Hva er holdbarheten på ekstrakt øl/Algrain øl.

Du kan lagre ølet til det ikke smaker bra lenger. Utrolig komplekst tema med svært mange variabler.

Hovedregel er at oksygen som finnes i ølet etter tapping akselererer prosessen som forringer ølet.
Humledrevne øl som IPA/APA taper seg raskest.
Maltdrevne øl med høy alkoholstyrke holder seg lengst og kan gjerne ha godt av litt lagring.

Varm lagring gir kortere holdbarhet, kald lagring gir lang holdbarhet.

Øl fra store profesjonelle bryggerier med tappelinjer som sørger for minimum oksygenopptak under tapping holder seg lengre enn det en typisk hjemmebrygger kan klare. Men en hjemmebrygger kan lagre ølet kaldt istedenfor på varme butikkhyller og oppveie mye av den fordelen.

Har du kontroll på alle parameterne som nevnt ovenfor og litt til, så går det an å tidfeste hvor lenge ølet holder seg. Som hjemmebrygger bør du smake underveis og opparbeide erfaring i ditt miljø og med dine rutiner slik at du får bedre erfaring med hvor lenge dine øl holder seg gode.

Store bryggerier har laboratorier som gjør kvalitetskontroll slik at de kan ha en formening om hvor lenge ølet holder seg.
 
Sist redigert av en moderator:
Er avhengig av type øl ,styrke , kor flink du er på renhold etc

Fx Ein sterk Stout kan du lagre I årevis vist alt er gjort rett

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
jeg har opplevd problemer med kombinasjonen humlet og utstrakt bruk av malttyper med høyt EBC tall (roasted barley/svart malt). Eksempelr er mørke Old Ale eller Baltic porter med IBU rundt 40. Etter 2-3 måneder lagring på fat utvikles det en ekstra syrlig tone i ølet. Det er nesten som om malt og humle reagerer med hverandre. Noen som kan forklare utbrodere dette nærmere?
 
Syrlighet kan nok være infeksjon. Dessverre. Imperial stout har gjerne enorme mengder av både malt og humle, og står seg i flere år om den er flasket riktig.


Humledrevne øl som IPA/APA taper seg raskest.
Maltdrevne øl med høy alkoholstyrke holder seg lengst og kan gjerne ha godt av litt lagring.

Noenlunde riktig, men humle er faktisk et konserveringsmiddel. Når IPA taper seg relativt fort, er det fordi aromaen (flyktige oljer og estere), spesifikt, taper seg. Men øl som tåler lang lagring har som regel mye bitterhumle.
 
Veldig individuelt fra øltype til øltype. IPA for eksempel er jo absolutt best ferske, men lagrer du de i kjøleskap kan de sikkert holde noen måneder ekstra. Jeg har vel ca 15 flakser igjen med imperial stout som jeg tappet fra fat for et par år siden, disse står i kjelleren og blir bare bedre og bedre. Nå er jo prosenten 10.5 prosent vel og merke.

Har også et fat med ca 15 liter imperial stout som også står kjellerkaldt ferdig karbonert som nå har stått 1 år. Denne er på 14.5 prosent og jeg tilsatte en halvkilo dememara på denne batchen samt en halvliter espresso den gangen og den begynner nå også å komme seg skikkelig. Denne batchen var altfor skarp og rar når jeg smakte den første gangen, men begynner nå å utvikle seg skikkelig bra, litt sånn rompreg på den også nå.

Veldig artig å lagre alkoholsterke mørke øl og smake utviklingen. Jeg er nødt til å skaffe meg eikefat jeg kan ha stående i kjelleren hvor jeg kan lagre diverse imperial stouts.
 
Stort sett kan du regne ut optimal lagringstid for øl slik:

(Antall enheter du lagde)/(Gjennomsnittlig ant. enheter av ølet du drikker pr uke) = optimal lagringstid i uker
 
Jeg også den samme erfaringen med IPA og ESB at når IBU tallet er godt over 40 / 50 og alkolholstyrke over 5.5% så holder ølet seg lenge, gjerne 6-9 måneder uten at smaken endrer nevneverdig karakter. Jeg er nøye med bruk av Sterkrens og metoden for desinfeksjon er basert på anbefalinger i andre tråder her, samt 4 års repetert bruk av samme metode slik at en skulle tro at jeg ikke bare er offer for tabber/ eget slurv. Men som indikert ovenfor så har jeg hatt ulheldighet/udyktighet med øl med mye svartmalt/roasted barley og IBU over 40. Her hører det til historien at jeg har brukt relativt svake humlesorter (EKG, Hallertauer) slik at humlevolumet blir stort. 4 brygg med kombinasjonen humle/svartmalt i mengder som tilsvarer Porters/Stouts smaker syrlig etter 3 måneder. I alle 4 bryggene så er humlen kokt i 60 min..Det er vanskelig å sette fingeren på usmaken utover dette. Ikke typisk melkesyrepreg / ostpreg heller.
 
Tilbake
Topp