Pils nummer to- ekstrakt- hurtigbrygging lager

Da har jeg satt en ny pils og kommet ett stykke ut i gjæringsforløpet- bruker denne posten for å holde en slags logg. Redigerer første innlegg slik at den kan synke ned i fred og ikke påvirke forumet mer enn nødvendig.


17 liter.

2500 gram pilsner ekstrakt
Perle 7,7% 40 gram @ 30 min
Perle 7,7% 20 gram @ 15 min
Perle 7,7% 20 gram @ flamout.
(gjærnæring ved 15 min)

IBU: 34 ifølge Beercalc, men som vanlig tilsatte jeg halvparten av ekstraktet ved flamout, og pasteuristerte dette i 15 minutter på 70-80 grader. Det fører til at bitterheten er nok noe høyere.

OG 1046
forventet FG 1,010 (med 77% att)

Gjær/Gjæring:
2 pakker redhydrert Saf 34/70, pitchet ved 10 grader, freerise til 12 grader.
08.02.2016-14.02.2016 12 grader
14.02.2016-16.02.2016 14 grader
16.02.2016-19.02.2016 15.5 grader
19.02.2016-21.02.2016 20 grader
21.02.2016-22.02.2016 10 grader
22.02.2016-23.02.2016 5 grader
24.02.2016 flasking



I dag 18.02.2016 var SG 1,016- noe som er en del høyere enn jeg ønsker. Mitt store spørsmål ved å brygge pils på ekstrakt er nettopp utgjæringen. Vil få svar på nå om jeg får det tørt nok. I utgangspunktet mener jeg denne gjæren bør klare 77% med ekstrakt, men det vil vise seg. Den har 6 G punkter videre før den er der.

Kan se av prøvene jeg tar at det fremdeles er gjær i suspansjon, så håper lever om at den vil jobbe videre ned.

Oppdatering:
Kjenner jeg er litt småstressa. Gikk opp for meg at målingen har stått på 1,016 3 dager nå, håper ikke den stopper nå.

Er ialleafll en reell fare for at den ikke når att på 75% som var "minimum" i mitt hode for at dette skulle vært verdt å gjøre.

Kommer nok til å gå tilbake til partial mash når jeg lager pils, kanskje tilogmed med litt tilsetting av ris-sirup
 
Sist redigert:
Bra du tar opp dette med ekstraktøl og utgjæring;

Hvis man skal sammenligne med fks. en norsk butikkpils er dette en ganske tørr øltype. Vanlig OG på typiske butikkpils er rundt 1.043. Du skal dermed gjære ned på ca. 1.006 for å få passelig alkoholnivå. Det skjer ikke med de fleste maltekstrakter etter min erfaring..

Noen sverger til sukker. Men jeg vil tro ris-sirup er bedre i vår applikasjon da det består av maltose.
http://www.midwestsupplies.com/rice-syrup-solids-1-lb.html
 
Det var jo veldig tørt da. Det går aldri for å si det sånn :)
Men, ønsker ikke å brygge det heller. Nærmer meg nok 40IBU med denne oppskriften og da er litt rest-fylde/sødme OK synes jeg. Men jeg tror likevel jeg må lavere en 1,015 for at dette skal bli vellykket.

Ifølge BJCP har tysk pils for eks OG 1,044 og FG 1,008- har lyst til å klare dette, men da må jeg nok forsøke meg på litt ris-sirup som du har i linken din der.

Er det trygt å bestille derfra, vet du det?

Vil tro tsjekkisk Bohemian pilsner er en bedre stil å prøve på enn tysk, når man brygger ekstrakt, men jeg prøver nok en gang til hvis jeg får tak i ris sirup
 
Spørsmålet er hva jeg gjør om den stopper på 1,015-1,016? Dette er jo altfor søtt ? Tilsette en gjærstarter med belle saison og drite i at den forandrer litt karakter?
 
FG ble 1,014 hvis jeg legger godviljen til, med andre ord en utgjæring på ca 69% (apparent) og en betydelig restsødme. Flasket denne 27.02 og er spent på om denne blir god. Heldigvis har jeg vært litt mer raus med humlen denne gangen, så kanskje det blir balansert på tross av lite utgjæring (mer ala tsjekkisk pils)

Jeg er usikker på hva konsekvensen av strømbruddet ble, det KAN ha vært med på å gi meg dårligere utgjæring enn jeg ville fått under stabile forhold.

Dog vil jeg ikke prøve en ekstrakt pils (av typen tysk) med 100% ekstrakt igjen. Jeg eksperimenterer for tiden med 15% tilsatt sukker i en belgisk pale, og vil dra erfaringene derfra (ift utgjæring) med meg i neste forsøk på en pils.

Hvis jeg får tak i risekstrakt vil jeg forsøke en slags Heineken kopi neste gang.
 
Bra du tar opp dette med ekstraktøl og utgjæring;

Hvis man skal sammenligne med fks. en norsk butikkpils er dette en ganske tørr øltype. Vanlig OG på typiske butikkpils er rundt 1.043. Du skal dermed gjære ned på ca. 1.006 for å få passelig alkoholnivå. Det skjer ikke med de fleste maltekstrakter etter min erfaring..

Noen sverger til sukker. Men jeg vil tro ris-sirup er bedre i vår applikasjon da det består av maltose.
http://www.midwestsupplies.com/rice-syrup-solids-1-lb.html

Gjærer ris-sirup helt ut ala sukker tenker du ?
 
Gjærer ris-sirup helt ut ala sukker tenker du ?

Her er hva Homebrewing 204 sier: Rice syrup: Instead of being made from malted barley, rice syrup is made from malted rice. The resulting syrup has a high concentration of glucose, with smaller amounts of maltose and fructose. Unlike malt, rice has very little inherent flavor, and a beer heavy in rice syrup will have a lighter color and a lighter, crisper flavor. Most of the commercialAmericanpilseners such as Budweiser use a significant quantity of rice syrup to brew their beer.

(Der lærte jeg og noe nytt; ris-sirup inneholder visstnok relativt mye glukose)
 
Mao vil det gjære nesten helt ut? Maltose forblir ugjæret? Bestiller fra iherb tenker jeg så kan jeg prøve og ginfeedback her
 
Her er hva Homebrewing 204 sier: Rice syrup: Instead of being made from malted barley, rice syrup is made from malted rice. The resulting syrup has a high concentration of glucose, with smaller amounts of maltose and fructose. Unlike malt, rice has very little inherent flavor, and a beer heavy in rice syrup will have a lighter color and a lighter, crisper flavor. Most of the commercialAmericanpilseners such as Budweiser use a significant quantity of rice syrup to brew their beer.

(Der lærte jeg og noe nytt; ris-sirup inneholder visstnok relativt mye glukose)
http://brewingwithbriess.com/Assets/PDFs/Briess_PISB_ClarifiedBrownRiceSyrup42.pdf
Her er hva Homebrewing 204 sier: Rice syrup: Instead of being made from malted barley, rice syrup is made from malted rice. The resulting syrup has a high concentration of glucose, with smaller amounts of maltose and fructose. Unlike malt, rice has very little inherent flavor, and a beer heavy in rice syrup will have a lighter color and a lighter, crisper flavor. Most of the commercialAmericanpilseners such as Budweiser use a significant quantity of rice syrup to brew their beer.

(Der lærte jeg og noe nytt; ris-sirup inneholder visstnok relativt mye glukose)

http://brewingwithbriess.com/Assets/PDFs/Briess_PISB_ClarifiedBrownRiceSyrup42.pdf
 
Tilbake
Topp