Beer Brew Automatic kommer......

Jeg er litt usikker på hva du spør om nå...
De endringene jeg nevner for et par innlegg siden, de er ikke permanente endringer. Det er endringer du bare gjør den dagen du skal brygge. Standardinnstillingen vil alltid være der hvis ikke du går inn og forandrer.
Men hvordan en skal oppgradere firmware - vet jeg ikke ennå. Det må jeg spørre utvikleren om.

Så innmesk på 71grd er satt som standard, MEN vi kan justere denne på enheten? eller?
 
Hadde bb30 v3 som min første bryggemaskin, og lagd mye godt øl på den. Så når den fungerer og en har lært dens svakheter å kjenne så er den verdt pengene. Men gikk tilslutt lei alle småfeilene med den og kjøpte noe annet. Ved feil på bb30 så var det hele tiden god service og kommunikasjon fra ølbrygging sin side. Krana røyk, jeg fikk ny. Fikk nytt håndtak til karet,Termostaten røyk, jeg fikk ny. Men den var ikke lik orginalen, så skalaen/merkingen ble koko... Lærte meg å leve med dette. Men det som til slutt velta lasset var alle gangene den slo ut jordfeilbryteren under brygging. Faktum var at hele bryggern var vanvittig dårlig beskyttet mot at vann/mesk kom inn i styringen og lagde jordfeil. (Ja, jeg er elektriker av yrke) Ved overkok eller vannsøl randt vannet ned utvendig langs enheten og inn mellom selve kjelen og sokkelen og rett inn i strømførende deler.
Dvs det trengte ikke koke over, men var lekkasjer ved begge håndtakene.
Og denne jordfeilen, en kombinasjon med vann, strøm og en koker i metall gjorde at det var direkte farlig å bruke den hvis det var litt vannsøl utenpå den. Jeg har nytt anlegg med jordfeilbrytere, men tenker med gru på folk som opplever samme problem i hus uten jordfeilbrytere. Får inderlig håpe at dette er bedre på de nye modellene.
Jeg kommer imidlertid ikke til å kjøpe den nye bryggern uansett, da jeg har på et senere tidspunkt kuttet ut all handling med ølbrygging.no pga hva jeg mener er useriøs kundebehandling.
 
Så innmesk på 71grd er satt som standard, MEN vi kan justere denne på enheten? eller?

OK, litt mer detaljert.
Nei, du kan ikke forandre 71 graders innmesk. Men du kan sette mesketempen etter innmeskingstempen på hva du vil. Så denne kan du sette på f.eks 74. Da vil jo tempen bare stige videre til 74 og du kan meske inn. Deretter kan du senke denne til f.eks 68 og meske videre.
 
Hadde bb30 v3 som min første bryggemaskin, og lagd mye godt øl på den. Så når den fungerer og en har lært dens svakheter å kjenne så er den verdt pengene. Men gikk tilslutt lei alle småfeilene med den og kjøpte noe annet. Ved feil på bb30 så var det hele tiden god service og kommunikasjon fra ølbrygging sin side. Krana røyk, jeg fikk ny. Fikk nytt håndtak til karet,Termostaten røyk, jeg fikk ny. Men den var ikke lik orginalen, så skalaen/merkingen ble koko... Lærte meg å leve med dette. Men det som til slutt velta lasset var alle gangene den slo ut jordfeilbryteren under brygging. Faktum var at hele bryggern var vanvittig dårlig beskyttet mot at vann/mesk kom inn i styringen og lagde jordfeil. (Ja, jeg er elektriker av yrke) Ved overkok eller vannsøl randt vannet ned utvendig langs enheten og inn mellom selve kjelen og sokkelen og rett inn i strømførende deler.
Dvs det trengte ikke koke over, men var lekkasjer ved begge håndtakene.
Og denne jordfeilen, en kombinasjon med vann, strøm og en koker i metall gjorde at det var direkte farlig å bruke den hvis det var litt vannsøl utenpå den. Jeg har nytt anlegg med jordfeilbrytere, men tenker med gru på folk som opplever samme problem i hus uten jordfeilbrytere. Får inderlig håpe at dette er bedre på de nye modellene.
Jeg kommer imidlertid ikke til å kjøpe den nye bryggern uansett, da jeg har på et senere tidspunkt kuttet ut all handling med ølbrygging.no pga hva jeg mener er useriøs kundebehandling.

Det høres ut som du har vært ekstra uheldig. Og beklager selvsagt din konklusjon.
 
Vil det være mulig å hoppe over innmesk steget? heller bruke meskesteget for innmesk og på den måten "lure" systemet?
 
OK, litt mer detaljert.
Nei, du kan ikke forandre 71 graders innmesk. Men du kan sette mesketempen etter innmeskingstempen på hva du vil. Så denne kan du sette på f.eks 74. Da vil jo tempen bare stige videre til 74 og du kan meske inn. Deretter kan du senke denne til f.eks 68 og meske videre.

