Sukkerlake hjelp

Hei
Har jeg forstått alt riktig, hvis jeg lager meg sukkerlake som jeg heller oppi nytt gjæringskar, for så å helle over det som er ferdig gjæret i det karet som sukkerlaken ligger?
Kan jeg bruke helt vanlig sukker til å lage sukkerlake av? Eller må jeg kjøpe meg noe spesielt sukker som er egnet for dette?
Hvor lenge må dette stå før jeg starter flaskingen?

Sikkert dumme spørsmål, men håper på svar :)

Event oppskrift på en annen måte å gjøre det riktig på, hvis jeg er helt hæla her :p
 
Hei
Har jeg forstått alt riktig, hvis jeg lager meg sukkerlake som jeg heller oppi nytt gjæringskar, for så å helle over det som er ferdig gjæret i det karet som sukkerlaken ligger?
Kan jeg bruke helt vanlig sukker til å lage sukkerlake av? Eller må jeg kjøpe meg noe spesielt sukker som er egnet for dette?
Hvor lenge må dette stå før jeg starter flaskingen?

Sikkert dumme spørsmål, men håper på svar :)

Event oppskrift på en annen måte å gjøre det riktig på, hvis jeg er helt hæla her :p
Det høres riktig ut. Jeg pleier å helle oppi sukkerlaken etter at jeg har fått noen liter i den nye dunken, slik at det blander seg bedre (er i alle fall tanken bak det). Noen har problemer med at det ikke blander seg godt nok, så det kan være en ide å ikke lage laken så tykk, dessuten bør man ikke røre og hoje så mye for å blande det inn - da det får oksygen inn i ølet. Vanlig sukker, ja.
 
Du kan bruke vanlig sukker. Ingen problem :)
Bruk en kalkulator. F.eks: http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
Den vil gi deg riktig mengde sukker, slik at du unngår flaskebomber, eller evt. får for lite kullsyre i flaskene.

Ha sukkerlaken i karet først og bruk en hevert til å overføre ølen over i karet som sukkerlaken er i.
Ved å legge slangen fra heverten langs buen på karet, så får du en fin, liten whirlpool-effekt som blander sukkerlaken godt ut - uten å tilføre noe særlig oksygen i ølen.
Det er viktig at sukkerlaken blir jevnt fordelt for å unngå ujevnt karboneringsnivå fra flaske til flaske, samtidig som det er viktig å ikke utsette ølen for mer oksygen enn absolutt nødvendig.
 
@Stig Aa. sitt tips om å helle sukkerlaken etter noen liter er overført er god. Dårlig utblanding av sukker er en reell problemstiling. Kan også bøte på med å faktisk koke sukkeret i en liter vann, slik at det hele ikke er en seig masse. Da har du også 2 halvlitere ekstra :)
 
Jeg har alltid kokt sukkeret i en liten mengde vann før jeg blander det med ølen, det sikrer en langt bedre utblanding. Har da alltid hatt sukkerlaken i først. Aldri hatt problemer med karboneringen. Følg Nøkling sin løsning mtp. Whirlpool effekt. Litt avhengig av mengde sukker, men bruk ca en 0,5 liter på et 20 liters brygg.
 
Jeg har begynt å blande sukkerlaken i etter overføring av øl til flaskebøtte for å være sikker på flaskevolum før jeg regner ut sukkermengde. Jeg rører så svært forsiktig og lar det stå 1/2 time for å få litt bunnfall i bunnen. Har ikke merket noen forskjell (enda), men er trygg på riktig mengde sukker.
 
Jeg har alltid kokt sukkeret i en liten mengde vann før jeg blander det med ølen, det sikrer en langt bedre utblanding. Har da alltid hatt sukkerlaken i først. Aldri hatt problemer med karboneringen. Følg Nøkling sin løsning mtp. Whirlpool effekt. Litt avhengig av mengde sukker, men bruk ca en 0,5 liter på et 20 liters brygg.

Jeg greidde endelig å lage meg flaskebomber etter den oppskriften der - men da brukte jeg ikke så mye som en halv liter; hadde nok bare det halve. Har alltid før pleid å røre forsiktig, men da jeg for en gangs skyld droppet det - og heller ikke lot dunken stå litt før jeg begynte å tappe på flaske - gikke det altså galt. De 5-6 siste flaskene laget en munter liten salutt i et hjørne i stua lørdag morgen. Heldigvis dekket av et laken:)!
 
