Regulering av rims

TorfinnS

Norbrygg-medlem
sysler med et rims oppsett til bryggeriet. Tenker å sette opp to reguleringssløyfer i en slags kaskaderegulering. Har en temperaturføler (T2) midt i meskekaret og en pid som styrer pumpa ( flow) På selve rims varmeren har jeg en temperaturføler (T1) på utgangen som styrer tilført effekt til elementet. På denne måten tenker jeg at man ikke står i fare for å få for høy temperatur på vørteren gjennom rims varmeren. Tenker å stille inn PID 1 på 78 Grader?. Noen tanker om dette. image.jpg
 
Ville lagt på en bryter på elementet slik at du kan slå dette av og på uten å måtte reprogge T1. Innimellom så må man stoppe flowen.
 
Ja må selvfølgelig ha en forrigling på elementet mot flow. Altså Pumpa må gå for å få varme på elementet. Det elementet jeg har i rimsen har en overflateeffekt på 3,8Watt pr cm2. Da er det vel liten sjanse for å svi vørteren?
 
Satan det var litt av et element. 3.8w/cm2 er nok langt innenfor det som er fint ja.
Hehe. Ja det var et element vi hadde liggende jobben, som var bestilt til et prosjekt som ikke ble noe av. 6,5kW og 1 m. langt. Så jeg tenkte å prøve det.
 
Det var et flott element. Jeg lurer imidlertid litt på om det er smart å varme opp vørteren til 78 grader. Jeg kjører et slags Herms system gjennom en varmeveksler. Jeg har stilt inn systemet mitt slik at vørteren ikke blir varmet opp til mer enn to grader over ønsket mesketemperatur. Disse to gradene blir brukt kun ved temperatursteg. Dette setter naturligvis en begrensning på hvor fort jeg kan ta temperatursteg. I mitt system blir det typisk i underkant av et minutt pr grad i mesken. Vil jeg ha det raskeer så er det imidlertid bare å øke gjennomstrømningen. Når ønsket mesketemperatur er nådd så reguleres temperaturen ned til akkurat det som er nødvendig for å holde temperaturen i mesken. Det er i mitt system typisk 0,5 grader over mesketemperaturen. Jeg setter begrensningen på overtemperatur for å være "snill" med enzymene mine, men vet ikke hvor mye det betyr i praksis.:)
 
Jeg ville ikke ha stoppet pumpen.. Når du har rett temp ved T2 så vil vamen i mesken stige (oppover i mesken)og temp på mesk under T2 vil være lavere enn mesketemp vist pumpen er av for lenge..

Kjører selv vv tank oppsett og har temp sensor på toppen mesk og en mitt nedi i mesk...
øker jeg temp 2 grader på toppen går det fort 5min før føleren nedi mesken får samme temp..
Dette er med 25kg malt..Kjører pumpen hele tiden,og det er vanskelig nok å få samme temp i hele mesken om ikke pumpen og skal starte og stoppe i tillegg...
 
Tenkte ikke å stoppe pumpa, men at flow kunne reguleres ned til law flow ved jevn mesking og øke flow ved stegmesking. Kanskje enklest å kjøre pumpa hele tiden og evt strupe ned flow noe med en kuleventil.
 
Du vil ha høyest mulig flow uten "stuck mash". Strup utgangen av pumpa med en kuleventil og la elementet styres av PID'en. Hvis ikke volumet inne i RIMS-røret er for stort, så trenger du ikke slå av elementet hvis pumpa stopper, regulatoren sørger for det.
 
... det kommer vel litt an på hvor sensoren er plassert... Jeg ser kun inn / ut direkte på røret som tyder på at du har sensoren i en-eller-annen form for T-kobling på utsiden av RIMS'en og ikke montert i selve røret. Sensoren vil da måle lavere temperatur enn hva som er inni røret.
Når det er sagt, har Torfinn et så stort rør, og så lav effekt/cm at dette trolig går bra :)
Tar jeg ikke helt feil er vel Torfinn elektriker med særdeles god kompetanse på dette området :)
 
... det kommer vel litt an på hvor sensoren er plassert... Jeg ser kun inn / ut direkte på røret som tyder på at du har sensoren i en-eller-annen form for T-kobling på utsiden av RIMS'en og ikke montert i selve røret. Sensoren vil da måle lavere temperatur enn hva som er inni røret.
Når det er sagt, har Torfinn et så stort rør, og så lav effekt/cm at dette trolig går bra :)
Tar jeg ikke helt feil er vel Torfinn elektriker med særdeles god kompetanse på dette området :)

Godt poeng. Jeg har proben i enden, så den måler tempen inne i røret. Tenkte ikke på at noen har et T-ledd på utgangen.
 
Man vil vel få et minimalt avvik I et t-rør gitt at man ikke sirkulerer utrolig sakte. Det som derimot er verdt å tenke på er lengde på slangen fra HEXen og tilbake til mesken. Her kan man tape litt. Man kan evt stille inn et offset i PIDen slik at set temp = temp på vørter som blir returnert i mesken. Ellers vil man aldri nå set temp i selve mesken.
 
Tror vi er enige men snakker forbi hverandre.. (dersom det var meg den var siktet på :) )
Mitt svar var at det vil være en stor forskjell på temperaturen dersom sensoren står i et T-rør og sirkulasjonen stoppes. Dersom sensoren står direkte i røret, vil denne forskjellen være mindre.
Ved sirkulasjon vil forskjellen være minimal - så her er vi enige :)
 
... det kommer vel litt an på hvor sensoren er plassert... Jeg ser kun inn / ut direkte på røret som tyder på at du har sensoren i en-eller-annen form for T-kobling på utsiden av RIMS'en og ikke montert i selve røret. Sensoren vil da måle lavere temperatur enn hva som er inni røret.
Når det er sagt, har Torfinn et så stort rør, og så lav effekt/cm at dette trolig går bra :)
Tar jeg ikke helt feil er vel Torfinn elektriker med særdeles god kompetanse på dette området :)
Har sensoren montert i et T rør. Men følerrøret når inn til røret der elementet ligger. Så det er marginal målefeil tror jeg. Kan legge ut et bilde senere. Og ja jeg er elektriker og sivilingeniør ( mastergrad) elkraft. :)
 
Har eksperimentert litt med rimsen. Har kjørt noen tester med stegmesking med kun vann da. Måling av temperatur i rims og i midt i meskekaret. For å få nogenlunde grei hastighet på temperaturstigningen så må man opp i 8-10 grader overtemperatur. Altså hvis mesken holder 65 og man ønsker å øke denne til 70 så bør man stille temperaturen på pid til 75 grader. Da vil man kunne få en økning på ca 1 grad i minuttet i mesken. Hadde ca 50 liter vann i meskekaret. Det vil også gå saktere etterhvert som temperaturen i mesken nærmer seg ønsket temperatur. Har lest endel om denaturering av ensymer, men den frykten er visst litt overdrevet. Det krever høy temperatur over tid til å ta knekken på så mye ensymer at det går ut over resultatet.
 
På det bildet står det en BB60. Regner med det er meskekaret ditt?
Kan ikke du bruke det elemente i BBen i tillegg til rimsen til tempstigning mellom meskestegene.
Jeg er nesten ferdig med
BB60/ rimsanlegge mitt men planen er å bruke begge varmekilder for å kutte ned tid.
 
Tilbake
Topp