Egil B.s meske- og silkar

[quote author= Egil B.]Her er bilder av meske og silkaret.
Det er en avsagd varmtvannstank, med avløp i bunnen.
Det er isolert med 5 cm GLAVA og kledd med kryssfiner.
Silbunnen er ei vanlig damprist til 49 kroner på OBS.
Karet rommer 35 liter vann og 15 kg malt.
Kokekaret er fra et feltkjøkken og rommer 56 liter.
Holder på med å montere bein på en varmtvannstank som skal bli nytt kokekar.
Det blir da på 90 liter.
Har en motstrømskjøler på 5 meter med 10 mm kobberrør.
Den fungerer utmerket.

Egil B.
[/quote]
 
Har kjøpt en stor parafinprimus som skal brukes under vørterpanna.
Effekten er på 10 KW.
Billig i drift og tar lite plass når den ikke er i bruk.

Egil B.
 
Da er primusen testet ut.
Kokinga gikk som en drøm.
Brukte ca 4 liter parafin på hele jobben.
Billigere enn gass.
Mesket 15 kg Vienna malt sammen med 1 kg Krystall, og 0,5 Kg Kallja Mallas i 36 liter vann.
Enstegs mesking på 66 C i 90 min.
Resirkulerte manuellt ved å tappe av fra bunn og helle over 3 -4 liter hvert kvarter, uten nevneverdig varmetap.
Silte av og kokte ned til 80 liter.
OG 1045
Utbytte 0,71.
Hva er det normalt å ligge på når det gjelder utbytte?
Vurderer å lage meg ei slangepumpe for sirkulering av vørter gjennom mesken.
Antar at det vil bedre utbyttet samtidig som jeg får en klarere vørter.
Dersom brygget blir vellykket kan det hende at noen flasker tar turen sørover i begynnelsen av april.
Egil B.
 
Det er jammen en kraftig brenner du har der!  :eek:

Skjønner godt at den gjør jobben.

Og denne Kallja Mallas, er det denne finske rugmelassen som selges i finske daglivarebutikker? Mener å ha sett noe sånt før på forumet, kanskje det var du som la det inn.

71% utbytte er vel egentlig ikke så verst, vil jeg tro. Det varierer hos de fleste vel mellom 65-85%. Kanskje det skyldes kverningen eller hurtig skylling ved meskeslutt? Der pleier jeg å tape det meste av utbytte, når jeg gjør det litt sånn kjapp-kjapp.
 
Hei Hsaur og velkommen til forumet!

Egil B. har brukt en avsagt varmtvannsbereder. Det er flere hjemmebryggere som bruker noe slikt. Er man litt handy med vinkelsliper og sveiseapparat så får man det nok til.
 
Feltkjøkkenkjelen på 56 liter kom jeg over på en butikk i Bodø som solgte gammelt militært utstyr.
Søk på feltkjøkken på nettet så finner du slike kjeler.
Har brygget i den to ganger før jeg fikk lagd ferdig den siste kokekjelen som er på ca. 100 liter.
Det er en gammel varmtvannstank som jeg har sagd av og fått sveist på tre føtter på og lagt på ei isolert varmekappe rundt.

Begge kjelene har vært fyrt med en gassbrenner på 5,3 kW kjøpt på Byggmakker som såkalt krabbekoker.
Det gikk noe seint med 80 liter vørter i den nye kjelen, så da jeg kom over en Optimus 510 på 10 kW så kjøpte jeg den.

Egil B.
 
ja takker for d Eduard!

nå har eg fått tak i en varmtvanns bereder som eg har begynt å emne på, så nå blir det utviding i produksjonen :skaal2:
 
Den "butikken" du nevner i Bodø tror jeg jaggu at jeg var innom i september. Den ligger i begynnelsen av den gata man kan gå fra sentrum og mot flyplassen, ikke sant? Ved bakketoppen opp fra kaia. Egentlig et vanlig bolighus. Artig sted. Det var litt av et kaos av diverse ting og tang, men noen stor kjele så jeg ikke (da). Men så ringte jeg ikke på og spurte heller, bare kikket på det som lå slengt ute i garasjen.

Egil B. skrev:
Feltkjøkkenkjelen på 56 liter kom jeg over på en butikk i Bodø som solgte gammelt militært utstyr.
Søk på feltkjøkken på nettet så finner du slike kjeler.
Har brygget i den to ganger før jeg fikk lagd ferdig den siste kokekjelen som er på ca. 100 liter.
Det er en gammel varmtvannstank som jeg har sagd av og fått sveist på tre føtter på og lagt på ei isolert varmekappe rundt.

Begge kjelene har vært fyrt med en gassbrenner på 5,3 kW kjøpt på Byggmakker som såkalt krabbekoker.
Det gikk noe seint med 80 liter vørter i den nye kjelen, så da jeg kom over en Optimus 510 på 10 kW så kjøpte jeg den.

Egil B.
 
Stemmer det.
Det er den butikken.
Kjelen kommer fra et gammelt amerikansk feltkjøkken.
Den er på 56 liter, som skulle tilsvare 15 gallons.
Jeg boret hull i min med en 10 mm metallbor.
Deretter utvidet jeg hullet med ei rundfil til jeg fikk gjennom ei 1/2 toms kran.
Aluminiumen er så myk at den fungerer som pakning når du trekker til mutteren på innsida.
Egil B.
 
Jeg kom over en 36-liters Høyang aluminiumskjele på loppemarked nå i høst, den får duge inntil videre. 150 kroner, bra kjøp. Men jeg er på utkikk etter noe i den størrelsen du nevner. Til å montere tappekran brukte jeg en gjennomføring i messing fra Biltemas båt-vvs avdeling og en mellomleggsskive for å få skrudd godt til. Brukte også varmebestandig silikonpakning (på tube) fra samme sted, og det ser ut til å holde tett. Har ikke brygget med den ennå, jeg er rimelig fersk og har bare brygget fire ganger, av ølsett. Har en 47 liters Coleman Xtreme (med hjul) fra Fritidsverden i Grimstad, som snart er ferdig ombygd til meske- og silekar, så jeg er nesten klar til å starte all-grain!
 
Hei, hvordan lager du den kjøleren som det er bilde av? Hvordan fungerer den? Ser at den er montert utenfor karet, det blir vel mer renslig enn en spiral oppi vørteren?
 
geirosj skrev:
det blir vel mer renslig enn en spiral oppi vørteren?

Det er betydelig lettere rengjøre en nedsenkbar spiralkjøler enn en motstrømskjøler (eller platekjøler for den saks skyld). Man bare skrubber og skyller den ren før den senkes ned i den kokende vørteren en liten stund før man starter kjølingen. Da desinfiserer den kokende vørteren. Motstrømskjøleren må man desinfisere inni før bruk, og selv om den ikke nødvendigvis er veldig vanskelig å rengjøre, er det jo umulig å se hvordan den faktisk ser ut på innsiden...
 
Her finner du en bygganvisning på en slik kjøler: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=48.0
 
Stilig opplegg! Jeg har samme mølle som deg, men hittil drives den med håndkraft. Hva slags bolt har du brukt på mølla?
 
Bolten lå i ei skuff i kjelleren.
Vingmutteren låser av bolten.
Mølla mi er produsert i Sjekkia, og ikke USA.
Derfor er det millimetergjenger.

Egil B.
 
Tilbake
Topp