Brygge app

Er det noen som kan anbefale en app som er bra å bruke i forbindelse med brygging? Tenker litt på beregning av mengde vann til mesking og skylding osv for å få maks utbytte og riktig OG osv......
 
Jeg har en iPhone 5+ eller noe sånn.
Har sett en del apper, men er usikker på hvilken som er bra. De fleste koster penger, så da er det greit å slippe å kjøpe for mange som ikke duger :)
 
Jeg har en iPhone 5+ eller noe sånn.
Har sett en del apper, men er usikker på hvilken som er bra. De fleste koster penger, så da er det greit å slippe å kjøpe for mange som ikke duger :)
bruker brew log til å bygge oppskrifter. synes den er lett å bruke
 
Da er beersmith en du kommer til å like.En del er av de som er gratis er ok,men en del bruker reklame og det er sån passe.
 
Sliter litt med å bruke BeerSmith........ Har noen av dere installert den på Mac?
Virket litt tung å bruke....ihvertfall når man er ny på dette :)
Noen tips for å komme i gang?
 
Sist redigert:
Tips til Beer Smith?, nei det har jeg ikke. Kikket i sin tid på den men valgte den bort da den virket alt for vanskelig for meg som nybegynner.
Tips til å komme i gang?, start en tråd om hva du vil brygge og med hvilket utstyr. Bruk et gratisprogram og velg en ikke alt for høy effektivitet. Og sett av nok tid i starten.
Beercalc er gratis og enkel å bruke. Andre kjenner jeg lite til.
Husk at du lager vørter, gjæren lager øl og at temperaturkontroll under gjæringsforløpet kan ha mye å si hvordan resultatet blir. Vørter er ikke spesiellt vanskelig å lage.
 
Er det noen som kan anbefale en app som er bra å bruke i forbindelse med brygging? Tenker litt på beregning av mengde vann til mesking og skylding osv for å få maks utbytte og riktig OG osv......
Det som er essensielt for å treffe riktig OG er å vite hvilken meskeeffektivitet du har på ditt utstyr samt hvor stor avdampning du har i kok. Dette finner du ut gjennom erfaring, ev. sjekke hva andre har på tilsvarende utstyr og prosedyrer. Når du vet dette trenger du forsåvidt ikke noe særlig avansert app, beercalc for å skalere en oppskrift iht. kg malt og effektivitet/liter til gjæring samt denne for å beregne skyllevann fungerer for meg http://www.glennrlie.net/kalk_meskeskyllevann

En mere avansert app gir deg dette samlet, men da betaler du gjerne ekstra for det.
Før du har kontroll på meskeffektivitet lønner det seg gjerne å være konservativ med skyllingen og heller tilsette litt ekstra (skylle)vann ved kokestart dersom du skulle ligge mindre enn 8-10 poeng unna OG.Merk at det bør koke i noen minutter før du måler SG. SG stiger gjerne disse poengene ved en god kok.

Du kan også finjustere med vann eller DME 15 minutter før kokeslutt hvis nødvendig.
 
Sist redigert:
Det som er essensielt for å treffe riktig OG er å vite hvilken meskeeffektivitet du har på ditt utstyr samt hvor stor avdampning du har i kok. Dette finner du ut gjennom erfaring, ev. sjekke hva andre har på tilsvarende utstyr og prosedyrer. Når du vet dette trenger du forsåvidt ikke noe særlig avansert app, beercalc for å skalere en oppskrift iht. kg malt og effektivitet/liter til gjæring samt denne for å beregne skyllevann fungerer for meg http://www.glennrlie.net/kalk_meskeskyllevann

En mere avansert app gir deg dette samlet, men da betaler du gjerne ekstra for det.
Før du har kontroll på meskeffektivitet lønner det seg gjerne å være konservativ med skyllingen og heller tilsette litt ekstra (skylle)vann ved kokestart dersom du skulle ligge mindre enn 8-10 poeng unna OG.Merk at det bør koke i noen minutter før du måler SG. SG stiger gjerne disse poengene ved en god kok.

Du kan også finjustere med vann eller DME 15 minutter før kokeslutt hvis nødvendig.
Som nevnt tidligere så er jeg ny på dette.......men hva mener du med DME?
 
Beersmith har litt tung brukerterskel for nybegynnere. Må regne med å bruke noen timer på å sette seg inn i programmet. Samtidig er det veldig bra med veldig mye funksjoner. Man bør jo spørre seg hva trenger jeg programmet til? Hvis man bare følger standard oppskrifter så har man vel ikke så stor bruk for programmet.
 
Den var jo svært enkel å bruke, har ikke sett den før men tok meg 3 minutter å legge inn oppskrift jeg skal brygge imorgen. Så ikke umiddelbart hvor du skalerte oppskriften til en bestemt effektivitet utover din "standard" effektivitet, men den er jo ikke lik for brygg med forskjellig OG.

Selv er jeg strålende fornøyd med haandbryg eks. http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...rt=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=N.U.
 
Bruker også Brewgr. Forhåpentligvis vil dette videreutvikles av noen. Siden det er Open Source har det stort potensiale.
 
Har du tid er det bare å søke BeerSmith på Youtube, så kommer det en rekke med "how to" videoer.
Men det tar tid å sette seg inn i.
 
Bruker også Brewgr. Forhåpentligvis vil dette videreutvikles av noen. Siden det er Open Source har det stort potensiale.
Tja, nokså lite aktivitet siden det ble Open Source. Liker du både å brygge og programmere er det bare å brette opp ermene og begynne på denne listen og rette feil i de metriske beregningene
https://github.com/ctorx/brewgr.com/issues
 
Sist redigert:
Bruker Beersmith, og er relativt fornøyd. Syns det er ti ganger bedre på Mac'en enn på mobil - lettere å bruke - men det funker på telefonen og. Det som stinker med Beersmith er cloud-løsningen de opererer med. At man må kopiere oppskrifter manuelt fram og tilbake på clouden er noe drit. De burde heller bare kjøre én base med oppskrifter som lå på clouden, slik at når jeg noterer ting i brewnotes osv. på mobilen, så ble dette automagisk syncet med desktopversjonen. Men jeg må vel leve med det til de evt. finner på noe bedre...
 
Tilbake
Topp