Surøl-spørsmål

cjohansen

Norbrygg-medlem
Jeg brygget en Berliner Weisse 9. januar. OG 1.031. Pitcha 1 liters lactostarter på 34C. Halvannen dag etter pitcha jeg rehydrert US-05. Litt over en uke senere splitta jeg batchen og pitcha Brett Bruxellensis i halvparten.

6. mars hadde begge nådd SG 1.004
15. mars var den uten brett på SG 1.003
I dag (27. mars) er brett-varianten fortsatt på SG 1.004 og lactoen fortsatt på 1.003.

1) Er det greit å flaske nå?

Begge bøttene har fortsatt solid pellicle, men jeg har kran og klarer å få ut ølet uten å forstyrre den stort. Kommer pelliclen til å legge seg av seg selv? I tillegg flyter det litt sånne små hvite partikler i begge hydrometer-samplene. Litt nasty, legger det seg etter flaskemodning og nedkjøling?

2) Hvis jeg kan flaske - kan jeg flaske med mitt vanlige utstyr og rengjøre godt etterpå, eller er det å be om trøbbel?

Begge ølene smaker forøvrig friskt og fint, men Brett-varianten er klar favoritt. Ettersom OG var ganske lav så er det et nokså tynt øl, men det lille laget med funk i Brett-varianten bidrar med litt kompleksitet som gjør det til en mer spennende smaksopplevelse. Ingen av dem er veldig sure, men du kjenner lactoen. Gleder meg til å bruke dette som "gressklipperøl" :)
 
Vanlig praksis med blandede gjærtyper er stabil FG i en måned før flasking (evt 1.002 i FG). Brett vil også stimuleres av trykkøkningen i flasken og kan finne på å spise litt ekstra sukker.

Jeg satt en berliner weisse med brett i februar og den bobler faktisk enda så jeg har målt den en gang.
 
Låner tråden litt. Surøl satt for et år siden OG: 1.048. I sommer før tilsetting av frukt var SG: 1.001. Tilsatte så 12 kg blåbær på 60l, noe som førte til veldig aktivitet i starten. FG er nå 1.003. Tappet på fat for karbonering. Men har noen en anelse på hvordan jeg kan regne meg frem til ny OG etter tilsatt blåbær, evt hvordan jeg kan finne noenlunde riktig ABV på denne? Det virker som blåbæra har gitt et vesentlig bidrag..
 
I boka evperimental homebrewing står det at blåbær har SG 1.057. Vanninnhaldet skal vere rundt 85 %. 12 kg blåbær vil då gje omlag (12 x 0,85) 10 liter "øl" som har gjæra frå 1.057 til 1.003. Dette blir berre ca rett, då blåbæra ikkje har gjæra så godt ut som ølet. Rekn ut alkoholen i kvar av blandingane og legg dei saman i kalkulatoren her Solving Adjusted Alcohol of a Blend

Edit: Eg har eigentleg ikkje så mykje peiling, så ta dette med ei klype salt. Mitt beste forslag.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp