Infeksjon - men hva er det?

Hei,

for to år siden slet jeg veldig med en infeksjon. Til slutt viste det seg at det var noe inn i gjæringsdunkene (plast) som ikke kunne fjernes med kjemikalier som stoutrens og sterkrens. Jeg måtte bytte ut alle og så gikk det bra igjen. Jeg la mye mer merke på renslighet under hele prosessen etterpå og hadde ikke slike problemer i ganske lang tid.

Men nå fant jeg ut at det siste øllet jeg hadde brygget i fjor har nå det samme igjen. Hvorfor kan jeg umulig si. Derfor tenkte jeg at jeg kanskje beskriver det og noen vet kanskje hva det er og hvordan det sannsynligvis har kommet i systemet.

Infeksjonen påvirker først øllets lukt. Lukten er vanskelig å beskrive, men det er ubehagelig i hvert fall. Smaken blir litt adstringerende, og etter hvert blir restsukkeren spist opp av bakteriene, som tydeligvis tåler en del alkohol. Men det som er mest interessant er at infeksjonen kjennes også visuellt i flasken. Bakteriene danner små, mørke prikker stort sett bare på ei side av flasken, og samtidig danner de en slags skikt av sannsynligvis kalk (vannet mitt er relativt hardt) pa flasken (også vanligvis bare i en del av flasken) som nesten ikke kan vaskes bort.
Man får sterk hodepine av å drikke det. Ingenting flyter på overflaten, flaskene får ikke sterk trykk, øllet er klart ellers.

Noen som har en idé hva det kan være?
 
Små svarte prikker? Har du vannfilter? Bruker du vanntilsetninger for å myke opp vannet?
Etter kraftvask bruker du desinifiseringsmiddel på alle deler som skal ha kontakt med vørter? Som f.eks Star San?

Har ikke hørt om denne type infeksjon før men det høres ikke bra ut og det hadde vært slukvask hos meg.

De svarte prikkene, kan de komme av grønn skuresvamp som er løst opp av pbw? Eller noe i vannrørene dine?
 
Tilbake
Topp