BLÅBÆR STOUT

Istadenfor å rote med starsan i råvarene, kva med å heller ta i betraktning at du tilset bæra godt ut i gjæringsforløpet, det er alkohol i ølet, humla er antiseptisk og gjærsoppen alt har grepet om brygget. I tillegg har bæra du tilset vore frosne. Det skal utruleg mykje til for at ein infeksjon skal få feste i dette.

Gamle tråder blir som nye:) Jeg endre opp med å gjøre det slik du beskriver, etter å ha frosset bærene først. Det fungerte i hvertfall fint for meg og er vel den vanligste måten å gjøre det på. Bare tenk litt på at syren i bærene kan bli nokså dominerende i ølet og tilpass mengden bær etter det.
 
Her er mitt forsøk på en blåbærstout. Nå, etter drøye 5 måneder med lagring er den nydelig.
http://duckboot.net/beers/bla/

Hvordan er blåbærpreget? Er den lett tilstede eller kraftig?
Har en stout stående til gjæring nå (20 liter til gjæring med OG på 1.068) som det frister å tilsette blåbær til. Leste at du tilsatt 2kg, så det hadde vært interessant å vite hvor mye smak det faktisk setter :)
 
Blåbærpreget er en mild undertone nå. Den myker opp den ellers så kraftige stouten. Jeg må do at det er en av de beste ølene jeg noensinne har laget.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Blåbærpreget er en mild undertone nå. Den myker opp den ellers så kraftige stouten. Jeg må do at det er en av de beste ølene jeg noensinne har laget.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Ville du tilsatt mer eller mindre blåbær om du skulle laget den igjen?
 
Hei!
Jeg har 3l blåbær som jeg lagde likør på i høst (blåbær/60%sprit), disse bærene fyrste jeg ned etter at jeg tok dem ut av likøren. Vil de egne seg å putte på gjæringakaret, vil alkoholen i dem ødelegge for gjæren?


-rookie
 
Nøyaktig det samme. Hvis tålmodigheten er på plass, så blir det et fantastisk øl.

Tenker prøve dette spennende brygget

Tilførte du fryste blåbær eller hadde de tint før du la bær i gjæringskar (tenker at noen kg dypfryste blåbær vil kunne kødde til gjæringen) ?
 
Tror du får mest smak ut av bærene om du tiner de og moser de litt først. Sikkert også best for gjæringen:)
 
Tenkte bruke en tørrgjær til brygget (har ennå ikke kommet meg videre til å prøve skikkelig gjær).

Har folket noen anbefalinger?
 
Tenkte bruke en tørrgjær til brygget (har ennå ikke kommet meg videre til å prøve skikkelig gjær).

Har folket noen anbefalinger?
Tørrgjær er ikke underordnet flytende gjær :) Er bare litt smalere utvalg, men det utvides stadig. US-05 er en mulighet. Litt vel nøytral til stout, synes jeg, men det er jo en arbeidshest. Så hvis du har høy OG kan det være et godt valg. Ellers er S-04 en mulighet, brukes ofte som substitutt for WLP007, har jeg sett.
 
US-05 fungerer sikkert glimrende og er definitivt en skikkelig gjær. S-04 vil sikkert også bli bra og du vil ha ett litt mer engels gjærpreg.
En del misforståelser om tørrgjær. Det eneste minuset jeg ser med tørrgjær at skikkelig kvalitet er at utvalget er mye mindre. Kvaliteten skal være like bra og du får flere gjærceller i pakka så du slipper å lage starter. I tillegg er holdbarheten mye bedre, den kan godt ligge i fryseren ett par år.
 
Tror du får mest smak ut av bærene om du tiner de og moser de litt først. Sikkert også best for gjæringen:)
Når de er dypfryste så er det meste av hinner i bærene sprengte, så smak får du uansett. Og hvos du moser og styrer så innfører du en infeksjonskilde.
 
Oi.

Brygget ferdig nå. Klarte ikke holde meg og tilførte 200 gr spraymalt.

Ser OG ligger på 1115!

Vil S05 fikse biffen her eller bør jeg tilføre ekstra gjær nå eller under gjæringen?
 
Hvis ikke pure eller norske bær ikke er å få tak i, hva med vanlig syltetøy?
5 kilo purekartong blir både dyrt og for mye. -Er obs på syltetøyets sukkerinnhold.
Men er det noe annet å ta hensyn til? Hva med gjæring/flaskekarbonering?
Noen som har forsøkt?
 
Som smaker som norske bær?
Forresten kanskje like greit for blåbær "kjøpesyltetøy" smaker uansett ikke slik det vi lager selv.
 
Som smaker som norske bær?
Forresten kanskje like greit for blåbær "kjøpesyltetøy" smaker uansett ikke slik det vi lager selv.
Det er i hvertfall blåbær som faktisk er blå inni, og smaker blåbær! Ikke slik som disse ferske, som er hvite og smaker nada. Kiwi har også.
 
Tilbake
Topp