Citra IPA/APA

Hei, eg laget for 2 år tilbake min første øl, dette var ein ipa fra ølbrygging, med citra humle som både bitter og aroma humle. Dette var et ølsett. Denne øllen likte eg svært godt og eg lurte på om noen hadde oppskiften på denne, elller ein tilsvarende APA?
 
Bryggselv har en single hop citra IPA oppskrift.

Fant ikke oppskriften i farten..

Har lagd den selv, var veldig god om man er glad i citra. Noe de fleste er.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Synes det er flott å se oppskrifter hvor folk har delt vannjusteringene sine, så kan en lære litt om hva som andre legger vekt på, og synes er godt.

Men jeg lurer litt på hvorfor det er tilsatt natron/natriumbikarbonat når det brukes så lys malt. Har spurt andre før uten å få svar, så jeg prøver meg her også:)
I mine øyne vil det trekke meske pH i feil retning,men ikke så mye at det er vesentlig, kanske til 5.6 - 5.7 ? Og kalsiumkarbonat virker for meg også gi samme virkning,trekker mesken i feil retning.

Men utover det, har det noen annen hensikt?
 
Sist redigert:
Du vil ikke få noe svar her heller, utover at tallene er hentet fra Gahrs tabell basert på type.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ryktet sier at Gahr snubla i en kjetting i Reykjavik og har problemer med armen,så spørs, om han er så aktiv på nettet. Relativt sikre kilder.
 
Huff, håper det går bra og blir helt ok raskt. Gahr har jeg aldri truffet men allikevel lært svært mye fra igjennom dette forumet, takk til Gahr.
 
Tror Gahr sin tabell er basert på Palmer sitt regneark
Ser sånn ut, men det regnearket har noen år og versjoner på baken, men fikk senest en oppdatering forrige måned. I den nye boken til Palmer fra 2013 "Water" er det en del nytt basert på nyere kunnskap og studier, spesielt angående farge og typer på malt og innvirkning på meske pH.
Kalsiumkarbonat anbefales ikke brukt lenger for å heve pH hvis du ikke gjør spesielle grep, det fungerer mye dårligere til dette enn hva man trodde tidligere.

Problemet jeg har med Gahr sin tabell (dvs. tabellen har jeg utifra en gammel post,mulig den er oppdatert på de betalende sidene av forumet) er at den ikke tar i betraktning din maltbase, kun en generell typebetegnelse på hva du skal brygge.

Du skal justere for pH, deretter type øl og personlig smak er min forståelse av emnet vannjustering.
Dette blir litt (for) generelt dersom du ikke tar i betraktning hvilken type(er) malt du mesker med.
For svært lyse ølsorter er du nødt til å justere med syre i tillegg til mineraler for å oppnå anbefalt meske pH,finner ikke det i tabellen.
Og dette med både natron og kalsiumkarbonat i lyse øl gir ikke mening (kalsiumkarbonat fungerer dårlig uansett og er tatt bort som tilsetning i siste versjonen av Palmers regneark, datert November 2015)
Og tilsette mineraler i skyllevann, hvorfor gjøres det? Fungerer dårlig for å senke pH ift. syre og gir uønsket smaksbidrag i lyse ølsorter som pils i de mengdene som skal til.

Og tabellen anbefaler IPA/APA med mye sulfat og ingen klorid tilsetning, det passer ikke alle ganer og varianter. Dette er personlige preferanser uten fasitsvar.

Skal du ha noe som fungerer bra/bedre, bruk en av de nyere vannjusteringskalkulatorene på nettet, eks. Brewersfriend. Nyere matematiske modeller av pH i mesken er svært gode ift. til det som fantes før.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp