Tapping på fat

I dag skal jeg tappe på fat for første gang, men er litt usikker på om jeg har teorien rett.
Jeg har ca 40 liter juleale som har stått i gjæringsdunken i tre uker. Dette skal på fat og jeg satser på å lagre det minst 2 uker før jeg prøvesmaker. Jeg vil også ha mulighet til å tappe over på flasker senere (for å ha med på juleølsmaking) med beer gun.
Lager jeg sukkerlake til dette (6 gram sukker pr. liter øl) som jeg fordeler i fatene før jeg tapper forsiktig med hevert fra gjæringskaret, eller bør det over i en blandedunk først? Eller trenger jeg ikke sukkerlake i det hele tatt når jeg har CO2 tilkoblet? Og hva skal CO2 trykket stå på under lagring og under tapping senere? Har prøvd å finne en fat-for-dummies her inne, men er dårlig på å søke så tar gjerne i mot tips fra dere.
 
Takk for link, bra artikkel. Men har fortsatt noen spørsmål:
Fyller jeg fatet helt opp, eller bør det være en viss avstand fra øl til lokk? Og står CO2 påtrykt under lagringen, eller skal jeg sette på ønsket trykk for så å koble av CO2-slangen? Og hvis jeg bruker naturlig karbonering med 6g sukker pr. liter, hvor mye CO2 skal jeg da bruke?
 
Jeg bare har det stående med trykk men det gjør ingenting å koble av CO2 etter karbonering.
Har ikke brukt sukker selv til å karbonere fat men svigers gjør dette og det fungere bra det også.

Angående hvor mye så pleier jeg å ha rundt 1 cm fra toppen av fatet med øl. Hvet om personer som fyller helt til topp og det går visst bra men jeg er redd for tilbakeslag av øl inn i co2 slangen. Kan være at jeg er paranoid der ;D

Ellers pleier jeg å fylle fatet med CO2 før jeg dumper øl i for å bli kvitt oksygen.

Det er en del videoer på YouTube som viser en del fremgangsmåte slik som denne
http://m.youtube.com/watch?v=S1dwBC-gKc8
 
Tror jeg har skjønt det meste nå, men er fortsatt usikker på hvor mye CO2 jeg skal trykke på når jeg har 6g sukker pr. liter øl for naturlig karbonering. Skal jeg ikke ha noe trykk i det hele tatt før jeg skal tappe om et par uker?
 
hva vil du oppnå med å karbonere naturlig samtidig som du bruker co2?

Det ligger en fin artikkel i medlemseksjonen på how to....
 
Bernts skrev:
hva vil du oppnå med å karbonere naturlig samtidig som du bruker CO₂?
Det er jeg faktisk litt usikker på selv. Jeg trodde kanskje naturlig karbonering ga en bedre modning av øllet, og at jeg måtte sette på CO2 for å fordrive eventuell oksygen som er i fatet i tillegg til at trykket blir brukt til å få ut øllet helt til siste halvliter. Men jeg er åpen for at jeg kan være helt på viddene.
 
Etter karbonering trenger man kun CO2  ;Dtil å presse øl ut i glasset..... Et sted mellom 0,5-0,7 bar holder.
Viss du karbonere med sukker må du huske på å lette på trykket før du heller i glasse. Viss ikke får du øl sprutende alle veier.... Spør meg hvorfor jeg vet det ;D
 
Hvis du karbonerer naturlig kan du " purge" fatet tomt for o2. Deretter trenger du ikke co2 en før du evt skal tappe..
Men jeg hadde aldri i verden karbonert naturlig så lenge jeg har co2 på flasken..
Så hadde jeg vært deg, hadde jeg hatt ølet på fat, kjøl ned ølet og karbonert  ihht artikkel i medlemseksjonen ang temp/ trykk.
( Ved 6 grader ca 1,1 bar).. Så kan du heller bruke sukkeret i teen. ;)
 
Jeg skal fylle to fat, så jeg tror rett og slett jeg kjører naturlig karbonering på den ene og setter på 0,5 bar trykk CO2 og kun CO2 på den andre med 2 bar trykk (sikter inn på 2,5 volum CO2 på den siste). Da kan jeg sammenligne sluttresultatene. Høres det greit ut for en juleale som skal stå i stua (ca 20 grader) i to uker? Jeg kommer til å kjøle den ned til 6 grader før servering.
 
