Sukkerlake hjelp

Tvilsom pga 30 pause
Dersom det er pga urenhet i slangen, vil øl skumme, men ikke vann.
Gjør dette med vann, og du vil se noe fantastisk... Kjedelig...
Ok!
Hvis det skyldes uren slange burde det vel skumme ved ommstikking på sukkerlake og?
Er nøye med renhold umiddelbart etter bruk av bryggeutstyr, men det kan kanskje oppstå belegg på innsiden av slangen Som er vanskelig å oppdage?
Vurderer å gå til anskaffelse av gjæringskar med kran, kanskje minsker dette faren for oksidering?
Takker for svar!
 
Hadde det samme problemet tidligere. Da stakk jeg om når jeg anså gjæringen som ferdig og mistenkte lekk hevert.
Begynte med coldcrash først og så stikke om etterpå til tappedunken og da var problemet borte. Innfant meg med at
løsningen enten var at co2'en forsvant ved coldcrash eller så ville kaldt øl holde bedre på co2'en en øl ved gjæringstemperatur.
 
Hadde det samme problemet tidligere. Da stakk jeg om når jeg anså gjæringen som ferdig og mistenkte lekk hevert.
Begynte med coldcrash først og så stikke om etterpå til tappedunken og da var problemet borte. Innfant meg med at
løsningen enten var at co2'en forsvant ved coldcrash eller så ville kaldt øl holde bedre på co2'en en øl ved gjæringstemperatur.
Hei Gunnarn!
Har også tenkt på dette med coldcrash, leste en plass at man burde ha gjæringskar i stål når man coldcrasher pga inntrengning av oksygen i plastdunker, har derfor ikke prøvd dette ennå da jeg bare har plastdunker til å gjære i.
Vet ikke om dette stemmer med din erfaring?
Har tenkt å gå til anskaffelse av konisk gjæringskar i rustfritt til sommeren, har hatt en del andre investeringer i det siste så jeg bør vente med det til feriepengene kommer, hvis ikke får jeg bare kona på nakken :)
 
Har laga både rottegift og veldig godt øl i mine saga plastdunker så tror ikke det er der nøkkelen til suksess ligger. Men siden jeg for et år siden kunne styre temperaturen med en stc-1000 har det blitt mye mer forutsigbare resultater. Rustfrie dunker er sikkert kjekt å ha men det er viktigere å ha kjerringa på sitt parti. Er litt som i windows, man må være enig og trykke ok eller så stopper alt opp


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp