Karbonering når man flasker med beergun fra fat

Hei,

Vi brygger batch nr 7 nå har gjort følgende prosess til nå:
- Brygge og fermentere på rom (21-22 grader)
- Overføre fra fermenteringskar til fat og karbonere på fat i ca. 1 uke på rundt 13-14 grader romtemp
- Tappe over fra fat til flasker med beer gun. Dette skjer i romtemp (22-23 grader).

Når vi tapper over til flasker med beer gun, blir det en del skum og vi får ikke fylt flaskene tilstrekkelig. I tillegg blir ølen flat/mister karboneringa.

Sist nå så måtte vi ha såpass høyt "tappetrykk" 0,5-1 bar pga. mye grums som delvis tetta igjen corneliusrøret. Dette ga mye skum og flatt øl. Vi satte fatet og flaskene ute ca. kvarter før vi begynte før å kjøle ned (temp ca. -3 grader).
Det andre fatet hadde mindre grums og vi kunne tappe på ca. 0,3 bar. Det ble mindre skum nå men ølet var bra karbonert.
Begge fatene var karbonert med CO2 på 2 bar hver (separate regulatorer). Øltype IPA.

Noen tips til neste gang vi skal tappe fra fat til flasker? Må vi ha flasker og fat kjølig? Eller kan vi overkarbonere på fat for å kompensere tap av CO2 under tappinga?
 
Karboner til ønsket nivå. Kjøl ned ølet mest mulig. 2 grader er fint. Flaskene bør være minst like kalde. Da tåles det litt tappehastighet uten at det blir for mye skum.
 
Jeg pleier å karbonere fat ved 3-4 grader på 1-1.3 bar avhengig av øltype. I de tilfeller jeg tapper fra fat til flaske, så gjør jeg det ved samme temperatur.
Litt skum (som akkurat fyller flaskehalsen) synes jeg er bra for da presses all luft ut av flaska.

Som Oberstbau foreslår med 2 grader så vil det redusere evt. skumproblemer ytterligere. Og selvsagt er tempo viktig dersom fatet tas ut av kjøla ved flasking.
Unngå at fatet blir stående unødig lenge i romtemperatur.
 
Jeg har omtrent samme erfaring som andre her, karbonerer til ønsket co2. Fat/flasker lagrest kaldt til jeg skal flaske. Tappetrykk på fat ligger mellom 0,7-1 bar når jeg flasker ikke spesielt plaget med skum annet enn flaskehalsen som jeg også synest er greit får litt skum..

Synest at beergunen et genial ., bruker å kjøle godt ned ølet mitt før jeg tapper det i fat så jeg slipper grumset..

Easybrew
 
I følge blichmann selve er hovedårsaken til skumproblemer at man overkarbonert ølet ved bruk av for høyt karboneringstrykk. De anbefaler enten å la karbonering gå en uke i ro, alternativt riste inn CO2, men aldri med overtrykk. Jeg sliter dog fortsatt med å få dette til i praksis.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Karbonerer øl på 1-1.4bar hovedsakelig mellom 1-1.2bar og tapper på flasker med alt fra 0.1-0.8bar med godt resultat uten nedkjølte flasker :)
 
Veldig viktig å kjøle ned flaskene før tapping, jeg hiver de i fryseren - de siste flaskene som blir fyllt har islag på seg. Jeg har slitt litt med mye skum tidligere, men det er pga overkarbonering. Og husk at skumproblemet øker jo mer man har tappet fra fatet, så hvis man får mye skum i starten av tappingen er det bare å dra i ventilen noen ganger og vente noen dager før man flasker resten.

Jeg liker IPAen min med mye kullsyre, så jeg jeg beveger meg noen ganger helt i grenseland av hva som går med beergun. Så for meg er det lavt tappetrykk, kalde flasker og avkjøling av selve beergun-tapperen som gjelder. Blir det for mye skum da er ølet overkarbonert. Men de gangene jeg har slitt med for mye skum slik at flaskene ikke kan fylles helt opp, har aldri ølet blitt flatt. Har hatt såpass karbonering at det lille tomrommet i toppen av flasken ikke har ødelagt karboneringen helt.

Når ølet er tappet på fat setter jeg alltid trykkes opp til 30 psi, og ruller rolig i ca 15 minutter. Da er ølet som reget 80% karbonert, så setter jeg på 1.2 bar og lar stå i noen dager til en uke. Da pleier jeg å treffe rimelig godt på karbonering. Ølet karbonerer da på ca 2-3 grader.

Edit: Skriveleif!
 
Sist redigert:
Sjekk først at ølet ditt har ønsket karboneringsnivå, ved ønsket serveringstemperatur. Kjøl så ølet/fatet ned til 1 grad. Dette tar gjerne noen dager. Da er du klar til å bruke BeerGun. Om flaskene har romtemperatur spiller ingen rolle. Tipper jeg mister ca 1 dl. øl pr fat i skum ved denne fremgangsmåten, som jeg brukt på mange fat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sjekk først at ølet ditt har ønsket karboneringsnivå, ved ønsket serveringstemperatur. Kjøl så ølet/fatet ned til 1 grad. Dette tar gjerne noen dager. Da er du klar til å bruke BeerGun. Om flaskene har romtemperatur spiller ingen rolle. Tipper jeg mister ca 1 dl. øl pr fat i skum ved denne fremgangsmåten, som jeg brukt på mange fat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Antar at du da har kobla fra CO2 før du starter nedkjøling slik at trykket synker? Har Beer Gun liggende klar, men har ikke fått testa foreløpig.
 
Jeg sliter nå innmari med beergun, og er for treg til å skjønne hvorfor. Først kommer det en del skum i slangen, men etterhvert blir det rent øl...å det er flott.. Men når jeg på neste flaske skyter co2 i flasken, går ølet i slangen tilbake til fatet, sånn at når jeg starter å fylle, kommer det da også skum først....
Dette "tilbakeslaget" av øl unngår jeg med å sette på høyere trykk, men da blir det for mye skum hele tiden..
Er det rett og slett overkarbonert øl, eller gjør jeg noen storbrøler på annet vis?. Jeg har prøvd meg med å sette fatet høyere, snurre tappeslangen rundt høyt opp og langt ned, men ser ingen forskjell.
 
Har du sjekket pakningen fremst på Beergun'en? Hvis den slipper luft inn så vil jo ølet renne tilbake på fatet, ellers skal jo vakuumet i slangen i det minste bremse det litt. La fatet stå lavt, og samme med slangen, slik at ølet får litt motstand på vei ut. Det hjelper slik at det skummer mindre. Ellers er det lavt trykk, kalde flasker og god tid som gjelder. Greit å få hjelp til å korke fortløpende slik at seve flaskefyllingen kan gå på løpende bånd.
 
Jeg sliter nå innmari med beergun, og er for treg til å skjønne hvorfor. Først kommer det en del skum i slangen, men etterhvert blir det rent øl...å det er flott.. Men når jeg på neste flaske skyter co2 i flasken, går ølet i slangen tilbake til fatet, sånn at når jeg starter å fylle, kommer det da også skum først....
Dette "tilbakeslaget" av øl unngår jeg med å sette på høyere trykk, men da blir det for mye skum hele tiden..
Er det rett og slett overkarbonert øl, eller gjør jeg noen storbrøler på annet vis?. Jeg har prøvd meg med å sette fatet høyere, snurre tappeslangen rundt høyt opp og langt ned, men ser ingen forskjell.
Hvis gassen til beergun og fat hentes fra samme regulator vil trykket inn på fatet synke brått idet du trykker inn gassavtrekkeren. Dermed mister du overtrykket i fatet, og hvis gummiproppen i enden av pistolen ikke er helt tett, vil ølet renne tilbake til fatet. Det vil sannsynligvis hjelpe med en tilbakeslagsventil på gassinngangen til fatet.
 
Okay, takk for svar :). Jeg vet ikke hvorvidt pakningen på beergun tetter 100%, men det er litt rart at ølet rinner tilbake , ettersom spruten står ut fra innløpsslangen på toppen av beergun hvis jeg kobler den av ;-).
Ja gassen hentes fra samme regulator, så det er nok forklaring på at trykket på fatet synker. Jeg vet ikke helt hvordan en skik tilbakeslagsventil skal være, men jeg får google litt :)
Ihvertfall håpløst å tappe slik som det er, blir bare søl og oksidering....
 
Tilbake
Topp