Kveik fra Voss, erfaringer

Hvis du vil ha kveikens særpreg, så ikke brygg noe med mye humle. Jeg laget en dunkel weissbier som jeg synes ble veldig bra med kveik. En humlesvak brown ale kan også bli bra :)
 
Hvis du vil ha kveikens særpreg, så ikke brygg noe med mye humle. Jeg laget en dunkel weissbier som jeg synes ble veldig bra med kveik. En humlesvak brown ale kan også bli bra :)

Hva tenker du om Northern Brewer, som humle i denne? Furunål, treverk og vossakveik?
Hvor lav bitterhet bør jeg satse på i en weissbier?
 
Min Dunkelweiss hadde ibu på 20. Jeg brukte Northern brewer som bitterhumle og Saaz som aromahumle og det fungerte fint for meg sammen med Vossakveiken.

Jeg har lagt meg på 15-25 ibu på øllene jeg har brygget med kveik. Tester et brygg med mer humle nå. Jeg tenker det også går fint, men at humlen kommer til å overdøve smaken fra kveiken.
 
Min Dunkelweiss hadde ibu på 20. Jeg brukte Northern brewer som bitterhumle og Saaz som aromahumle og det fungerte fint for meg sammen med Vossakveiken.

Jeg har lagt meg på 15-25 ibu på øllene jeg har brygget med kveik. Tester et brygg med mer humle nå. Jeg tenker det også går fint, men at humlen kommer til å overdøve smaken fra kveiken.

Tenker jeg kun kjører singlehop, da det ikke er all verdens med humle som skal til. Og desverre er lageret tomt også.
 
Eg seier ikkje at dei ikkje pitcha på 30+. Det eg seier er at denne temperaturen vanskeleg har vorte halden så lenge i det vidare løpet, som mange no eksperimenterar med. Det var regelrett umogleg gitt romtemperaturar i hus og uthus på den tida juleølet vart førebudd. Berre ei kort periode ein varm sumar var nok dette i realiteten mogleg her til lands. Med normale årstidstemperaturar har nok temperaturen i gjæringstønna falle sakte i takt med rom-/utetemperaturen. Eit forløp som nok er ganske motsett av det mange praktiserar, der temperaturen også vert jazza opp mot slutten.
Temperaturen har nok ikke fått tid til å falle, for normal gjæringstid var 12-48 timer. Kanskje 72 timer i noen tilfeller.

Å ta kveiken inn i ei ny tid er flott, men den som prøvar kopiere gamle bryggarmåtar med kveiken i dag må nødvendigvis late naturen i større grad styre temperaturutviklinga. Vil ein derimot ta kveiken inn i 2016 vert saka ei heilt annan! Då kan det også vera vel så interessant å utsetje den for vesentleg lågare temperaturar, og eit meir moderne temperaturforløp undervegs i gjæringsprosessen.
Begge deler er interessant, men etter min mening har moderne bryggere veldig mye å lære av de gamle metodene. Det er mange triks og teknikker der som folk ikke kjenner til i dag, og som åpner for helt andre typer øl enn det vi er vant med nå. Dette med å gjære i 48 timer er ett av mange eksempel på det.
 
Noen som veit om denne (kveiken) er egnet til topphøsting? Mener det kom frem i bloggen til Lars at det var litt ulik praksis på det med topp/bunnhøsting blant bryggerne i Voss.
 
Det var ganske kraftig krausen på denne under gjæring, 4-5cm tykk. Så det burde vel gå? Uten at jeg har topphøstet før.
 
Denne gjæren høstes vanligvis fra bunnslammet. Så antagelig er det best å fortsette med det.
 
Dette med å gjære i 48 timer er ett av mange eksempel på det.
Jeg planlegger å sette et brygg på vossakveiken der jeg vil gjære på Ca 30-35 grader.
Når du sier det gjæres i 48 timer, er det vanlig å flaske direkte etter dette uten å tilsette sukker slik at den karboneres på eventuelt restsukker? Eller flaske det og tilsettes sukker for karbonering da?
 
Jeg planlegger å sette et brygg på vossakveiken der jeg vil gjære på Ca 30-35 grader.
Når du sier det gjæres i 48 timer, er det vanlig å flaske direkte etter dette uten å tilsette sukker slik at den karboneres på eventuelt restsukker? Eller flaske det og tilsettes sukker for karbonering da?
Det vanlige er å ha det på fat/dunk etter 48 timer, ja. Setter du det kaldt vil gjæringen roe seg. Så tar man opp dunken i varmen når ølet skal serveres, og så karboneres det da.
 
Brygget en alkoholsvak APA torsdag 25/2.


Pitchrate: Ca. 0,5 dl tjukk slurry høstet fra en tidligere starter, 4 måneder gammel. Tok av 0,5 L vørter rett etter oppkok og lagde en starter som fikk stå i ca 2 timer før pitch (fikk stå i en liten kjele, ingen magnetrører, ingen synlig aktivitet, blodvarm vørter). Vørteren fikk ingen oksygen annet enn beluftning ved overføring til dunk, og litt halvhjertet risting. 23 L vørter satt til gjæring.

