Tilbakemeldinger på oppskrift APA

Hei folkens.
Tenkte jeg skulle forsøke å sette sammen en oppskrift på egenhånd og lage en APA med mye humle aroma, men ikke så veldig bitter. Med det samme vil jeg teste ut å humle med Citra.

Har lekt meg i Beersmith og kommet frem til denne så langt. Noen som har noen tilbakemeldinger på denne med evt forslag? Jeg kunne kanskje tenkt meg den litt mørkere så vil kanskje hive inn litt mer cara. 

Alle forslag mottas med takk =)

Recipe: APA
Style: Amerikansk pale ale
TYPE: All Grain

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 31,01 l
Post Boil Volume: 29,12 l
Batch Size (fermenter): 25,00 l 
Bottling Volume: 23,50 l
Estimated OG: 1,050 SG
Estimated Color: 11,2 EBC
Estimated IBU: 30,2 IBUs
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Est Mash Efficiency: 84,0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
4,90 kg              Pale Malt (2 Row) UK (7,0 EBC)          Grain        1        87,5 %       
0,35 kg              Caramel/Crystal Malt - 30L (30,0 EBC)    Grain        2        6,3 %
0,35 kg              Wheat Malt, Bel (3,9 EBC)                Grain        3        6,3 %       
20,00 g              Cascade [7,00 %] - Boil 60,0 min        Hop          4        13,2 IBUs   
30,00 g              Cascade [7,00 %] - Boil 15,0 min        Hop          5        9,8 IBUs     
55,00 g              Cascade [7,00 %] - Boil 5,0 min          Hop          6        7,2 IBUs     
30,00 g              Citra [12,00 %] - Boil 0,0 min          Hop          7        0,0 IBUs     
1,0 pkg              California Ale (White Labs #WLP001) [35, Yeast        8        -           
50,00 g              Citra [12,00 %] - Dry Hop 7,0 Days      Hop          9        0,0 IBUs     


Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 5,60 kg
----------------------------
Name              Description                            Step Temperat Step Time   
Mash In          Add 14,60 l of water at 73,1 C          66,7 C        60 min       

Sparge: Batch sparge with 2 steps (6,51l, 15,51l) of 75,6 C water
 
Tja, Cascade er en ganske barsk bitterhumle, så om Bohcias ønsker seg en ikke så veldig bitter APA, holder nok 30 IBU. Jeg ville ikke brukt mer Cara, men kanskje en mørkere type. Oppskriften ser fin ut.
 
takk for tilbakemeldinger.

For meg kunne den gjerne vært bitrere, men for å være litt snill med fruen å lage noe mer enn stout som hun og liker så tenkte jeg skulle prøve å få litt mer kreditt på bryggekontoen ;)

Og så hadde jeg tenkt å lage den typeriktig. da er det vel max 40 IBU uansett?
 
Jeg var i IPA modus her i dag jeg  ;)

Citra har også en litt spesiell besk bitter smak, selv ved Tørrhumling synes jeg. Men jeg elsker det. Citra er fantastisk.
 
Valget sto mellom en Am IPA eller APA. Og siden jeg ikke har brygga en APA selv før så tenkte jeg skulle gå for det denne gangen.

Lurer på hvordan en SMaSH med Citra blir, kanskje noe å teste en annen gang om dette ikke blir så galt. :)
 
Kjetil S skrev:
Tja, Cascade er en ganske barsk bitterhumle, så om Bohcias ønsker seg en ikke så veldig bitter APA, holder nok 30 IBU. Jeg ville ikke brukt mer Cara, men kanskje en mørkere type. Oppskriften ser fin ut.

Har noe svartmalt liggende, det går vel kanskje an å bruke i beskjedne mengder for å gjøre den litt mørkere?
 
Var ikke sikker på om det ville gi noe smak, men da prøver vi på det. Altenrativt har jeg roasted Barley også, men det er vel ikke så aktuelt. Litt rødskjær gjør ikke meg noe.

Ikke akkurat som å koke pastasaus detta hehe - vanskelig å smake til så mye under veis. Og når man ikke helt har så mye erfaring med hva som gjør hva med øla så er det godt med hjelp :)

Takker for gode tilbakemeldinger folkens, da blir det forhåpentligvis brygging til freddan :)
 
Har med hell brygga APA med kun citra, og kun fra 30, 15 og null minutt plus DH. Ca 40 IBU fra 30 og 15min tilsetting.
 
SMaSH med citra er fantastisk  ;)

Jeg synes Kjetil kommer med gode tips til deg  ;) Men du må ikke ha svartmalt i heller sånn sett, du ligger jo forsåvid innenfor farge"rangen" på APA akkurat. Og om madammen
ikke liker kraftige øl er det kanskje en fordel å ha denne litt lysere av farge? Tror ikke at du vil kunne merke noe særlig forskjell på smaken med all denne humlen.

Da jeg startet å brygge brukte jeg altfor mye spesialmalt egentlig, men nå ligger jeg vanligvis på 88-92% pale-malt og resten hvete og lys caramalt til APA og IPA. Har falt
litt over på lyse og tørre eksemplarer av disse slik at humlen kommer godt frem. Pleier å meske på 65 grader på disse for å få god utgjæring.
 
Nå har jeg kun 100gr Citra liggende og mengder med Cascade.... Så blir ikke kun Citra denne gangen. Deler kanskje opp batchen og kun tørrhumler den ene for å se forskjellen.

Ang madammen så er ho glad i mørk øl, men ikke bitre. Hater f eks pils så å gjøre den mørkere hjelper nok litt på "smaken" for hennes del :)
 
denne ble tappa i går, og den smakte så bra da at jeg bare måtte tvangskarbonere den... vil bare si: NAM!
Så takk for hjelpa folkens, ble riktig så bra detta :)
 
Tilbake
Topp