Den du karbonerer med trykk trenger ikke stå varmt. Om du setter den kjølig nå så får den to uker med raskere klarning :)
 
Sniker inn noen spm ang fating fra A til Å:

- Ølet er ferdig gjæret, man setter på et lite trykk og drar i ventilen et par  ganger for å tømme for o2 ?
- Ølet fylles i fatet, fatet lukkes. Man setter på et lite trykk og drar et par/tre ganger for å tømme for o2?
- Setter man ølet så kjølig for modning, eller er det andre temperaturer man skal vurdere?
- Setter man på ønsket trykk umiddelbart ihht til tabell og sørger for å opprettholde dette hele tiden ølet er på fat (kan man koble fra co2 underveis her og i ny og ne "fylle på" med risiko for "jojo trykk")?
- Ved servering slipper man ut trykket og justerer ned til serveringstrykk (0.5-0.7 bar?), etter servering setter man trykket tilbake ihht tabell?
- Når man har begynt å tappe fra fatet, gjør dette noe med holdbarheten?
 
Jonask skrev:
Sniker inn noen spm ang fating fra A til Å:

- Ølet er ferdig gjæret, man setter på et lite trykk og drar i ventilen et par  ganger for å tømme for O₂ ?
- Ølet fylles i fatet, fatet lukkes. Man setter på et lite trykk og drar et par/tre ganger for å tømme for O₂?
- Setter man ølet så kjølig for modning, eller er det andre temperaturer man skal vurdere?
- Setter man på ønsket trykk umiddelbart ihht til tabell og sørger for å opprettholde dette hele tiden ølet er på fat (kan man koble fra CO₂ underveis her og i ny og ne "fylle på" med risiko for "jojo trykk")?
- Ved servering slipper man ut trykket og justerer ned til serveringstrykk (0.5-0.7 bar?), etter servering setter man trykket tilbake ihht tabell?
- Når man har begynt å tappe fra fatet, gjør dette noe med holdbarheten?
stort sett, men man trenger ikke slippe ned trykket til "serveringstrykk"
ved riktig temperatur/karbonering skal dette være i orden.
Har man da problemer med skum eller noe, er feilen i tappeanlegget.
mange som "jukser" slikt med å senke trykket, men det er sløsing med Co2, og man kan risikere flatere øl etterhvert.
Unødvendig jobb også, bedre å ordne tappeanlegget/temperaturen etter mitt skjønn :)
 
Jeg er veldig lat så når ølet er først på fatet så lar jeg alt stå og bruker samme trykke til tapping som til karbonering.
Rører ingenting av koblinger før fatet er tomt. Enklere blir det vell ikke.
Første gang jeg holdt på med fat er veldig lik første gangen jeg brygget.......jævla mye dill og stress også etterhvert finner man ut
at man har overkomplisert hele prosessen. Utrolig mye info rundt brygging at det er lett å rote seg bort.
Keep it simple
 
T Jacobsen skrev:
Jeg er veldig lat så når ølet er først på fatet så lar jeg alt stå og bruker samme trykke til tapping som til karbonering.

