Gjær, karbonering og fontener. Og lager.

Tilbake fra fjellet, der jeg ikke har strøm (har 12v) eller innlagt vann -> Ikke noe brygging.

På plass i Stavern, klar til å brygge på Speidelen.

Jeg har ingredienser.

Spørsmålene:

*GJÆR: Borrebrygg ga meg Safale 05 (var det vel?)til siste brygg Kölsch. Nå har jeg nok råvarer til å lage tre batcher. Men...det må da finnes en annen, bedre gjær enn sliteren US?

* KARBONERING: Jeg karbonerte en American Pale med en sukkerbit per 0.33, i henhold til oppskriften jeg fikk av Humle og Malt i Skien. Det brygget har stått i noen måneder (lagring, da). Likevel er det noe galt. Hva har jeg gjort feil? Dårlig rengjøing av flasker? (Bruker Starsan). Smaker iofs bra, men ullent, uklart med lite bunnfall. Ikke mye hvete i den oppskriften.

* FONTENER: Og samme øl: Jekke dem nå gir meg bare fontener. Lagde en røykeporter i samme slengen, med samme karbonering, og den er helt fin. Er "regelen" om en sukkerbit per 0,33 forskjellig fra øl til øl, da?

* LAGER: Kölsch er vel det nærmeste jeg kan komme en lager, ettersom jeg ikke har steady kjøl. Men jeg kan sette brygget ut. Da vil jo tempen variere noe. Skal jeg bare prøve, eller vil dere fraråde dette så lenge jeg ikke har stabil gjæringstemperatur?

Takk på forhånd!

Ølbryggere og pokerspillere er folk:som bryr seg om hverandre:)
 
Går du over på ferskgjær vil du ha eit mykje større utvalg av gjær, oppmot kva øl du lagar. Men finnes fleire typer tørrgjer og. US-05 er ei flott nøytral gjær til feks. ein amerikansk pale ale, men til Kölch ville eg helder ha brukt noko ala WLP029 frå Whitelabs, eller Wyeast sin 2565.

Det med karboneringa skjønar eg ikkej heilt, er det dårleg karbonering? at ølet er uklart/dårleg med botnfall, kan evt coldcrashe øla før du tappar ho på flaske, evt bruke noke ala Irish moss for å klarne den, dog eit par månedar med lagring burde klarne den ganske bra det med.
Fontenene kan nok skuldast ein infeksjon, sidan du karbonerar med sukkerbitar so reknar eg med at karboneringa er jamn på alle flaskene.

Ville helder brukt vanleg bordsukker, evt karboneringsdrops til å karbonere ølet med, mykje lettare å treffe rett volum med kolsyre då, ca 5g sukker per liter øl, so kokar du opp nokon desliter med vatn som du tilset sukkeret i å lagar lake, som du tilset i ølet og blandar forsikteg inn (evt røre veldig forsikteg for å ikkje røre oksygen inn i ølet) rett før du flaskar.

Skadar no aldri å prøve å lage ein lager, har du ein plass der du greier å få ein nokonlunde stabil temperatur på rundt 12 grader so går det nok fint. Gjæra min fyrste lager inne i ein tunell, courtesy og Statens Vegvesen, hadde ingen betre plass med ein slik temperatur. RDWHAHB :)

Håper du fekk svar på det du lurer på, står mykje på forumet her ang både kölch og lager, berre å søke :)
 
Tilbake
Topp