Javelforfaen; HJÆLP! OG 1020.....

Huldrevatn - Bård

Norbrygg-medlem
Hei og god eftermiddag!

Jeg må vel krype til korset; Jeg sliter med tre(!!!!) brygg, som itte kjæm under 1020-grensa. OG JA, før noen kommenterer det, jeg har lest artikkelen her på forumet, men skjønner fortsatt itte en døyt! Etter to år med brygging, så har itte det skjedd meg før. Jeg aksepterte den første som blei sånn, og tenkte at jeg får vel la det gå, men når to til (rett etter hverandre) ender opp helt likt, så må jeg spørra.

La oss begynne fra starten av; Alle tre bryggene har dette til felles;
Dette er gammelt;
Hveteøl, med over 55% hvetemalt. (det har aldri vært problem før)
- OG på 1065 til 1072.
- Brukt rikelig mengde gjær, og gjær som jeg veit er fersk.

Dette er NYTT og FELLES for alle de tre.;
- Jeg har for første gang gått fra WLP410 til WLP400(Ja, jeg er itte super fornøyd med det, men det er en anna historie) og bruker kontrollert temperatur i kjøleskap.
Tempen er forskjellig fra hvert brygg, men en rekkevidde på 18-22 grader. Og nei, ingen drastisk synking i temperaturen fra min side.
- Jeg har nå begynt å tophøste for fult. dette skjer etter 72 timer.
- Jeg har også skiftet leverandør av malt, og de knuser det for meg. Itte hørt om noen andre som har problemer, og dette er gutter som veit hva de driver med. Virker det som.

Forskjellen på bryggene er at to av de har inneholdt 300-500 gram med sukker, men den siste batchen var uten sukker.

okei, så jeg tar gjerne imot tips om hva jeg kan gjøre bedre til neste gang, MEN jeg vil også gjerne ha en løsning på disse tre bryggane.

All hjelp tas imot med takk!! :)
- B. Romar.


ps. beklager at jeg er en av de som legger ut samma spørsmålet, som en million andre, men jeg var/er desperat. (og skjønner lite av artikkelen.)
 
Jeg slet med det samme første halve året jeg startet brygge, men da tror jeg det skyltes mye maltekstrakt og dårlig oksygenering
så jeg kan nok ikke hjelpe deg
 
Jeg slet med det samme første halve året jeg startet brygge, men da tror jeg det skyltes mye maltekstrakt og dårlig oksygenering
så jeg kan nok ikke hjelpe deg
Takk uansett. Jeg er litt redd det er vannet her jeg har fløtta, og at jeg kanskje bør steppe opp og kjøpe inn oksigen og ha rett i karet, men vi får da sjå.
 
Er måleutstyret korrekt? Hydrometer/refraktometer/temperaturmåler

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
WLP400 kan finne på å bremse litt mot slutten. Jeg har opplevd gjæring som har vært ferdig etter 7 dager, og gjæring som har tatt 21 dager på å komme helt i mål. Hvis det er mindre enn tre uker siden du brygget; vent.

Hva slags mesketemp har du brukt?
 
WLP400 kan finne på å bremse litt mot slutten. Jeg har opplevd gjæring som har vært ferdig etter 7 dager, og gjæring som har tatt 21 dager på å komme helt i mål. Hvis det er mindre enn tre uker siden du brygget; vent.

Hva slags mesketemp har du brukt?

Jeg har meska det på fra 58 i fem min til 64 i nesten en time før 68, så 74 de siste fem.

Men ja, ska den itte røre seg i det heletatt? Fordi jeg regna med at den kom til å bruke tid, men faen, den har itte rørt seg fra 1020 fra dag 3 til dag 15. Er det det bittelitt unormalt? Jeg har også måtte bruke lang tid med 410, men detta er jo over stokk og styr.
Takk for svar forresten!
 
Min siste Wit med WLP 400, OG 1.052, målte 1.028 etter en uke hvor jeg egentlig forventa at den skulle være bortimot ferdiggått (lite aktivitet i gjærlåsen).... Den nådde 1.020 etter 2ukers gjæring og trodde den var stoppet opp, men ville ikke gi meg, så jeg økte temp til 23gr og nådde tilslutt 1.012 10dager senere. Lot den stå så lenge etter å ha lest at 400 kan være litt treg....Bruker oksygen og lagde starter på magnetrøreren ihht Brewsmith kalkulatoren... Mesket 10 min på 51gr, 60min på 67gr og 5 min på 78gr.
 
Jeg har brukt WLP 400 på 4 brygg. Alle 4 gangene har sg vært rundt 1020 etter 14 dager. Men etter ytterligere 1 eller 2 uker har samtlige 4brygg krøpet ned mot målet på 1012. Så ja WLP400 kan være rar/treg.
 
Googlet litt. Du er ikke alene, ser det ut til. Denne gjæren er laaaangsom, skriver flere. Få gjæren opp i suspensjon, og sett eventuelt temperaturen opp litt først. Det har visst hjulpet flere.
 
Takk alle! Men da smører jeg meg med tålmod. Merkelig at wlp400 og wlp410 fungerer såpass forskjell for meg der. Men da får jeg vente. Takk igjen! :)

- B. Romar
 
Har brukt denne gjæren på 5-6 brygg, og aldri opplevd problemer med utgjæring. Har nå en wit (-ish) med ca 35% hvete stående, satt 31.01, OG 1056. Pitchet slurry (fra medio desember, men gjenopplivet i 1 l. starter) på 17° , ingen O2 eller risting (bare splashing fra kjelen ned i bøtta), lot stige gradvis til 21°. I dag er SG 1008. Mesket på 55° 20 min, så 67° 40 min, skylling med 80° vann til kokevol. Vannjusterte med litt cacl og litt caso4, da jeg er usikker på kalsiuminnhold i vannet her (overflate/brønnvann). Rart at denne gjæren skal oppføre seg så forskjellig, men har erfart at den ikke har så lang lagringstid i kjøleskap.
 
Hm, jeg beklager at jeg tvilte på tidsperspektive!! Nå har det gått fem dager over tiden på det første brygget som stoppet på 1020, og plutseli er den på 1010. Bare over natta virka det som. Så det er bra. da hjalp det jo og vente ei uke ekstra!
 
Kontrollmål mesketemperaturen med flere termometre. Jeg gikk på en smell en gang og var helt sikker på at jeg mesket på 66 grader.
Endte opp med høy FG, og sjekket ALT.
Viste seg at termometeret mitt viste 96 grader i kokende vann.....så, jeg hadde nok litt høyere mesketemperatur enn hva jeg skulle ha hatt.
 
Kontrollmål mesketemperaturen med flere termometre. Jeg gikk på en smell en gang og var helt sikker på at jeg mesket på 66 grader.
Endte opp med høy FG, og sjekket ALT.
Viste seg at termometeret mitt viste 96 grader i kokende vann.....så, jeg hadde nok litt høyere mesketemperatur enn hva jeg skulle ha hatt.
Bare å kjøpe Thermapen først som sist.
 
Viste seg at termometeret mitt viste 96 grader i kokende vann.....så, jeg hadde nok litt høyere mesketemperatur enn hva jeg skulle ha hatt.
Hvor høyt over havet?
1000m over havet er kokepunktet 96,8 grader.
Det er lufttrykket som avgjør når det bobler, så det er ikke sikkert at det er så steike galt med 96.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp