Wirlpool rør til speidel.

Denne posten fortjener gjenoppliving. Etter noen batcher med Speidelen fant jeg to forbedringspunkter:
  1. Langsom kjøling med dyppkjøler og dårlig trubcone fordi man ikke får satt opp en ordentlig whirlpool (om man bruker pumpen kan man kjøle fort, men trub blir ekstremt godt innmikset)
  2. Overføring til gjæringskar via ventilen går sakte, det er tungvint å feste silikonslangen til ventilen og 5 liter blir igjen i Speidelen om man ikke setter den på skrå. (på toppen av det hele lekker i alle fall min kran både når Speidelen er kald og varm)
Etter at jeg fant denne posten laget jeg min egen versjon av whirlpoolarmen til Speidel 20l. Den gjør også dobbel duty ved at jeg fester en silikonslange til utløpet når jeg skal overføre til gjæringskaret.

Emnet er et 15mm halvhardt kobberrør kjøpt på Jula. Rørbøyer kjøpte jeg også på Jula, versjonen som koster under 200,-. Bøying av halvhardt rør gikk over all forventning, men et par forsøk måtte til før jeg hadde et bøyd rør som hadde ønsket form. Røret festet jeg til et rett 15mm rør med en rustfri slangeklemme. Dette røret går rett utenpå gjengestangen i midten av Speidelen. For å få det 100% tett mellom pumpeutløp og whirlpoolarm brukte jeg en bit tykkvegget silikonslange som er halvveis trekt på røret. Silikonslangen går litt inn i pumpeutløpet så jeg kan få bekreftet installasjon selv når jeg har 25 liter kokende vørter i Speidelen (bruker hansker). Man kan også bruke vingemutteren for å presse hele installasjonen ned, men dette har ikke vært nødvendig.
Whirlpoolarm.jpg

Whirlpoolfunksjonen fungerer langt bedre enn forventet. Jeg humlet med ca 100 gram rett i Speidelen. Fikk en kraftig whirlpool i kjelen som hjalp til med kjølingen samtidig fungerte kjøleren i seg selv fungerte som et slags filter slik at så og si alle trub samlet seg på innsiden av kjølecoilen. Den eneste ulempen var egentlig at temperatursensoren i Speidelen ganske fort ble dynget ned med humle og viste helt feil temperatur. Jeg måtte følge med på temperaturen med en Thermapen for å ikke kjøle for mye. Om man humler i pose vil man unngå dette, men jeg prøver å forenkle bryggeprosessen og da er det raskere å vaske en Thermapen enn to-tre humleposer.

Overføringen til gjæringskaret gikk også som planlagt. Når kjøling er over drar jeg røret ut langt nok til at jeg får festet en tykkvegget silikonslange (sterilisert i starsan) til whirlpoolutløpet. Slangen henger over kanten på Speidelen og går rett ned i gjæringskaret. Hele overføringen tar ca 5 minutter. O2 tilsettes direkte i vørteren etter at jeg har overført alt.
Etter whirlpool.jpg

Vurderer å lage en rett versjon med en permanent tilkoblet slange for overføring til gjæringskar. Da slipper man å feste slangen hver gang.
Jeg er så fornøyd med denne løsningen at jeg kommer til å fjerne kranen.

Sikkert forbedringspotensiale her så kommentarer mottas med takk.
 
Hei. Er det da slik at det er pumpa som sørger for whirlpool og tømming av speidelen ? Kunne du lagt ut en video som viser bruk ?

Dette så snasent ut :)

Peram


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ser veldig bra ut, men det var litt uklart hvordan du får den på plass i kokende vørter og vet at den står riktig.

Har du forresten prøvd uten silikonslange?
 
Hmmm...starter du whirlpooling straks pumpa tillater å starte da (82 grader)?
Hvor lenge whirlpooler du?

Noen problem med att røret går tett med humlegrums?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for svar!

Peram:
Ja, det er pumpa som sørger for både whirlpool og utpumping. Den er mer enn kraftig nok til dette. I tillegg er den mer tolerant overfor humletrub enn de små 12 V pumpene.

Amarillo:
Jeg hoppet litt over den forklaringen fordi løsningen er lik den som trådstarter bruker, bedre bilder har han også. Det rette 15mm røret du ser på bildet slider inn på stangen mitt i speidelen. Den passer perfekt. For å få whirlpool-armen til å komme rett ned i pumpeutløpet kreves litt måling og prøving og feiling under bøyning av røret. Jeg fikk det til på tredje forsøk og klarte meg med en lengde á 2 meter kobberrør.
Selv om 15mm kobberrør går greit nedi pumpeutløpet så jeg at det ikke ble 100% tett når jeg testet med vann, derfor dro jeg på en silikonstump som fungerer som en overgang og som gir en god bekreftelse på at alt er på plass.
Uansett øvde jeg på installasjon noen ganger med bare kaldt vann i kjelen for å kunne klare oppkobling i "blinde". Det vanskeligste er egentlig å få på slangen som skal til gjæringskaret, men da er i alle fall vørteren blitt kald, men hygienen gjør jo at man helst ikke vil streve for mye over kjelen i den fasen. Derfor skal jeg enten kjøpe en litt grovere silikonslange eller lage et separat dedikert rør for denne operasjonen.

Jeg kan legge ut en video med vann i kjelen om det fremdeles er uklart.
 
Takk for svar!

Pumpa kan kanskje stoppe om man er veldig uheldig og har ekstreme mengder humle, men da ville jeg brukt humleposer. 100gr gikk fint og jeg skal prøve det på neste ipa med 200gr også. Truben jeg fikk inne i coilen var veldig konsentrert, tok den ut og klemte på den og fikk ikke ut mye vørter.

