Refractometer

JEg har ett optisk refractometer og ett slikt som man senker i ett glass, jeg har justert det optiske slik at de er lik når jeg tester vann, men når jeg skal måle øl viser den som senkes 1010 men den optiske viser 1020. hvilken skal man stole på?
 
Jeg bruker refraktometer under mesking og under koking for å sjekke hvordan jeg ligger ann. Etter koking og videre så bruker jeg kun oechslevekten.
 
Jeg bruker refraktometeret flitting også under gjæring. Men dette er kun for å måle frem til jeg har en stabil FG slik at jeg slipper å kaste en desiliter med øl hver gang jeg ellers skulle ha målt med hydrometer. Nå jeg først har en stabil FG bruker jeg hydrometer til å måle FG.
 
Men får du da siste nye ferske måling, eller øl med forrige SG som satte fast i kranen og ikke ble med i videre SG-reduksjon?
Slik at det øllet som er i kranen faktisk har en annen SG enn det som foregår i selve karet.
 
Men får du da siste nye ferske måling, eller øl med forrige SG som satte fast i kranen og ikke ble med i videre SG-reduksjon?
Slik at det øllet som er i kranen faktisk har en annen SG enn det som foregår i selve karet.
Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg har ingen gjæringskar med kran.
 
Tilbake
Topp