Tapping på fat

Hvis måleren har gått til 0 kan det tyde på at du har en lekasje eller at det var veldig lite CO2 på tanken. Har du først satt et trykk skal det ikke endre seg før tanken er tom.

Dvs. at fatet må være tilkoblet CO2-tanken under karboneringsprosessen?
 
Dvs. at fatet må være tilkoblet CO2-tanken under karboneringsprosessen?

Jeg har det påkoblet under hele karboneringsprosessen. Mulig man ikke må det, men jeg har gjort det til en vane. Så lenge man ikke har lekkasjer bruker man heller ikke mer CO2 enn det man trenger til karboneringen.
 
Jeg har det påkoblet under hele karboneringsprosessen. Mulig man ikke må det, men jeg har gjort det til en vane. Så lenge man ikke har lekkasjer bruker man heller ikke mer CO2 enn det man trenger til karboneringen.
Ok. Tusen takk for svar. Jeg får teste resultatet i helga. Er ølet flatt, tyder det på at den måten jeg har prøvd ikke fungerer.
 
Ok. Tusen takk for svar. Jeg får teste resultatet i helga. Er ølet flatt, tyder det på at den måten jeg har prøvd ikke fungerer.

Jeg ville vært mer bekymret over at måleren gikk til 0. Da kan det godt være at du har mistet trykket i fatet også, og dermed også karboneringsfunksjonen. Prøv å sjekk om tanken er tom, og hvis den ikke er det ville jeg koblet på og stilt den inn til den viste 1 bar (eller det trykket du vil ha) før jeg koblet den fra igjen. Følg også med på lyder når den har stabilisert seg under trykk. Kommer det lyder kan det være lekasje.
 
Jeg ville vært mer bekymret over at måleren gikk til 0. Da kan det godt være at du har mistet trykket i fatet også, og dermed også karboneringsfunksjonen. Prøv å sjekk om tanken er tom, og hvis den ikke er det ville jeg koblet på og stilt den inn til den viste 1 bar (eller det trykket du vil ha) før jeg koblet den fra igjen. Følg også med på lyder når den har stabilisert seg under trykk. Kommer det lyder kan det være lekasje.

Tanken er helt ny, og jeg har sjekket at det er mer co2 i den. Kan det være at fatet ikke er tett?

Du skriver: Prøv å sjekk om tanken er tom, og hvis den ikke er det ville jeg koblet på og stilt den inn til den viste 1 bar (eller det trykket du vil ha) før jeg koblet den fra igjen.

Dvs at fatet ikke må være påkoblet co2-tanken under karboneringen?

Nå ble jeg forvirret.
 
Tanken er helt ny, og jeg har sjekket at det er mer co2 i den. Kan det være at fatet ikke er tett?

Du skriver: Prøv å sjekk om tanken er tom, og hvis den ikke er det ville jeg koblet på og stilt den inn til den viste 1 bar (eller det trykket du vil ha) før jeg koblet den fra igjen.

Dvs at fatet ikke må være påkoblet co2-tanken under karboneringen?

Nå ble jeg forvirret.

Koble den av bare dersom du ikke vil ha den på under karboneringen:) Aner fortsatt ikke om man må/bør ha den på hele tiden, men jeg har det.

Jeg har hatt lekasje en gang, og da var det koblingen mellom CO2-slange og ball-locken som ikke var helt tett. Klarte å stramme til slangeklemma, og har funket fint siden.
 
Ved fullt fat bør du ha CO2 slangen koblet til hele tiden dersom du kjører med 1 bars trykk ved karbonering. Det er et veldig lite volum med gass i fatet som fort forsvinner inn i ølet om du kobler fra. Selv så starter jeg karboneringen med 3 bar og litt rulling noen minutter før jeg kobler fra. Gjentar dette noen ganger i 2 dager, følger med hvordan trykket faller og justerer meg inn mot 1 bar mot slutten. Topper opp med gass etterhvert som jeg tømmer fatet, sjeldnere etterhvert som fatet tømmes, dvs. gassvolumet øker og ølvolumet minsker....
 
Tusen takk for gode svar. Det ser ut som det er flere måter å gjøre dette på.

Men:
Topper opp med gass etterhvert som jeg tømmer fatet, sjeldnere etterhvert som fatet tømmes, dvs. gassvolumet øker og ølvolumet minsker....

Kunne du forklart dette litt nærmere? Beklager alle nybegynner-spørsmål.
 
Dette er ikke spacescience, kjør igang så finner du ut av det, etter noen fat så har du det i fingrene... med å "toppe opp" så mener jeg fyll på mer gass til du har 1 bar eller så....
 
Tusen takk for gode svar. Det ser ut som det er flere måter å gjøre dette på.

Men:


Kunne du forklart dette litt nærmere? Beklager alle nybegynner-spørsmål.
En forenklet måte å vise dette er med utgangspunkt i Boyles lov; p1*V1= p2*V2. La oss anta at når fatet er ganske fullt er gassvolumet 1l og du har f.eks 1bar på fatet. Om du da tapper deg en 1/2liter uten å tilføre mer gass vil det nye trykket på fatet bli: 1*1/(1+0.5)= 0.5bar. Etter en tid vil gassen i øllet løses ut av øllet til en ny likevekt med litt mer enn 0,5bar i fatet/ølet (går ikke inn på detaljene her). Dersom du har tømt halve fatet (ca 10l gassvolum i fatet) og har holdt trykket på 1 bar (koblet til hele veien eller jevnlig toppet opp) vil du etter å ha tappet deg en 1/2 liter ha følgende trykk på fatet: 1*10/(10+0,5)=0,95bar.... Derfor trenger du ikke å toppe opp like ofte etterhvert som fatet begynner å bli tomt....
 
Takk for all god hjelp. Det er som du sier Terje J, man må bare prøve seg litt frem i stedet for å gruble og tenke så fælt. Jeg kobla tanken til fatet igjen, og det 'fisla' godt rundt kuleventilen. Stramma både slangeklemma og den mutteren, og lyden forsvant. Tappa meg litt i et glass, og det var bittelitt futt i, men trenger nok å stå noen dager til. Smaken var upåklagelig. :)
En siste ting før jeg tar helg: det er vel mindre lurt å bruke slangeklemme for å få piknik-krana til å sitte på slangen?
 
Tilbake
Topp