Temperaturforløp: Pitchet på 31 C, falt til 28, steg til 29++ under stormgjæringa. I skrivende stund 24 C.

Gjæringsforløp: Full mitraljøsegang i gjærlåsen 5-6 timer etter pitch, minimal aktivitet etter 24 timer. SG målt etter 48 timer, og FG er sannsynligvis nådd.

Tall: OG: 1041, FG:1009, tilsynelatende utgjæring: 77%. Mesket ved 68 grader i en time, temp. falt til 66 før jeg begynte med skylling. 32 IBU. Grøppen bestod av Vienna som basemalt, 5 % cara-pils og 10 % cara-hell.

Type øl: Alkoholsvak APA

Karakteristika: Veldig rent preg, ingen kryddertoner, en noe ubestemmelig fruktighet i bakgrunnen (mest fremtredende i aromaen). God munnfølelse og maltpreg, fremtredende bitterhet. Blir spennende å se hvordan det blir etter noen uker på flaske, men virker så langt meget lovende.
 
Noen som har en anelse om alkoholtoleransen til vossakveiken? Jeg vurderte å lage noe seriøst sterke greier. Godt over 1.100 for å se hvordan den takler det.

Sent fra min GT-P7500 via Tapatalk
 
Jeg har aldri sett noe om hvor sterke øl den tåler, så det hadde vært veldig interessant å høre hvordan ølet blir. I utgangspunktet tipper jeg denne kveiken tåler sterke øl.
 
Noen som har en anelse om alkoholtoleransen til vossakveiken? Jeg vurderte å lage noe seriøst sterke greier. Godt over 1.100 for å se hvordan den takler det.

Sent fra min GT-P7500 via Tapatalk

Tipper den tåler Ganske høy alkoholstyrke. Min far og min onkel benyttet sukker/kandis for å få opp styrken på ølet. Husker det ble kruttsterke saker. Hadde mer følelse av å drikke vin enn øl. Kan derimot aldri huske det ble målt OG/FG noen gang. Heller ikke sikker på om det er kveik fra samme stamme som den nå så berømte Gjerneskveiken. Voss er vidt og bryggerne mange så det finnes nok flere uoppdagede kveikstammer i distriktet.
 
Noen formeninger om hvilken stil som kunne passet denne gjæren forutenom standard 100% pils og nobel hops?

Tenker kanskje på Wit, Belgisk Pale Ale, Hveteøl eller lignende?
 
Jeg har aldri sett noe om hvor sterke øl den tåler, så det hadde vært veldig interessant å høre hvordan ølet blir. I utgangspunktet tipper jeg denne kveiken tåler sterke øl.
Splitta en vørter på 1,074 (sterkt?). WLP500 tok den ned til 1,011 (8.6%) mens vossakveik stoppa på 1,014 (8,3%). Skal nevnes at det var helt sikkert en overpitch av kveik og underpitch av WLP500.
 
Jeg gjorde en test nå for litt siden (Den står ennå på gjæringkaret i boden). Lagde en plain vørter med bittelitt bitterhumle, som ble litt høy OG på, 1.120. Den gjæret ned til 1.070 i full fart, men stoppet der.
Planen nå er enten:
1. Lage en starter på resten av kveiken jeg har i kjøleskapet, og dumpe den ned i karet.
2. Pitche 1 eller 2 pakker US-05 eller Nottingham, siden smaksbildet er vel stort sett allerede satt.

Temp ~= 30°C
Volum = 20L

Noen som har noen tanker om hva som er det "lureste" valget i forhold til å få dette litt ned mot 1.030-1.020?
 
Jeg gjorde en test nå for litt siden (Den står ennå på gjæringkaret i boden). Lagde en plain vørter med bittelitt bitterhumle, som ble litt høy OG på, 1.120. Den gjæret ned til 1.070 i full fart, men stoppet der.
Planen nå er enten:
1. Lage en starter på resten av kveiken jeg har i kjøleskapet, og dumpe den ned i karet.
2. Pitche 1 eller 2 pakker US-05 eller Nottingham, siden smaksbildet er vel stort sett allerede satt.

Temp ~= 30°C
Volum = 20L

Noen som har noen tanker om hva som er det "lureste" valget i forhold til å få dette litt ned mot 1.030-1.020?
Er i gang med å trappe opp en starter ett par trinn, og så pitche denne.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
Er i gang med å trappe opp en starter ett par trinn, og så pitche denne.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
Denne stoppet på 1.050. Nå koser den seg med en god klatt Brett. Sist jeg målte så var den på vei forbi 1.040.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
Så du repitchet, men med hva? Resten av kveiken eller den rene bryggegjæra du nevnte? Ser du har så pitchet med brett, blir spennende å høre resultatet. Blir eventyrblanding det hær :)
 
Tilbake
Topp