Hvordan gjør man det hvis man vil ta innmesk på f.eks 45 grader?
 
Vil det være mulig å hoppe over innmesk steget? heller bruke meskesteget for innmesk og på den måten "lure" systemet?

Nei, 71 graders steget er hardkoded. En må passere dette for at programmet skal fortsette. Men en kan som nevnt gjøre hva en vil etterpå.
 
Nei, 71 graders steget er hardkoded. En må passere dette for at programmet skal fortsette. Men en kan som nevnt gjøre hva en vil etterpå.
Det var dette jeg var litt redd for. Etter mitt syn burde ikke 71 grader være hardkodet. For min del ville det økt brukervennligheten betraktelig.
 
Kan jeg spørre hva som skyldes denne begrensningen?

Vi forsto på utvikleren at noen verdier måtte være hardcoded. Jeg vet ikke hvorfor. Men som nevnt mener vi at dette er til å leve med. 71 grader passer jo for de aller fleste brygg, og må en forandre så er det også enkelt.
 
Joda det gjør jo det. Jeg bare tenker som så at det er enda en variabel den som brygger må finne ut av for å treffe riktig innmesktemperatur hvis man vil gjøre noe på sin måte.

Hvis den verdien hadde vært f.eks bare 10 grader eller noe så kunne man jo gjort det på vanlig måte igjen.
 
Det er spennende med lansering av nytt utstyr. Det blir spennende å følge med hvordan den blir i bruk, men for meg er det nok neppe aktuelt da jeg har en forholdsvis ny bb60. Til mitt bruk funker den veldig godt.
 
Mulig effekten justeres en del ned for meskingen slik at oppvarmingen da går tregere. Men nå bare gjetter jeg.

Kanskje prate mer med denne utvikleren?
 
For å si det slik:
Målet vårt med denne har vært å lage et bryggeri som kan brygges på bare med å trykke på "on" og så går det av seg selv videre.
Og for de aller fleste bryggere og de aller fleste brygg, så går dette med dette bryggeriet. Det sier i fra når en skal heve silkaret, og du ser hele tiden på displayet hvor du er i bryggeprosessen.
Men så er det også mulig å gå inn og forandre verdiene for tid og temperatur på de forskjellige fasene. Men vi tror jo at de aller fleste ikke vil gjøre det. Dermed håper vi at dette bryggeriet kan bidra til at mange opplever brygging som svært enkelt, og at flere dermed vil ha glede av det.
 
Det var dette jeg var litt redd for. Etter mitt syn burde ikke 71 grader være hardkodet. For min del ville det økt brukervennligheten betraktelig.
Jeg tror at for 9 av 10 vil dette passe perfekt. Visjonen til ølbrygging var jo one button automatikk.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Det er også en annen ting som vi synes er spennende med denne modellen: Nemlig whirlpool funksjonen:
20151230_105505.jpg
Whirlpool har mange gode egenskaper:
1. Whirlpool samler truben i midten, Det gjør at når en heller ut vørteren så følger det ikke med så mye av grumset.
2. Når whirlpool står på under nedkjølingen, så kjøler en fortere ned - faktisk betydelig fortere.
3. Når en har humle i helt på slutten av kokingen og gjerne etter at en har satt igang whirlpool, så blir humla mer "rørt i". Det gjør at den gir fra seg enda mer smak.
Pkt. 3 er blitt mer og mer viktig for oss. Her i ølbrygging.no så er vi litt humlehoder hele gjengen, så jo mer humlesmak vi kan tilføre ølet, jo bedre synes vi det er.
 
Det er også en annen ting som vi synes er spennende med denne modellen: Nemlig whirlpool funksjonen:
Vis vedlegget 22486
Whirlpool har mange gode egenskaper:
1. Whirlpool samler truben i midten, Det gjør at når en heller ut vørteren så følger det ikke med så mye av grumset.
2. Når whirlpool står på under nedkjølingen, så kjøler en fortere ned - faktisk betydelig fortere.
3. Når en har humle i helt på slutten av kokingen og gjerne etter at en har satt igang whirlpool, så blir humla mer "rørt i". Det gjør at den gir fra seg enda mer smak.
Pkt. 3 er blitt mer og mer viktig for oss. Her i ølbrygging.no så er vi litt humlehoder hele gjengen, så jo mer humlesmak vi kan tilføre ølet, jo bedre synes vi det er.
Gode greier, men pumpen vil være kritisk mht om den tåler koketemperatur og er dimmensjonert slik at den ikke tettes av humletrub...Hva kan vi forvente?
 
Meh..

Har allerede byttet ut en BB60 v2 fordi den lakk undenifra, og det var ikke fordi muttern ikke var stram nok. Fikk da heldigvis en splitter ny BB60 av Bryggeland, men nå fusker den på temperatur..

Kan ikke se for meg at det blir noe mindre problemer med neste versjon.

Er grei valuta for penga kontra en speidel til 21.000.
 
Tilbake
Topp