Hva er dette?

Hei. Har i dag brygget en kølsch. Etter jeg fikk den e gjæringskaret, har det lagt seg 3 liter med noe???? på bunnen. Hva er dette? Er det normalt?
 

Vedlegg

  • 20160102_153905.jpg
    20160102_153905.jpg
    66,2 KB · Sett: 250
Dette er trub!
''In the process of brewing beer, trub (from the German for lees) is the layer of sediment that appears at the bottom of the fermenter after yeast has completed the bulk of the fermentation. It is composed mainly of heavy fats, proteins and inactive yeast.''
 
Oki. Synes bare det var så mye. Lot det være igjen to liter i bunn av grainfatheren og. Så trodde det meste lå igjen der.
 
Ok. Takk for svar Da vet eg at det ikke e noe gale hvertfall. E glad for at det e mangen hyggelige mennesker med god erfaring her!
 
Når jeg bruker humlepose så er det maks 1liter trub i gjæringsbøtta, og nesten ingenting i kokekaret.
 
Hmm, da skal jeg prøve det på mandag!
Får så sykt mye trub når jeg skal ha det over i sekundærkaret! oppimot 5 liter hver gang...
 
Hmm, da skal jeg prøve det på mandag!
Får så sykt mye trub når jeg skal ha det over i sekundærkaret! oppimot 5 liter hver gang...
Når du har kokt og kjølt ned så kan du gi vørteren en god whirlpool og la det stå litt så proteiner og humlerester legger seg litt på bunn av kjelen, 30-60 min er fin tid. Tapp over i primary og ha i gjær. Hvis du stikker om så kan du kjøre en cold crash i 1-2 dager. Da feller mye ut og legger seg på bunn. Kjør så CC videre i en til to dager før du tapper på flasker eller fat. Da får du med veldig lite over i ferdig produkt.
 
Når du har kokt og kjølt ned så kan du gi vørteren en god whirlpool og la det stå litt så proteiner og humlerester legger seg litt på bunn av kjelen, 30-60 min er fin tid. Tapp over i primary og ha i gjær. Hvis du stikker om så kan du kjøre en cold crash i 1-2 dager. Da feller mye ut og legger seg på bunn. Kjør så CC videre i en til to dager før du tapper på flasker eller fat. Da får du med veldig lite over i ferdig produkt.
Så jeg skal coldcrashe før jeg stikker over i sekundær karet? også CC før jeg tapper på flaske?
 
Jeg gjør det slik. Å ha det kaldt etter at gjæringen er fullført er i alle fall ikke skadelig, men merk deg "etter at gjæringen er ferdig".
 
Jeg å har coldcrashet etter hvert brygg, oppimot 3-4 dager før jeg har det på flaske!
Men skal prøve å bruke humleposer og stikk om til sekundær karet etter at stormgjæringa er ferdig!
 
Coldcrashing før sekundærgjæring kan medføre at mye gjær feller ut og gjæra ikke får ryddet skikkelig opp etter seg, noe som igjen kan medføre at usmaker som diacetyl ikke forsvinner....
 
Coldcrashing før sekundærgjæring kan medføre at mye gjær feller ut og gjæra ikke får ryddet skikkelig opp etter seg, noe som igjen kan medføre at usmaker som diacetyl ikke forsvinner....
Det spørs hva du regner som sekundær, noen regner tiden på flaske, andre stikker om etter stormgjæringen. Før man kjører CC så må gjæringen (og dermed oppryddingen) være fullført.
Jeg regner sekundær på flaske, og hvis man vil redusere bunnfall på flaske så må man kjøre CC først. Det jeg som regel gjør er å la brygget stå to uker til gjæring, så en liten uke med CC hvor jeg stikker om ganske fort når brygget har kommet ned til CC temp, jeg bruker 2-4 °C.
Har sett andre som sier man kan få med for lite gjær til karbonering, men det har ikke jeg opplevd ennå.
 
Tilbake
Topp