Happy Hoegardia All-Grain

blir lett stuck mash med mye hvete, utan at jeg vet hvor mye det er i settet i forhold til pale. Hold det varmt nok fra starten da det er vanskelig om du starter for kaldt og må gi på varme under mesking, noe som lett svir hveteproteiner på varmeelementene.
Men jeg vet ikke hvordan brygger du har.
 
Jeg mesker min belgiske wit på 50 grader i 15 min, deretter 67 grader i 60 min. Inneholder 38% hvetemalt, 38% flaket hvete og 24% Maris Otter palemalt. Koker i 90 minutt, gjærer med WLP400 på 18 grader i 14 dager. OG 1045, FG 1010. Karbonerer med 8 gr sukker pr. liter. Den er god fersk, og god etter ca. 1/2 år, da det vanligvis er tomt.
 
Har brygget dette kitet et par ganger. Gjæret i rom med ca 20 grader, har gjæret ut på 4-5 dager, men anbefaler å la det få 2 uker på gjæringsdunk. Karbonerer med 10 gr sukker/liter, aldri hatt flaskebomber. 2 uker til karbonering, over 20 grader. 2 uker i kjølig kjeller til lagring. Så kan du prøvesmake.
Jeg synes den taper seg veldig etter 3 mnd, men mulig det går bedre om du lagrer videre i kjøleskap.
 
blir lett stuck mash med mye hvete, utan at jeg vet hvor mye det er i settet i forhold til pale. Hold det varmt nok fra starten da det er vanskelig om du starter for kaldt og må gi på varme under mesking, noe som lett svir hveteproteiner på varmeelementene.
Men jeg vet ikke hvordan brygger du har.

Jeg bruker Beerbrew 30. Takk for nyttige tips, Hoegaarden er jo en av de bedre hveteølene jeg har smakt, så gleder meg til resultatet :)
 
Ok, har bare forsøkt hveteøl 1 gang i en BB30, og da svei hveterester seg fast på varmeelementet slit at BB'en slo seg av. Måtte tømme alt ut og rengjøre før kok.
Problemet oppstod når jeg skulle stegmeske, altså opp i temperatur, hvor jeg sikkert har brukt for mye effekt.
Ville forvarmet vannet til 5-6 grader over mesketemp, og temperaturen dropper 5 grader når den kalde malten hives oppi. Deretter meske uten stegmesking, og lite til ingen pådrag av varme. Om du ønsker å stegmeske hadde jeg tappet av x liter og kokt det opp på kjøkkenet og helle tilbake for å øke temperaturen.
Om det ikke står noe om gjæringstemp ville jeg kjørt max 18c
 
Tilbake
Topp