Amber ale er godt?

Etter at jeg drakk Ægir sin Rallar tenkte jeg, aldri mer Amber. Så brygget jeg Gahrs Christmas Amber fikk pipa andre annen lyd. Mekket så en Amber selv. Den var den beste. Til uka skal jeg prøve meg på en amberoppskrift fra Brewing Classic Styles. Men har gjort noen endringer. Gleder meg.
 
Etter at jeg drakk Ægir sin Rallar tenkte jeg, aldri mer Amber. Så brygget jeg Gahrs Christmas Amber fikk pipa andre annen lyd. Mekket så en Amber selv. Den var den beste. Til uka skal jeg prøve meg på en amberoppskrift fra Brewing Classic Styles. Men har gjort noen endringer. Gleder meg.
Hei Brygget den i Nov . Sprita den opp med mere ekstrakt. Smaker Helt perfekt. Prøvde å Santa self medication er en nydelig øl.
 
Kan Fuller's 1845 kalles en amber?

- eh, nei! (Ikke still så dumme spørsmål!)

Jeg tar opp igjen denne tråden i anledning dagens brygg, årets første, og fordi jeg undrer meg over den unisone fordømmelsen av et virkelig godt øl. Kan grunnen være at folk har forventet et amerikansk øl (for amber ale er vel et amerikansk øl?). Altså slik: Ikke noe grapefrukt/furunål? Fytterakker'n for et dårlig øl!

Rallar er jo et engelsk øl, så vidt jeg kan forstå, og det eneste som er galt med det i forhold til det, er gjærvalget. Så jeg brygger det med engelsk ølgjær, og kaller det en brown ale.
 
Er en stund siden jeg smakte en, men hvis du først skal prøve å sette den i stil-bås: er ikke bitter mer nærliggende?
 
Er en stund siden jeg smakte en, men hvis du først skal prøve å sette den i stil-bås: er ikke bitter mer nærliggende?

Den er vel ikke bitter nok, og ikke lys nok, sjøl om det ikke mangler så mye. Den blir liggende og flyte i noen grenseland, men etter å ha kikket litt nærmere på det igjen nå, så tror jeg den jeg brygger - altså Ægirs oppskrift, bare med engelsk ølgjær og en styrke på litt over 5% i stedet for 4,7% - blir en mild fra tidlig 1900-tall ("throwback mild"?). Jeg ser for meg at den passer fint i det landskapet:).
 
Sist redigert:
Etter at jeg drakk Ægir sin Rallar tenkte jeg, aldri mer Amber. Så brygget jeg Gahrs Christmas Amber fikk pipa andre annen lyd. Mekket så en Amber selv. Den var den beste. Til uka skal jeg prøve meg på en amberoppskrift fra Brewing Classic Styles. Men har gjort noen endringer. Gleder meg.

Smaken er som baken, men er enig i at Ægir sin Rallar ikke er noe særlig. Helt grei.

Jeg liker amber ale veldig godt, og brygget nylig 7 Fjell - Kjuagutt, som sannsynligvis er min favoritt innen amber ale-kategorien sålangt.

Nå har jeg ikke brygget noen andre amber ale ennå, men kjuagutt hadde bare humletilsetninger på 60, 10 og tørr med henholdsvis horizon, cascade og amarillo.
 
Er det nokon som har prøvd Tongas Jomfru Amber Ale?
Veit ikkje eg om det var min feminine side som brått vart vekka, men synst denne var betre en dei fleste Amberane eg har testa.. Hvis nokon skulle ramle over oppskrifta der, så er eg meir en gira på å prøve den! :)
 
Amber Ale er helt fantastisk om den "krydres" riktig. Du får sødmen og smaken av god malt, kombinert med frisk humleblanding a la ipa/pale. Av alle øl jeg har brygget, har mine ambers definitivt blitt de beste. Sendte inn en til NM i år, og endte med en delt andreplass i lyse ales. Dette er blitt min signaturøl, rett og slett, og er fast inventar i utvalget. Har bare lagd den to ganger, og den ble enda bedre på andre runde (ny kokeapparat og mer kunnskap). Tredje forsøk kommer snart, og da skal det testes vannjustering. Mulig jeg vil tilsette en liten del flaket havre eller lignende for mer fylde og skum.

Blod, fetta og tåra amber (Ca 23 liter)

4,5 kg pale
1 kg cara amber
250 gr special b
60 min mesk 65 grader

Citra (single hop)
10gr 60 min
10gr 30 min
10gr 15 min
15gr 5 min
20gr flameout
35gr tørrhumle

Gjæra med US-05
 
Brewdogs sin 5 AM Saint er et av de aller beste ølene jeg har smakt. De sier selv det er en Red Ale, men det må da gå under Amber-paraplyen? Balansen på dette synes jeg er helt hinsides. 10/10.
 
Brewdogs sin 5 AM Saint er et av de aller beste ølene jeg har smakt. De sier selv det er en Red Ale, men det må da gå under Amber-paraplyen? Balansen på dette synes jeg er helt hinsides. 10/10.
For øvrig er dette den første amber/red alen jeg lagde sjøl. Vanvittig god, men også helt latterlig mange forskjellige humler i den, noe som gjelder samtlige av brewdog sine øl. (Gjorde noen små endringer på oppskrifta og endra navn til Vampire Diarrea )
 
For øvrig er dette den første amber/red alen jeg lagde sjøl. Vanvittig god, men også helt latterlig mange forskjellige humler i den, noe som gjelder samtlige av brewdog sine øl. (Gjorde noen små endringer på oppskrifta og endra navn til Vampire Diarrea )

Brukte du oppskriften fra DIY-dog? Jeg har kun smakt den fra fat, og da har den virket rimelig uforringet. Merket det var mye humle der, og opp mot maltgristen så har det vært en helt stellar opplevelse hver gang. Et virkelig fantastisk øl.
 
Brukte du oppskriften fra DIY-dog? Jeg har kun smakt den fra fat, og da har den virket rimelig uforringet. Merket det var mye humle der, og opp mot maltgristen så har det vært en helt stellar opplevelse hver gang. Et virkelig fantastisk øl.
Den jeg brukte ja. Smakte den på fat først på en erkebrun pub og ble helt overveldet av så mye gode smaker. Måtte teste den på nytt, og hunta den ned på flaske på polet. Faktisk overraskende forskjell på fat og flaske. Den jeg kokte var ikke så ulik flaskeversjonen (må for øvrig snart testes på nytt med nytt utstyr og ny kunnskap ;) )
 
Maltbasen virker for meg litt skrinn for 5% abv
20l:
Extra Pale 2.56kg 5.6lb
Caramalt 0.88kg 1.9lb
Munich 0.63kg 1.4lb
Crystal 150 0.38kg 0.83lb
Dark Crystal 0.13kg 0.28lb

noen som har brygget denne?
 
Maltbasen virker for meg litt skrinn for 5% abv
20l
noen som har brygget denne?

Ble noe smått ja. Hadde i 3,5 kg pale når jeg lagde den (ca 23 liter) og endte på rundt 4,7%. Hadde samme mengde av den andre malten, og fikk en fin farge og maltsødme. Mulig skriveleif fra brewdog?

18839263_105157793418280_2339394648989348457_n.jpg
 
Jo, forresten, om du skal smake en basic, men likevel veldig god amber, så MÅ du teste ut Lervig sin Hoppy Joe. Har prøvd å klone den selv med stort hell (min ble mer fruktig og fresh)
 
Tilbake
Topp