Coldcrashe på noen timer?

Tine

 
Hei! Jeg ønsker å coldcrashe alen før jeg flasker den i morgen kveld. Problemet er at jeg ikke har kjøleskap til å gjøre dette i, og er redd for frostskader over natten. Derfor er mitt spm:er det mulig å sette dette på altanen i 3 grader i 7 timer i morgen, eller har dette ingen hensikt? :)
 
Hvor kaldt blir det om natta og hvor sterkt er ølet? Hvis ølet har f.eks 6% alkohol fryser det først ved -2 grader... Mulig du kan ta sjangsen på å la det stå ute over natta...
 
Jeg glemte selvfølgelig å måle og før jeg satt det til gjæring, så har ingen aning hvor sterkt det er. Har meldt én plussgrad, men alt kan jo skje ;)
 
Tar lang tid ø kjøle ned fra +-18 til 0 så det er neppe noen fare.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
For å se tregheter i nedkjølingen, kan du se min logg. Jeg satt mitt gjæringskammer til 1 ⁰C i går kveld. Dette er et stort kjøleskap med ett kammer og to gjæringskar. Kjøleelementet er øverst, og du vil derfor se variasjon i nedkjølingshastighet på de to bryggene. Kölschen har pga nærhet, en direkte kjøling, mens Münich Dunkel'en har indirekte nedkjøling som du får ved vanlig temperaturendring i rom.
http://f3.templogg.no
 
Har gjort crash over 12 timer før uten å oppleve esterproduksjon. Ølet skal på fat, så jeg er heller ikke redd for å terge på meg gjæren...
 
Har flere ganger testet hurtig cold crashing av øl imot alle andre sin mening om usmak på forumet her, og aldri fått noen usmaker i ølet pga cc som jeg har lagt merke til. Men det betyr selvsagt ikke at det ikke kan skje.

Men uansett så tar det lamg tid å kjøle ned et øl fra f.eks 18 grader og ned på 1 grader, så om en egentlig kan kalle det hurtig cold crash er jo en annen sak. Cold crasher ølet med å slå termostaten i kjølskapet til lavest mulig grad, og da vil ølet kjøles ned så hurtig som det er mulig med et kjøleskap. Tar uansett fort noen dager da av erfaring..

Men du har vel flasket nå og hvor mange grader fikk du i ølet på 7 timer ?


Easybrew
 
Tilbake
Topp