Us 05 vs burton ale yeast

TorfinnS

Norbrygg-medlem
planlegger å brygge en spring beer, en pale ale variant. I oppskriften er det oppgitt burton ale yeast. Vil det bli stor forskjell dersom man benytter us 05 istedet? OG 1,046
 
Jeg har brukt begge deler, faktisk er de favoritter begge to.
Det er ganske stor forskjell på dem, sjekk hjemmesidene til produsent for beskrivelse.

Hvis øllet er humledrevet (typisk amerikanske humler) ville jeg holdt meg til 05. Den er ren & fin, enkel å jobbe med.

Burton liker jeg best i mer maltdrevne øl, og spesielt mørke øl som brown ale og porter. Den kan være litt mer lunefull, er mer fruktig, og har en "britisk" aroma. (Beskrives ofte som pære, hos meg minner den mer om kjeller/trerot)
 
us 05 er en ren gjær som ikke gir noen unoter. Men den fremhever heller ikke malt/ humle så mye som andre gjærtyper.

Burton gjær noe endel ester og frukt smaker som noen engelske øl er kjent for
 
cliff-burton-slide.jpg

Cliff Burton approves!!

Jeg har brukt begge deler, faktisk er de favoritter begge to.
Det er ganske stor forskjell på dem, sjekk hjemmesidene til produsent for beskrivelse.

Hvis øllet er humledrevet (typisk amerikanske humler) ville jeg holdt meg til 05. Den er ren & fin, enkel å jobbe med.

Burton liker jeg best i mer maltdrevne øl, og spesielt mørke øl som brown ale og porter. Den kan være litt mer lunefull, er mer fruktig, og har en "britisk" aroma. (Beskrives ofte som pære, hos meg minner den mer om kjeller/trerot)
 
Tilbake
Topp