Din favorittgjær?

Rekker aldri å etablere en husgjær, klarer aldri å holde meg til samme stil av øl over flere brygg. Men det er nok WLP001 som har vært mest brukt, det må jeg si.
 
Har hatt us-05 en stund. Nå har jeg begynt på 3787 og skal se om jeg ikke klarer å beholde 830, 005 og 007, men antar at en av de to sistnevnte må gå, sannsynligvis 005.
 
blitt veldig glad i WLP 940 mexican lager, fantastisk til lette øl, bokk osv. gjærer som et uvær og gir få estere og flokkulerer fint, klart øl uten filtrering. Ellers er wyeast 1450 Dannys favorite god til det meste.
 
Wlp001/ Wy 1318 til Lyse ale
wp051 til Mørke ale
Wlp833 til lagere
Wlp566 til Saison

Blanding av Brux, Lambicus, Claussenii + div. bugs til surøl.
 
Har vært gjennom ganske mange forskjellige gjærtyper som husgjær (WY1968/WLP002, WY1318, WY1028/WLP013, WLP007), men nå er det WLP001 som regjerer (dette blir husgjær på 7 Fjell også). Den er meget fleksibel og tåler ganske mye juling i form av både lave og høye temperaturer.

Har dere byttet husgjær på 7Fjell, @Gahr?

Ser at det er WLP007 som figurerer i oppskriftene nå?
 
Sist redigert:
wlp013 til mye, jeg også. Ellers har jeg brukt en del wlp004 (Irish ale yeast). Og en en del Nottingham tørrgjær.
 
Har ingen fast gjær, men det har gått mye i US-05, WLP530 og Belle Saison. Nå har jeg en WLP013 som er klar til å gå i en tørrstaut.
 
Favorittgjær er nok et bedre begrep her, ja. WLP013 er min favorittgjær - men jeg har nok ikke hatt den mer enn en 3-4 generasjoner av gangen, og det kvalifiserer ikke til betegnelsen "husgjær".
 
Tilbake
Topp