Spørsmål ang ommstikking

Hei!

Jeg har hatt en belgisk dobbel stående til gjæring i 8 dager.
Og hadde planlagt å tilsette blåbær i sekundærdunk å stikke om på denne, men idag ser jeg at det ennå er veldig mye skum på toppen, ca 5-6 cm.
Spørsmålet mitt er, bør jeg vente med å stikke om til gjæren har sunket? Eller Bør jeg vente? Gjæren er wlp 530 abbey ale.
Planen er å la blåbærene ligge i ca 3 -4 uker før jeg flasker.
Er redd at blåbærene blir ødelagt, siden jeg allerede hadde tint de, er det mulig å fryse de om igjen?
Takknemlig for svar
 
Sist redigert:
Jeg ville først målt FG for å se om ølet er ferdig. Sjelden noe problem å stikke over selv omden ikke er ferdig, siden du trolig er 3/4 ut i gjæringa. Men ikke reduser temperaturen før du vet at den er ferdig.
Men om du venter en dag så tåler sikkert bæra det i kjøleskapet.
 
Ok! takker for svar
Vil du anbefale å lagre dunken med bærene kaldere når den er ferdig gjæret?
Temperaturen i dunken ligger på 23grader nå



Sent fra min E2303 via Tapatalk
 
Ville bare kastet bærene oppi. Etter 8 dager er det såpass mye alkohol at infeksjons faren er liten. Om det ikke er så mye bær, så kunne du lagt dem i en humlepose :)
Om du skal lagre den i 3-4 uker, så ville det nok være en fordell om du hvertfall hadde en stabil temperatur. Trenger nok ikke stå noe kaldere.
 
Ville bare kastet bærene oppi. Etter 8 dager er det såpass mye alkohol at infeksjons faren er liten. Om det ikke er så mye bær, så kunne du lagt dem i en humlepose :)
Om du skal lagre den i 3-4 uker, så ville det nok være en fordell om du hvertfall hadde en stabil temperatur. Trenger nok ikke stå noe kaldere.
Ok tror jeg tilsetter bærene i sekundærdunk og stikker om imorgen, har 1 kg bær til 16 liter, tenkte å gi bæra en skylling i starsan før tilsetting, men som du sier, kanskje ikke nødvendig.
Tror dette blir bra [emoji4]
Takker for svar

Sent fra min E2303 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp