Pumpe som kan turtall regulerses.

Hei. Driver på og lage et Herms bryggeri som vår bacheloroppgave. Men sliter med og finne noe pumpe som kan turtall reguleres. Noen som har noen tips.
 
Hei. Driver på og lage et Herms bryggeri som vår bacheloroppgave. Men sliter med og finne noe pumpe som kan turtall reguleres. Noen som har noen tips.
Regulere turtall? Man struper utsiden av pumpa med en kulekran. Da har du valg mellom March eller Chugger som begge er gode pumper
 
Hei. Driver på og lage et Herms bryggeri som vår bacheloroppgave. Men sliter med og finne noe pumpe som kan turtall reguleres. Noen som har noen tips.
Speidelpumpe har hastighetsregulering. Bruker den i et HERMS-oppsett selv. Den er ikke så sterk, så det setter begrensninger på motstand i HERMSen. Tror jeg bruker i underkant av 3 meter med 12mm rør, og da funker det greit. Med 5 meter 10mm rør er det altfor lite gjennomstrømning.
 
De tenker vel å koble dette til en PID algoritme, da er det sikkert enklere å gå på turtall enn å styre en ventil. Men er det noe i veien for å gjøre det på disse to pumpene? De er vel bare dumme motorer med direkte strømtilførsel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det finnes solenoid kraner som styres via el. skap. disse kulekranene kan vel fin styres og er vel ikke bare åpen/stengt?
 
Litt usikker på hva dere ønsker å oppnå.
Dersom dere både skal ha variabel gjennomstrømning og variabel / styrt temperatur i HERMS'en, sliter vanlige PID'er. De rimelige håndterer bare en variabel.
Holder det ikke med full guff på pumpa og PID-styrt temperatur?
 
Kan ikke turtallet styres via en frekvensomformer da? Det er det jeg holder på å sette opp i mitt oppsett.
 
Jepp vi skal styre turtallet med frekvensomformer. Men vi sliter med å finne pumper. Vi skal styre anlegget med en pls så vi har mange muligheter med pid regulatorer i pls programmet. Tanken er at anlegget skal være så automatisert som mulig, så manuell ventiler etter pumper er ikke aktuelt. Enten må vi finne pumper som kan turtall reguleres, eller så må vi sette inn en ventiler som vi kan styre. Så tips til trefase pumpe som passer til brygging ville vært flott.
 
Out of curiosity, hvorfor må det være trefase-motor for å regulere turtall? Er det ikke bare å sette regulering på strømmen inn?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har satt en frekvens omformer på en vanlig chugger pumpe (en fase), funker helt fint ser det ut som. Men har satt den opp på full fart og halv fart ikke noe trinnløs regulering.
 
Har ikke sett etter slike pumper men Jabsco har normalt ok pumper.
Med trefasemotor og foodgrade blir de kanskje både store og dyre.
Rundt 20.000-30.000kr kanskje? (Har ikke peiling.)
 
Trefase pumpe.., må si dere sikter høyt!
Har dere PWM-utgang på PLSen ? I tilfelle burde en likestrømspumpe kunne gjøre jobben.
Dvs. dersom det er akseptabelt at man starter pumpa på høy PWM for å være sikker på at den starter.
 
Vel kan forklare litt ang prosjektet. Ønsket er ifra oppdragsgiver at anlegget skal være så automatisert som mulig, og vi har også endel penger vi kan bruke på formålet. Vi har aldri brygget med et Herms oppsett, så vi støtter oss på valg og noen innkjøp som er gjort til prosjekt av andre studenter i fjord, og div bøker. Det er blant annet kjøpt inn flow målere, og vi ønsker derfor og bruke disse til og styre pumpene slik at vi foreksempel kan sette at det skal gå 10 l/min, også regulere anlegget seg inn etter dette.
 
Har ikke sett etter slike pumper men Jabsco har normalt ok pumper.
Med trefasemotor og foodgrade blir de kanskje både store og dyre.
Rundt 20.000-30.000kr kanskje? (Har ikke peiling.)
Takk for tipset, ser faktisk ut til at Jabsco pumpe kan være noe for oss.
 
Tilbake
Topp