Hva slags trykk setter du det på da? Og hvor lenge står det før det er ferdig karbonert og klart for drikking?
 
stort sett, men man trenger ikke slippe ned trykket til "serveringstrykk"
ved riktig temperatur/karbonering skal dette være i orden.
Har man da problemer med skum eller noe, er feilen i tappeanlegget.
mange som "jukser" slikt med å senke trykket, men det er sløsing med CO₂, og man kan risikere flatere øl etterhvert.
Unødvendig jobb også, bedre å ordne tappeanlegget/temperaturen etter mitt skjønn :)

Takk for svar! Settes alle øl uavhengig av type til "kjøleskap/serverings temp" med en gang for modning (med unntak av pils etc)?
Hva er holdbarheten på fat?
 
MortenBo skrev:
T Jacobsen skrev:
Jeg er veldig lat så når ølet er først på fatet så lar jeg alt stå og bruker samme trykke til tapping som til karbonering.

Hva slags trykk setter du det på da? Og hvor lenge står det før det er ferdig karbonert og klart for drikking?

Jeg sitter det på rundt 1 og 1,2 bar ved 7 grader alt etter hvilken øl jeg lager. Etter max1 uke så er det karbonert. Er vell drikkeklart når man synes det smaker godt. Liker veldig godt pale ale og ipa når den er fersk. Noen øl har mer godt av lagring.

Liten kommentar til fat systemet. Jeg bruker perlick kraner og 1,5 meter øl slange... Har opplevd at svigers som bruker picnick kran får mer skum en meg.... Litt lengre øl slange fikset d.
 
Jeg er veldig lat så når ølet er først på fatet så lar jeg alt stå og bruker samme trykke til tapping som til karbonering.
Rører ingenting av koblinger før fatet er tomt. Enklere blir det vell ikke.
Første gang jeg holdt på med fat er veldig lik første gangen jeg brygget.......jævla mye dill og stress også etterhvert finner man ut
at man har overkomplisert hele prosessen. Utrolig mye info rundt brygging at det er lett å rote seg bort.
Keep it simple
Takk.

Uansett, da jeg skulle tvangskarbonere ølet kobla jeg CO2-tanken til fatet og skrudde opp trykket til 1 bar. Jeg ble veldig usikker på om fatet skulle være tilkobla tanken igjennom hele karboneringen (som ifølge gutta på butikken sa skulle vare et par dager), men etter bare noen minutter så jeg at måleren på generatoren viste 0, og jeg tenkte at trykket da var gått inn i fatet, og kobla av CO2-tanken. Har jeg gjort det feil da?
 
Takk.

Uansett, da jeg skulle tvangskarbonere ølet kobla jeg CO2-tanken til fatet og skrudde opp trykket til 1 bar. Jeg ble veldig usikker på om fatet skulle være tilkobla tanken igjennom hele karboneringen (som ifølge gutta på butikken sa skulle vare et par dager), men etter bare noen minutter så jeg at måleren på generatoren viste 0, og jeg tenkte at trykket da var gått inn i fatet, og kobla av CO2-tanken. Har jeg gjort det feil da?

Hvis måleren har gått til 0 kan det tyde på at du har en lekasje eller at det var veldig lite CO2 på tanken. Har du først satt et trykk skal det ikke endre seg før tanken er tom.

Morsomt å se at jeg var opphavsmannen til denne tråden. Det er nå snaue 50 brygg siden, og jeg føler meg litt mer trygg på brygge- og fatprosessen nå. Må bare føye meg inn i rekken med de bryggerne som messer om "keep it simple" og RDWHAHB.

Jeg fyller bare med slange til bunn av fatet uten å fylle med CO2 først. Den lufta som er der blir uansett fordrevet av ølet under fylling, og de siste 3cm jeg lar være tomt under lokket bytter jeg ut ved å dra i ventilen noen få ganger mens fater er satt under trykk. Jeg bruker ikke sukkerlake, og jeg setter et fast trykk på 1bar som jeg holder fra karbonering til fatet er tomt. Noen av fatene som skal langtidslagres settes en periode på kjellergulv uten karbonering til de skal tilbake til karbonerings-/serveringsskapet.
 
Tilbake
Topp