Oppskalering av brygg.

Er det noe forskjell, eller noe man må tenke på hvis man skal lage en øl på en 500 l, kontra en på 25 l, annet enn at det antakeligvis er forskjell på utbytte?
 
Humleprofilen ettersom du sikkert ikke klarer å kjøle 500L like raskt som et 25L brygg.
 
Humleprofilen ettersom du sikkert ikke klarer å kjøle 500L like raskt som et 25L brygg.
Hvorfor ikke? Imponert over skråsikkerheten enkelte i dette miljøet besitter :ilike:

1# Berre Lager
2# iPA som gikk til dodraugen
3# Monster Tiger Lilly
#øl som drar damer
5#Nuclear Warhead Black DIPA special edition lager style
6#atullebokken(neste års juleøl)
 
Sist redigert:
Lover og regler,kjøp og salg. Eller skal du drikke 500 liter selv? Da blir du feit.

Anbefales ikke, har prøvd. Hardere å bli kvitt kilo enn å få de på[emoji14]
Skal ikke drikke det selv nei. [emoji6] Men alle lover og regler ligger til rette. Det er produksjon jeg lurer på. Om jeg kan ta oppskriftene mine fra beersmith og sette de inn i en 500l profil og få samme resultat som det jeg har på 25 l

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
 
Les deg opp på platekjølere, så går det så fint så skal du se

Sent from my Nokia N90 running Bullshit Shoeld V.2

Edit: Nice emoj, :ilike:
 
Platekjøler kjøler jo ikke hele brygget samtidig. Er noen variabler ute og går mtp hvor effektiv platekjøleren i 500l-brygget er, og hvor effektiv en evt spiralkjøler i et hjemmebryggeroppsett er.
 
Tørrhumling og utbytte som sådan er et lite helvete i store brygg fremfor små nette 25L'ere.
Jeg lager heller "humle-te" til mine 240-Litere, som jeg så tilsetter sammen med sukkerlake ved tapping. Det funker mye bedre :)

Angående humler så trenger du jo ikke å la dem steepe i vørteren mens brygget kjøles ned. Trekk dem ut og la dem renne av seg ned i ølet. Så slipper du ytterligere isomerisering.
 
Tilbake
Topp