Feilsøking SSR

gle1

Norbrygg-medlem
Slipper SSR igjennom spenning når det ikke er koblet til noe last? Måler 230V ut av stikkontakten uten noe er koblet inn på signal siden av SSR.
 
Hvis du ikke har last så kan du nok måle spenning på utgangen.

Sent from my E5823 using Tapatalk
 
Har koblet opp 4 SSR til 4 stikkontakter. I alle stikkontaktene har jeg målt 230V, selv etter jeg tok bort alle kablene på signalsiden/input på SSR´ene. Det er altså ikke snakk om de 30-40V som er vanlig på 1-polt brudd. Men hvis det stemmer det ketiljo skriver, så har jeg feilsøkt i mange timer uten vits...:p
 
Har ikke noe jeg kan plugge i her i lokalet. Skal prøve med en glødepære imorgen.
 
De slipper gjennom nok til at du får utslag på voltmeteret. Hekt på ei lita lampe med ei lyspære på 10-15 watt så vil du nok ikke måle noen spenning.
 
At meteret belaster ingenting gjør at det måler en lekasje, det gjorde at disse instrumenter ble sett på som noe svineri når de kom på markedet mens det viser at de er veldi bra, på noen kan du velge og måle med litt last.
 
Jeg brukte et SSR relé sammen med pid på den gamle bryggeren min, og LED-lampa jeg brukte for å vise at det var strøm mot bryggeren, lyste alltid svakt selv uten at det var noe styrestrøm inn på SSR. Leste meg til den gang at det var helt normalt med litt lekkasje gjennom SSR,
 
Man må huske på at det er halvledere. Disse er ikke som et vanlig rele. Derfor kan det være lurt å supplere disse med et hovedrele for eksempel som kutter strømmen helt når systemet er avslått. Når slike halvleder releer feiler så vil de lede kontinuerlig. Da vil de gi strøm til elementet hele tiden.
 
IMG_20151216_181133.jpg IMG_20151216_181119.jpg IMG_20151216_181109.jpg Jeg dro frem noe gammelt rask på labben og koblet opp for en liten test:
Det ene reléet slapp gjennom aaaaalt for mye, lastmotstanden (18 ohm) ble varm, og meteret viste fortsatt full nettspenning selv under last.
Det andre viste en spenning på 35-40VAC, men under last (igjen 18 ohm resistiv) viste den som forventet 0V. Dog leste jeg 6,5uA men dette må man vel kunne godta...

For ordens skyld, DC-inngangen var ikke tilkoblet ved denne testen.
 
lekkasjestrømmen til SSR'en oppgis i databladet for denne, ligger typisk på 3-5 mA og det skulle vel tilsi at en 18 ohms motstand kan bli litt varm? Dvs. den vil avgi ca. 1 watt

Edit, fant denne

4. Can I test a SSR with a multimeter?
4.1) Q: When there is no input for the SSR, I can still measure a live voltage on output of the SSR. Does that mean the SSR is defective?
A: Not necessarily. The SSR is a semiconductor device that has a leak current. The leakage is less than in the 10-30 mA range. Larger capacity SSR has higher leakage than the small capacity SSR. If you measure the output voltage at an open circuit condition, you will get a live voltage that is the same as the AC input. (This is the typical case when user tests the output with a voltage tester).That does not necessarily mean the SSR is burned through. However, if there is a load (more than 10 Watt, such as a heater) on the output, you should not detect any significant voltage because it is drained by the load.
 
Sist redigert:
Vis vedlegget 22108 Vis vedlegget 22109 Vis vedlegget 22110 Jeg dro frem noe gammelt rask på labben og koblet opp for en liten test:
Det ene reléet slapp gjennom aaaaalt for mye, lastmotstanden (18 ohm) ble varm, og meteret viste fortsatt full nettspenning selv under last.
Det andre viste en spenning på 35-40VAC, men under last (igjen 18 ohm resistiv) viste den som forventet 0V. Dog leste jeg 6,5uA men dette må man vel kunne godta...

For ordens skyld, DC-inngangen var ikke tilkoblet ved denne testen.
Da er det vel mye som tyder på at den ene releet er gåen da. Fine instrumenter forresten. Har selv en fluke 123 scopemeter på jobben.
 
Tilbake
Topp