Magnetrører av harddisk motor

Prøvde med egg for å,lage eggedosis. Litt for høy viskositet, så pinnen mistet taket. Venter på ny pinne
 
Dæven, det var tornado. Tror jeg må bytte ut PC vifta etterhvert.
 
Jeg prøvde å vispe eggene i et norgesglass. Da mistet magneten festet. Må kanskje ofre EM kolba når jeg skal til med eggetoddyen :)
 
Etter inspirasjon fra denne tråden lagde jeg meg en dobbel magnetrører av tre med harddisk-motorer og PWM styring.
Vis vedlegget 22212Vis vedlegget 22213Vis vedlegget 22214
Vis vedlegget 22215 Vis vedlegget 22216 Vis vedlegget 22217
Hei!

Jeg har gjort et par forsøk på magnetrørere basert på vifter, men ender opp med alt for dårlig resultat (les: laber vortex). Tenkte å prøve meg på en motor, og kom over denne tråden. Innlegget ditt fattet stor interesse!

Har ribba ut en motor fra en 10K disk, og ser det er 3 pinner på baksiden. Har du bare teipa/lodda? ...og hvor originerer den 4. lederen din fra som er kobla i PWM'en?
 
Hei André, noen harddiskmotorer har det 4. koblingspunktet (common) har du ikke den er det bare tut og kjør! Hvis du har 4 finner du common ved å måle motstanden mellom alle polene så er common den som har en annen motstand. Jeg har loddet ledninger på undersiden av loddepunktene på mine motorer.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Hei,

Har gjort forsøk på å følge denne oppskriften til en magnetrører. Hadde en gammel harddisk liggende og fikk ut både magneter og motor. Bestilte så 3 slike grønne kontrollere fra langt unna..billige var de ihvertfall.

Disse kontrollerne (lik de grønne som Mathias brukte over) ankom i går. Jeg fant greit common med å måle motstanden på de fire kontaktlederne på HHD-motoren. Koblet opp etter beste evne med dupont-kabler. Loddet til HDD-motor. Koblet spent på en strømkilde...

Puff...! Eller det kom ikke lyd i det hele tatt. Dioden lyste sterkt og klar, motoren ga ingen antydning til aktivitet og et ørelite hvit røyksignal steg opp fra chipen i midten på kontrolleren som et sikkert signal på total overgivelse..

Javel... skal det være slik å forstå...dobbelsjekket specs på strømkilden min. En motorsykkellader på 12 V og 500 mAmp fra biltema. Den skal da vitterlig være innafor? Kontrolleren oppgir 5-12 V DC og mindre eller lik 1,2 Amp.

Kontroller nr. 1 i søpla. To igjen. Nytt forsøk. Denne gangen med et 9V batteri. Suksess!! Motoren går som en drøm. Ramper opp og ned på turtallet. Prøver igjen et par ganger og er jättenøyd..inntil en siste gang.
Puff!!...sterke gjentakende tegn på total overgivelse med hvite røyksignaler stigende opp fra chip'n i midten..

Two down, one to go...

Så spørmålet mitt, kjære følgere av denne tråden, før jeg sender min siste kontroller til de evige jaktmarker, er: Hva slags spesifikasjoner på strømkilden er det som er det sikreste for denne indianeren som kapitulerer med røyksignaler i hytt og pine?

Har googlet endel og funnet lignende kontrollere til salgs. Ofte er det en fotnote på disse. Det står (noe som jeg forstår må være heller dårlig oversatt kinesisk):

  • Note : Brushless motor line of receiving terminal drive plate must be pressed sturdiness, poor contact will lack of phase
    operation and burn out the chip
    . Board terminals fixed screw clearance, please use coarser line connected to the board.

Er det noe slikt som sannsynligvis har skjedd med mine to første kort? Dårlig strømkontakt? Mangel på fase?
 
Følger spent med på utviklingen! Jeg bestilte to kort for en stund siden, og den ene har gått i søpla da det etter oppkobling var en øøøøørliten bevegelse i motoren, før det ble helt stille. Ingen hvit røyk her, dog, men død er den uten tvil (power led'en lyser her også). Brukte forøvrig 7,5V / 600mA strømforsyning
 
Hvilke kontrollere benytter dere? Jeg hadde først en type som gikk opp i røyk, mens denne fra Ali fungerer utmerket. Strømadapter fra Biltema . Omformer fra 100 til 240 V AC til 3/ 4,5/ 5/ 6/ 7,5/ 9/ 12 V DC. Du har da styrken på adapteren hvor du grov-stiller, og finstilling fra kontrolleren.
ImageUploadedByTapatalk1456308822.121856.jpg
 
Sist redigert:
Har jeg forstått det riktig at disse HDD-motorene er forskjellig fra en standard computervifte i og med at den trenger en EMC-kontroller som kan kjøre motoren med de tre fasene som er nødvendig? I motsetning til en computerviftemotor som er to-faset? Slik at det krever en annen driver enn den mseveland linker til på Ali som kun har to ledere til motoren? Eller kan jeg bruke msevelands kontrollerløsning på en HDD-motor? Ser jo enklere ut den løsningen der..
 
Det er ikke sikkert dere trenger noen regulator, jeg bruker ikke det på mine to og kjører startere fra 1-4 liter uten noe problem.
Den ene er en pc-vifte, den andre er en strømforsyning fra en gammel pc med av/på-knapp og vifte.
Det enkleste er ofte det beste...

rører.jpg
 
Tilbake
Topp