Jeg greidde endelig å lage meg flaskebomber etter den oppskriften der - men da brukte jeg ikke så mye som en halv liter; hadde nok bare det halve. Har alltid før pleid å røre forsiktig, men da jeg for en gangs skyld droppet det - og heller ikke lot dunken stå litt før jeg begynte å tappe på flaske - gikke det altså galt. De 5-6 siste flaskene laget en munter liten salutt i et hjørne i stua lørdag morgen. Heldigvis dekket av et laken:)!

Ja der ser du, mangt man skal oppleve. Men selv en flaskebombe eller tre - kan vel kanskje fremkalle en liten tåre i øyekroken for en ihugget hjemmebrygger, hvorpå man kan slå seg på brystet og si; jeg klarte det, jeg er endelig en fullverdig hjemmebrygger :) Spørs om du ikke har hatt i litt vel mye gr. sukker / pr liter. Men her er det vel også flere andre ting som spiller inn - hvor mye volum man etterlater i falsken til selve karboneringen og hvilken temperatur man utsetter de for. En liten brist i teorien min her altså, men jeg vil fortsatt gå for å blande sukkermengden i vann, la det koke litt og så tilsette en tom gjærbøtte etc. for så å tappe ølen i.
 
Etter å ha lest om endel tilfeller av dette med ujevn karbonering når man har laken først i karet, virker det som;
Godt avkjølt sukkerlake med lite vann (2dl) klistrer seg lett i bunnen av bøtta og man risikerer ujevn karbonering.
Sukkerlake med mere vann (5dl) og gjerne ikke helt nedkjølt gir liten sjangs for dårlig blanding.
Andre forhold som kan være medvirkende; Temperatur på øllet, høydeforskjell mellom karene, lengde og dimmenson på slangen...
Det å si hva som funker for meg uten å forklare alle parametre kan fort bli feil for deg :)
 
Sist redigert:
Jeg har varm lake i før jeg stikker om, og rører litt forsiktig med hevertslangen. Har ikke fått ujevn karbonering siden jeg startet med det. :)
 
Etter å ha lest om endel tilfeller av dette med ujevn karbonering når man har laken først i karet, virker det som;
Godt avkjølt sukkerlake med lite vann (2dl) klistrer seg lett i bunnen av bøtta og man risikerer ujevn karbonering.
Sukkerlake med mere vann (5dl) og gjerne ikke helt nedkjølt gir liten sjangs for dårlig blanding.
Andre forhold som kan være medvirkende; Temperatur på øllet, høydeforskjell mellom karene, lengde og dimmenson på slangen...
Det å si hva som funker for meg uten å forklare alle parametre kan for bli feil for deg :)

Noe av poenget her er vel at hjemmebryggere har en tendens til å komplisere ting noe voldsomt, sammen med at man er "redd" for å gjøre feil. Det er jo selvfølgelig kjedelig å bruke en dag på bryggingen for så å gå og glede seg i ukesvis på resultatet, hvorpå du ender opp med en smak som minner om hvordan en våt katt lukter. Dette er egentlig enkel matlaging. Hovedtipset her er å bruke litt væske, bland i sukker og ha denne laken i før evt. man tapper ølen over, evt. tapp 1 liter eller 2 før laken går i. Hvor høyt eller lavt kjelene står evt. hvor lang slange du har vil gi marginale effekter. Dette blir litt som om du pisker kremen for hånd eller om du bruker miksmaster.
 
Hvis man pisker kremen for hånd og har spiss vinkel på albuen, samtidig som man spinner forsikting på bollen.....så kan man oppleve at kremen smaker.....krem....
 
Ja der ser du, mangt man skal oppleve. Men selv en flaskebombe eller tre - kan vel kanskje fremkalle en liten tåre i øyekroken for en ihugget hjemmebrygger, hvorpå man kan slå seg på brystet og si; jeg klarte det, jeg er endelig en fullverdig hjemmebrygger :) Spørs om du ikke har hatt i litt vel mye gr. sukker / pr liter. Men her er det vel også flere andre ting som spiller inn - hvor mye volum man etterlater i falsken til selve karboneringen og hvilken temperatur man utsetter de for. En liten brist i teorien min her altså, men jeg vil fortsatt gå for å blande sukkermengden i vann, la det koke litt og så tilsette en tom gjærbøtte etc. for så å tappe ølen i.

5 gr. pr. liter i øl med romtemperatur er en moderat dose, så det var ikke det.
Volum/headspace: Standard (Bruker tappestav, og fyller helt opp. Når du da trekker tappestaven ut - eller rettere sagt: trekker flaska av tappestaven, er det et ideelt rom mellom kork og øl.)
Temperatur: 20 grader.
Konklusjon: Dårlig blanding var årsaken til suksessen:). Enkelt å unngå når man er oppmerksom på det.
 
