Platekjøler for pils

hei,
Jeg har en Platekjøler montert i anlegget mitt ( 40 plater).
Men jeg får ikke tempen lenger ned en 18 gr - da har vørteren ca 90 gr. Har også prøvd å kjøle ned med spiralkjøler først til ca 60 gr også med Platekjøler etterpå men kommer ikke lenger ned en 16,5 og da må jeg strupe veldig mye. Vanntemperaturen fra kranen er 5 gr.
Nå tenkte jeg å skaffe meg en Platekjøler til som jeg seriekoble med den jeg har.
Har lest at ikke antall plater nødvendigvis er alfa omega men lengden på kjøleren.
Noen som har erfaring med størrelse på Platekjøler til å komme ned til 8-10 gr på kortest mulig tid.

Takk på forhånd
Stefan
 
Har du pumpe så kan du kjøre det oppi kjelen igjen til du har ønsket temp...
Du struper ikke kjølevannet?
 
Vi kjøler ned til 16-18 grader på lager,tilsetter gjær og fyrer igang kjøleskapet ned til 9 grader.. funker utmerket det...har prøvd å holde den på 16-18 grader i 8 timer før nedkjøling..funket fint det og..
Vi gjærer 110 liter så nedkjølngen tar ca 18 timer i kjøleskapet..
Fordelen er at vi ikke trenger så mye gjær..
 
Med så kaldt vann burde en platekjøler greie mer. Kan det være belegg eller mange tette kanaler inne i kjøleren? Eventuelt luftrommer inne i kjøleren?
 
Har jeg prøvd ut.
Problemet er at jeg har en inline filter koblet foran kjøleren ( er litt redd for at kjøleren går tett en gang)
Og det filteret tetter seg hvis jeg resirkulerer og kjøler samtidig - jeg pleier å la vørteren/grums sette seg litt etter wirlpool før jeg kjøler. Så det er ingen opsjon å resirkulere da må jeg åpne filteret og rense den som er sikkert mulig men da har jeg vell risikoet med infeksjon.
 
Vi kjøler ned til 16-18 grader på lager,tilsetter gjær og fyrer igang kjøleskapet ned til 9 grader.. funker utmerket det...har prøvd å holde den på 16-18 grader i 8 timer før nedkjøling..funket fint det og..
Vi gjærer 110 liter så nedkjølngen tar ca 18 timer i kjøleskapet..
Fordelen er at vi ikke trenger så mye gjær..
Det er sånn jeg gjør det også men tenkte å teste ut det med 9/10 grader helt fra starten om det er noe smaksforskjell.
 
Du kan jo kjøle fra 18 til pitchtemp i kjøleskapet og pitche når tempen har gått ned.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Kanskje dumt spørsmål, men er det ikke bare å øke tiden som vørteren bruker på å gå gjennom kjøleren? Eller er det det du mener med å strupe veldig mye?
 
Bruker 30platers kjøler her og har kjølt vørteren på en omgang rett fra kjel til gjærkar ned til ca 12-13 grader, hadde veldig god tid, 10meter av slangen til kjølevannet lå ute i snø og is vær :) veldig kjekt. Pitchet og lot kjøleskapet m/tempstyring få dra det ned til 10 :)
 
Prøv å legg hele platekjøleren i ei bøtte / kar med isvann, neste gang du kjøler ned.
 
Tilbake
Topp