Pumpa starter jeg så fort jeg får lov av speidelen. Uansett går det som du vet uhyre fort å komme ned til det. Det er tiden fra 50° og nedover som er krevende med dyppkjøler og hvor whirlpool fort halverer tiden.
Hmmm...starter du whirlpooling straks pumpa tillater å starte da (82 grader)?
Hvor lenge whirlpooler du?

Noen problem med att røret går tett med humlegrums?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du kan jo også ha overføringsslangen permanent påsatt, og bare holde enden innafor Speidelen når du skal lage whirlpool. Du har antagelig en Speidel 20? Vi med Speidel 50 har to pumper å ta hensyn til.
 
Slangen i kjelen går nok an, eller en liten stump som man senere skjøter videre på når whirlpool er ferdig. Slangen min er nok 1.5 meter fordi jeg vil helt ned på gulvet hvor gjæringskaret står.

Trådstarter har jo en fin løsning for Speidel 50 for whirlpool. Vha en slange T i rustfri vil kanskje overføringsløsningen også passe til 50 (http://www.homebrewing.org/Stainless-Steel-T-Connector-38_p_1222.html).

Du kan jo også ha overføringsslangen permanent påsatt, og bare holde enden innafor Speidelen når du skal lage whirlpool. Du har antagelig en Speidel 20? Vi med Speidel 50 har to pumper å ta hensyn til.
 
Jeg bøyde uten noe inni røret og det gikk overraskende bra selv om det er av den halvharde typen. Det fører til en viss ovalisering av røret, men det er fullt brukbart fremdeles.
 
Hmmm...Biltema hadde kun forkrommede kobberrør, bør man holde seg unna det eller vil det fungere også?
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Kobberror/Kobberror-halvharde-2000018548/


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg ville holdt meg langt unna forkrommede rør.
Både pga at de neppe er næringsmiddelgodkjent (vannet skal jo gå på innsiden av disse rørene, hva skjer når du putter kokende vørter direkte på forkromingen).
Og fordi krom-laget antagelig løsner når du begynner å bøye dem. De er sikkert også hardere å bøye enn de "halvharde" jeg brukte.

Om du må handle på Biltema har de jo rå kobber-rør på 2 meter. Det kan godt hende at dette er det samme som "halvharde":
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Kobberror/Kobberror-ra-2000018550/

Jeg handlet på Jula, de har både myke rør på rull (dyrt fordi du må kjøpe mange meter) også har de halvharde rør på 2 meter som jeg fint klarte å bøye.
 
En liten oppdatering fordi jeg er så fornøyd med whirlpool-armen, i dag brygget jeg en amerikansk pale ale med drøyt 160 gr humlepellets.
Bildet viser humle-truben som samler seg inne i kjøleren. Den var så kompakt at jeg spadde den ut med bryggeskjeen etter at jeg hadde pumpet ut vørteren.
Dvs at whirlpoolen gjør sitt til å løfte trub'en og samle den i området over kjøleren. Den synker så ned og blir fanget inne i kjøleren.
Pumpa gikk fint gjennom hele prosessen. Temperatursensoren blir fort tildekt og viste fremdeles 65 grader da jeg målte 18 grader ved utløpet av whirlpool-armen.
I forbindelse med vaskingen målte jeg opp 1.2 liter kompakt humle-trub og 0.5 liter grumsete vørter fra kjelen.

DSC_0011.JPG DSC_0016.JPG DSC_0018.JPG
 
Meget interessant. Brygga min første batch på nyinnkjøpt Speidel 20 for 2 dager siden. Blei seriøst sjokka over mengden med humle-trub etter kokinga. Som "grønnskolling" skjønte jeg ikke hva whirlpooling var. Skjønner det veldig godt nå etter å ha lest meg opp. Endte opp med å sile mye av vørteren gjennom ett bomullsklede. Skal bygge meg ett whirlpool-rør, garantert.
 
Veldig tøft jeg må prøve dette. Hvordan vasker du denne? PBW med kopper + rustfritt er visst ikke helt optimalt har jeg skjønt...?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
 
Veldig tøft jeg må prøve dette. Hvordan vasker du denne? PBW med kopper + rustfritt er visst ikke helt optimalt har jeg skjønt...?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Jeg må innrømme at jeg bare tar ut røret og skyller det i varmt vann etter bruk. Det blir jo uansett kokt når man installerer det.
 
Meget interessant. Brygga min første batch på nyinnkjøpt Speidel 20 for 2 dager siden. Blei seriøst sjokka over mengden med humle-trub etter kokinga. Som "grønnskolling" skjønte jeg ikke hva whirlpooling var. Skjønner det veldig godt nå etter å ha lest meg opp. Endte opp med å sile mye av vørteren gjennom ett bomullsklede. Skal bygge meg ett whirlpool-rør, garantert.

Trub blir det mye av om man liker amerikanske øltyper, i mitt gamle BIAB-oppsett brukte jeg alltid humleposer fordi pumpa ikke tålte trub. Hovedutfordringen med Speidelen synes jeg er at det er så vanskelig å få ut all vørteren pga dårlig og høyt montert kran kombinert med kontrollpanelet som er laveste punkt når man skal helle speidelen framover.

Med denne løsningen slår man to fluer i en smekk. Speidelpumpa spiser villig vekk trub og man slipper de irriterende humleposene, all vørteren kommer ut og truben blir liggende igjen.

Det er gjort diverse tester med trub i gjæringskaret, personlig tror ikke jeg det er så farlig om man tar med alt over:
http://brulosophy.com/2014/06/02/the-great-trub-exbeeriment-results-are-in/
http://brulosophy.com/2015/03/22/the-impact-of-kettle-trub-part-2-exbeeriment-results/
 
Tilbake
Topp