100% Carafa Malt Ale

Hei,
Er der nogen der har kendskab eller erfaring med at brygge en Ale på 100% Carafa malt?
Kan det lade seg gjøre eller hva er ulempen?

Hvordan bør meske temperaturene være?
Hvad skal jeg være oppmerksom på i forhold til denne type malt?

Tips og ideer er velkomne
 
Den største ulempen er at malten er brent, så stivelsen/sukkeret er ødelagt og smaken vil være.. brent. Ikke noe god ide å bruke i store andeler. Kanskje maks 10-15%, har ikke utforsket grensene her.
 
Ja, brent malt som carafa brukes for eksempel i stout, porter osv. Ellers kan man bruke carafa special (uten skall) hvis man ønsker mindre skarp brentsmak.

Crystal kan ikke være basen.
 
Jeg har brukt 100% Vienna i en SMaSH en gang, da mesket jeg på 61c og resultatet blei en ganske tørr IPA som jeg egentlig er litt fornøy med. Nå er jo Vienna en relativt snill malt-type i forhold til Carafa. Likevel vil jeg bare anbefale deg å skru sammen en 10l-batch, mesk lavt med ibu i 30-tallet og prøv da vel! FOR SCIENCE! :D

(og hold oss oppdatert!)
 
Jeg har brukt 100% Vienna i en SMaSH en gang, da mesket jeg på 61c og resultatet blei en ganske tørr IPA som jeg egentlig er litt fornøy med. Nå er jo Vienna en relativt snill malt-type i forhold til Carafa. Likevel vil jeg bare anbefale deg å skru sammen en 10l-batch, mesk lavt med ibu i 30-tallet og prøv da vel! FOR SCIENCE! :D

(og hold oss oppdatert!)

men 100% carafa blir ikke øl men mørkt surt vann, mer kaffe enn øl.
 
Gjæren vill ikke kunne omdanne stivelsen i carafaen til alkohol. Du ville fått et øl med lav abv. sødme og brent smak.
 
Dette er et ristet malt, likt sjokomalt - altså et pale malt som er kjørt godt opp i temperatur. Dermed er de enzymene som omdanner stivelsen i malten til sukker når vi mesker, "drept" av varmen, og som det blir sagt over her: Du får bare "kaffe" ("byggkaffe":)) hvis du prøver å lage øl av det. Så det er ingen vits i å prøve.
Du kan prøve med "special" malt ("hybridmalt"), som er ristet krystallmalt. Det er nok det nærmeste du kan komme. I den prosessen krystallmalt lages gjennom, får enzymene omdanne stivelsen til sukker før temperaturen blir satt opp. Så der er det altså sukker som gjæren kan jobbe med. Special Roast er vel det mildeste. Jeg tror det blir rimelig udrikkelig:eek: - men for all del; jeg vil gjerne høre hvordan det går:D. Du trenger ikke å meske, bare trakte 5-10 minutter på ca 70 grader. Enkelt å lage en liten batch for å teste, altså!

Vienna har nok enzymer til at det kan brukes aleine. Andre slike, som det ikke er vanlig å bruke som basismalt, men som egentlig er det, er lys munich og Red X, og i alle fall noen melanoidinmalt.
 
Sist redigert:
Jeg har brukt 100% Vienna i en SMaSH en gang, da mesket jeg på 61c og resultatet blei en ganske tørr IPA som jeg egentlig er litt fornøy med. Nå er jo Vienna en relativt snill malt-type i forhold til Carafa. Likevel vil jeg bare anbefale deg å skru sammen en 10l-batch, mesk lavt med ibu i 30-tallet og prøv da vel! FOR SCIENCE! :D

(og hold oss oppdatert!)


Vienna kan brukes 100% i en maltmiks, på samme måte som pils- og palemalt.
 
Ja, passer sikkert best der. Er litt for lys på fargen. Og Kølsch er vel strengt tatt ikke lagergjær. Jeg gjæret halve batchen med San Fransisco Lager, og denne kan man sikkert kalle Vienna Lager. :) Men synes Kølsch varianten ble best. Friskere og litt mer Spicy smak/aroma. SF lageren ble litt tyngre og daffere.
 
Ja, passer sikkert best der. Er litt for lys på fargen. Og Kølsch er vel strengt tatt ikke lagergjær. Jeg gjæret halve batchen med San Fransisco Lager, og denne kan man sikkert kalle Vienna Lager. :) Men synes Kølsch varianten ble best. Friskere og litt mer Spicy smak/aroma. SF lageren ble litt tyngre og daffere.

Vienna Steamer
og Vienna Kölsch
 
Her føler jeg norbrygg bør på banen slik at vi får tatt opp våre nyoppdagede ølstiler i typedefinisjonene.
Og kanskje beklage til trådstarter at vi har kuppet tråden hans :)
 
Tilbake
Topp