Electolux R04PVG4 til gjæringsskap

ictys

 
Jeg har fått ett 400 liters electolux storkjøkken kjøleskap/brusskap. Såkalt Electolux 400 Lt Line.

35998.jpg

Fint skap. Passelig stort. Låsbart og med lys. Helt perfekt - bortsett fra at det ikke virker.

Imidlertid så skal det være elektronikken som er gåen - ikke kompressoren.

Hvor vanskelig vil det være å koble en stc-1000 direkte på kompressoren? Er kompressoren trefas - hva gjør jeg da?
Vifte og lys må jeg vel klare å koble.
 
Er det trefaset tilkobling på dette da? Det tror jeg nesten du må si noe om før de elektrokyndige svarer deg.
 
Avriming kan man jo ta manuelt når man ser det er på tide? Ellers er det en smak sak å bytte ut innebygget termostat med stc 1000.

Hvordan fungerer forøvrig den stc en med defrost?
 
Jeg lastet ned ett skjema for trefase og er sannelig ikke sikker på hva det er. Det er over min begrensning iallefall.

Det som jeg tror er at elektronikken er gåen. Jeg tok ut den og den var rimelig godt merket. IRELFØEN215 Carel. Den googler jeg og da finner jeg at reservedelen koster 1850,- Ganske dyrt altså. Er det noen mulighet for at jeg kan koble forbi den - bare for å teste skapet? Viften virker, lyset virker. Panelet på elektronikken virker - bare kompressoren som ikke starter. Dvs, mens jeg tok ut elektronikken - så startet plutselig kompressoren og gikk noen minutter. Skapet sank øyeblikkelig fire grader også stoppet den plutselig. Skulle nesten tro det bare var en dårlig kobling, men jeg har gått over koblingene og det ser ikke ut til at det er det. Så det er nok elektronikken.
 

Vedlegg

  • DSC_0164.JPG
    DSC_0164.JPG
    241,9 KB · Sett: 55
  • DSC_0162.JPG
    DSC_0162.JPG
    104,6 KB · Sett: 49
Avriming kan man jo ta manuelt når man ser det er på tide? Ellers er det en smak sak å bytte ut innebygget termostat med stc 1000.

Hvordan fungerer forøvrig den stc en med defrost?
Kan vel kjøres med enten passiv eller aktiv avriming. Med passiv er det en pause hvor kompressoren ikke går lenge nok til at rimet tiner. Med aktiv er det et varmeelement som tiner rimet, og da trengs det ikke like lang pause. 1-2 ganger pr døgn.
 
Jeg lastet ned ett skjema for trefase og er sannelig ikke sikker på hva det er. Det er over min begrensning iallefall.

Det som jeg tror er at elektronikken er gåen. Jeg tok ut den og den var rimelig godt merket. IRELFØEN215 Carel. Den googler jeg og da finner jeg at reservedelen koster 1850,- Ganske dyrt altså. Er det noen mulighet for at jeg kan koble forbi den - bare for å teste skapet? Viften virker, lyset virker. Panelet på elektronikken virker - bare kompressoren som ikke starter. Dvs, mens jeg tok ut elektronikken - så startet plutselig kompressoren og gikk noen minutter. Skapet sank øyeblikkelig fire grader også stoppet den plutselig. Skulle nesten tro det bare var en dårlig kobling, men jeg har gått over koblingene og det ser ikke ut til at det er det. Så det er nok elektronikken.
Høres ut som en kontaktfeil. Kompressorutgangen er terminal 4. Prøv å koble den inn sammen med ledningen på terminal 1. Kontrolleren er forresten ikke trefase.
 
Høres ut som en kontaktfeil. Kompressorutgangen er terminal 4. Prøv å koble den inn sammen med ledningen på terminal 1. Kontrolleren er forresten ikke trefase.
Jepp, nå går kompressoren. Jeg lar skapet kjøre litt også prøver jeg å koble det sammen igjen.
 
Kan vel kjøres med enten passiv eller aktiv avriming. Med passiv er det en pause hvor kompressoren ikke går lenge nok til at rimet tiner. Med aktiv er det et varmeelement som tiner rimet, og da trengs det ikke like lang pause. 1-2 ganger pr døgn.

Jeg skjønner at jeg kan for lite om kjøleskap.

Dette skapet er jo ett fancy-pancy skap så teoretisk sett kan det være kule saker som varmeelement her. Hvordan ser jeg om det er det? På terminal 6 så er det ett symbol som kan tyde på det. (en snøkrystall som tiner)

En STC-1000+ kan jo programeres på mange måter, men stopper kanskje på dette prosjektet?
 
Stemmer, snøkrystallet merker avrimingsterminalen. Hvis noe er tilkoblet der, kan du jo anta at det er et varmeelement.

Det burde funke å bruke en STS-1000+ i tillegg, hvis du kobler styringssignalet til kompressoren via kjølereléet på STC'en.
 
Stemmer, snøkrystallet merker avrimingsterminalen. Hvis noe er tilkoblet der, kan du jo anta at det er et varmeelement.

Det burde funke å bruke en STS-1000+ i tillegg, hvis du kobler styringssignalet til kompressoren via kjølereléet på STC'en.

OK, det var ikke noe koblet til på fireren. Ikke vifta heller. Da må altså skapet ta en pause feks en gang i timen for avriming?

Den vifta den kan jeg koble slik at den går hele tiden? Eller er det dumt? Nå går den hele tiden, men straks jeg "tjuvkobler" kompressoren da stopper den. Snodig nok. Den er ikke koblet via noen av terminalene.
 
Om et skap styres av en stc får det jo mange pauser i reguleringssyklusen.

Går det an å åpne kjøleskapcontrolleren for å gå over loddinger mm?
 
controlleren bruker NTC følere (ligner på pt100), og har ingen klassisk bimetall termostat.
Ville gått over loddingene, og sett etter noe defekter på kortet. Kankje et utgangsrele for kompressoren har røket?
Skapet er såpass snopt at det er verdt 1800 om du ikke finner ut av det.
Men uansett, som gjæringsskap må du jo styre det på en eller annen måte. Spesielt for ale, som sikker er langt utenfor kjøleskapets temp reguleringsområde.
 
Ser helt fint ut. Ikke noen svigerfar heller
 

Vedlegg

  • DSC_0167.JPG
    DSC_0167.JPG
    272,1 KB · Sett: 21
  • DSC_0166.JPG
    DSC_0166.JPG
    327,9 KB · Sett: 18
Skapet er helt supert ja. Jeg får se litt til på kontrolleren. Mulig jeg bare bytter den ut med en stc-1000 og legger inn noe varme.
 
Om du klarer å lodde kan du jo bytte plass på releene å se om kompressoren går da. Er det andre releet til vifta?
 
Tilbake
Topp