Jeg er helt nybegynner og tappet mitt første brygg på flaske i dag. Da jeg ikke hadde så god greie på volumet tømte jeg over til kjele med literangivelse først, så kokte jeg lake med 1-2 dl og hadde oppi og rørte litt. vil det gi dårligere blandning enn å ha laken i først eller er det bare oxygenering ved blanding en er bekymret for?
 
Jeg er helt nybegynner og tappet mitt første brygg på flaske i dag. Da jeg ikke hadde så god greie på volumet tømte jeg over til kjele med literangivelse først, så kokte jeg lake med 1-2 dl og hadde oppi og rørte litt. vil det gi dårligere blandning enn å ha laken i først eller er det bare oxygenering ved blanding en er bekymret for?

Hei, dette kommer helt sikkert til å gå fint. Likevel ville jeg neste gang ha gjort dette i omvendt rekkefølge, først lake så øl. Når du sier at du "tømte over til kjele" er nok ikke det helt optimalt dersom du da virkelig har tømt og ikke benyttet hevert-prinsippet. Du skal ha så lite oksygen i ølen som mulig på dette tidspunktet. Når det er sagt har jeg selv flasket ved å fylle et litermål og tømme dette gjennom en trakt ned i flasken. Ikke helt optimalt det heller og masse skum, men det gikk bra det også.

Når det gjelder spørsmålet ditt vil nok utblandingen din bli helt ok ettersom du har rørt rundt i karet. Men som sagt, prøv å unngå det neste gang.

Lykke til med resultatet.
 
Hei
Hei, dette kommer helt sikkert til å gå fint. Likevel ville jeg neste gang ha gjort dette i omvendt rekkefølge, først lake så øl. Når du sier at du "tømte over til kjele" er nok ikke det helt optimalt dersom du da virkelig har tømt og ikke benyttet hevert-prinsippet. Du skal ha så lite oksygen i ølen som mulig på dette tidspunktet. Når det er sagt har jeg selv flasket ved å fylle et litermål og tømme dette gjennom en trakt ned i flasken. Ikke helt optimalt det heller og masse skum, men det gikk bra det også.

Når det gjelder spørsmålet ditt vil nok utblandingen din bli helt ok ettersom du har rørt rundt i karet. Men som sagt, prøv å unngå det neste gang.

Lykke til med resultatet.
.
Hei!
Tillater meg å slenge inn et spørsmål.
Igår stakk jeg om på sukkerlake og lot karet stå ca 20min før flasking. Satte på flaskefyller, og begynte å pumpe, oppdager da at det kom mye skum og luft igjennom slangen. Dette har også skjedd før, men da kun på første, kanskje andre flaske deretter renner det normalt uten luft vanligvis, men igår skummet det kraftig og freste igjennom flaskefylleren, mistenkte at det skyldes utett pakning i røret.
Tok derfor ut denne og sugde vørteren ut og lot det renne igjennom tett slange. Men problemet var der fortsatt det kom masse bobler og, jeg forstår ikke hvor denne lufta kommer ifra, jeg tapper jo ifra bunn av karet.
Nå er jeg redd ølet har blitt kraftig oksidert, .
Jeg testet hevert pumpa etterpå i rent vann uten at det kom bobler. Hva kan dette skyldes?
Takker på forhånd for svar.
 
Som du antyder, kunne dette vært pga utett slange som suger luft. Det er særdeles lite heldig. Det kan også være CO2 i ølet som er ferdig, men det burde ikke ha skummet så mye. Dersom det er CO2, er det ikke farlig .... med mindre boblene dannes pga urenheter i røret... Da KAN du ha infisert ølet jevnt over alle flaskene, og ødelagt ølet ditt. Det er bare en god måte å teste dette på... drikk det... :)
Uansett ville jeg ikke ha lagret dette ølet, men drukket det opp 'straks' karboneringen er ferdig da både oksygenering og infeksjon utvikles over tid og vil være minst merkbar tidlig.
 
Ok!
Takker for svar.
Det pussige her var at jeg ikke fikk bobler/skum når jeg testet med vann etterpå, samt at jeg byttet til hel slange halveis i flaskinga, med fremdeles skum i slangen som resultat.
Kan det være CO2 pga at dunken sto 20-30 min etter tilsetting av sukkerlake?
 
Tvilsom pga 30 pause
Dersom det er pga urenhet i slangen, vil øl skumme, men ikke vann.
Gjør dette med vann, og du vil se noe fantastisk... Kjedelig...
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp