7Fjell 7 Sorter Christmas Ale Clone

Hei!
Min aller første tråd og innlegg her på forumet. Relativ fersk brygger, har vel satt ca 10 batcher siste 2 årene. Jeg har veldig lyst til å prøve meg på 7Fjells juleøl. Dette ølet vant vår juleøltest i fjor, og har i år lyst til å stille med egen versjon av denne. Fant oppskriften på 7Fjells hjemmesider, men den må tilpasses egen batchstørrelse. Dette har jeg aldri gjort før. Lurte på om det var noen som kunne tenkt seg å kommentere/komme med innspill på om denne oppskriften ser fornuftig ut:

Batch size 10L
Boil size 15L
Mesk:
20 min 62 grader
20 min 68 grader
5 min 77 grader

2 kg Maris Otter Pale
250 g Munich Dark
125 g crystal 30L
125 g Crystal 45L
125 g Caramel/Crystal 120L
125 g Amber
40 g Carafa 1

60 min:
8g Horizon

15 min:
6 g Fuggles
4 g Cascade

0 min:
6 g Fuggles
4 g Cascade

Står at det skal koke 90 min, men første humle i ved 60.

Gjær: US-05

Usikker på om dette blir noe bra, føler det er litt lite humle, men det er vel fordi jeg har mindre vann enn vanlig.
En annen ting jeg gjerne trenger tips til er om jeg kan meske på en temp hele veien. Har ikke så fancy utstyr at jeg får justert temp såå bra. Klarer å holde en temp relativt greit, men aldri forsøkt å øke midtveis.
Hadde i utgangspunktet tenkt å bare lage en liten batch, men kan hende jeg skal oppjustere til 20 liter allikevel. Har jeg klart å overføre http://www.7fjellbryggeri.com/brewour7sorterchristmasale denne til en fungerende oppskrift i forhold til mengdene?

Noen som har noen tanker?
 
Å skalere oppskrifter er så enkelt som å gange alle ingredienser med et forholdstall.
Det er ikke mange juleøl-oppskrifter som er veldig humletunge, det er gjerne malt eller krydder som er markante i smaksbildet.
Jeg tror nok du vil klare det helt fint med å bare meske på 68.
Om jeg knepper inn det du har regnet deg fram til med mitt system og en batch-size på 10L får jeg en OG på 1.056 (med 75% mash eff) og en beregnet IBU på 30 (Tinseth).
Det er ikke langt unna det Gahr opplyser, så det funker nok, men for mitt eget system ville jeg justert opp pale og munich litt, eventuelt hele maltbasen. Og kanskje runda litt opp på humletilsetningene.
 
Takker for innspill. Da var jeg ikke så langt unna i hva jeg tenkte i forhold til den oppskriften som står på hjemmesiden deres. Brukte Brewersfriend til å taste inn hvor mye jeg skulle ha av alt, og da ga den meg dette:
OG: 1.06 SG: 1.012. IBU 36, 57 ABV 6. 34%
Da satte jeg at jeg endte rundt 70 % effekt
Men da justerer jeg nok litt opp på alt maltet og runder opp på humlen så satser jeg på det.
 
Beersmith er ihvertfall ikke helt enig, men det kan ha med ingrediensene jeg valgte å gjøre. Er jo ikke nødvendigvis samme produsent du har brukt. Om du får tak i nøyaktig det samme som i originaloppskriften ville jeg beholdt det du har der og lært litt om systemet.
 
Skjønner. Ja slet litt med å finne hvilke malt i Brewersfriend jeg skulle bruke. 7Fjell oppgir bare Best pale malt 6ebc, best munchner malt 25ebc, best dark caramel malt 120ebc. Prøvde meg frem på hva som ligner på bryggselv, og deretter prøvde å matche med tilgjengelige typer på brewersfriend.
Kan nok hende jeg bare stikker innom bryggselv med oppskriften så får jeg det trenger. Selv om oppskriften blir noe ulik den jeg har lagt inn på brewersfriend.
 
Planlegger å brygge denne også, og har et par tilleggsspørsmål:

Hvor lenge bør den lagres på flaske (er jeg for sent ute til jul?)
Og hva kan jeg erstatte dark caramel malt med i maltutvalget til Bakke Brygg?

Vil f.eks dette fungere
Warminster Maris Otter Pale 4100g
Weyermann Munich Type I 520g
Muntons Crystal 0,26g
Muntons Dark Crystal 0,26g
Weyermann Caramunich 2 0,26g (istedet for dark caramel)
Warminster Amber 0,26g
Weyermann Carafa 1 Special 0,08g
 
Sist redigert:
Nyttårsøl må en jo også

Noen som vet om caramunich 2 kan erstatte dark caramel? Fant en oversikt som hadde satt opp caramunich 3 som beste erstatning, men den er dessverre ikke tilgjengelig. Hva er forskjell på 2 og 3?
 
Jeg ble iallefall fornøyd. Fikk ikke tak i Horizon, så måtte bruke Magnum som bitterhumle.
Prøvde en blindtest på min kone, hjemmebrygget mot årets versjon av orginalen. Hun slet litt med å si hvilken som var hvilken, men traff til slutt. Synes vi kom godt nærme til å være relativt middels erfarne... God aroma, og fin smak. Men har visst bommet litt på karboneringen. Har hatt endel flasker nå som har vært nesten døde, mens enkelte er ok karbonert. Skulle gjerne hatt litt mer futt i de.
 
Samme erfaringer her.
Veldig godt juleøl, men bommet helt på karboneringa. Har åpnet 3 flasker som har vært nesten helt døde.
Men skal definitivt prøve denne igjen til neste jul. Men blir å bruke mer enn 6g/l sukker til karbonering som var det jeg brukte nå.
 
Hvor lenge og ved hvilken temperatur ble det karbonert?
6g/l bør gi litt mer enn nesten dødt øl.
Kan sukkeret ha blitt ujevnt fordelt på flaskene?
 
Flaskene stod 3 uker i romtemperatur, og har stått i kjøleskap siden.
Blandet sukkerlaken i omstikkingskar så at det har blitt ujevnt fordelt er helt klart en mulighet.
Julen vil vise om noen flasker spyler taket når de blir åpnet :eek:
 
6g pr liter burde være plenty, og burde på ingen måte gi antydning til flatt øl.

Har hatt problemer med ujevn karbonering på et par av Batchen mine selv, alt fra helt flatt, til perfekt og til de som har bruset godt over i det man fjerner korken.

Så i fremtiden på de jeg kommer til å karbonere naturlig blir det å bruke litt mer vann til laken, og røre litt før jeg begynner å tappe.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Åpnet 6 flasker i går. Det ble litt mer futt etter at jeg ristet dem for et par uker siden, men fortsatt veldig slapt.

Brukte en del til å dampe pinnekjøttet, og det kan klart anbefales. Noe av det beste pinnekjøttet jeg har smakt ☺
 
Tilbake
Topp