Måling av liter i BB30/60 V1 2 3?

Hei :)

Dette er noe jeg har fundert på fram til nå.
Mest for å slippe og drive og fylle på liter på liter med desilitersmål..

Jeg brukte tomstokken for å måle ned i BB`n nå i dag for å finne CM pr Liter. og fant ut at når jeg hadde puttet 21Liter så hadde jeg nøyaktig 30 cm på tomstokken.

Noen andre som har noen smarte tips til hvordan man enkelt kan måle opp i BB`ene?

Jeg har BB30 v2.
 
Husk at vannet utvider seg ved høy temp, så 21 liter vann er mer enn 30cm ved 80-90 grader.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Jeg måler med gjæringskaret. Trenger jeg 25 liter vann til mesking, så fyller jeg det i gjæringskaret før jeg heller det i meskekaret. Samme gjør jeg med skyllevann før jeg varmer det. Da trenger jeg ikke tenke så mye mer på det. og siste volum måling blir jo da når vørteren er i gjæringskaret. Har man regnet ganske riktig på fordampning så skal man treffe godt da.
 
Det var vel for å sette merker eller tenkte du å sette tommerstokken nedi når du brygger?[emoji14]

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Jeg satte tomstokken nedi etter jeg hadde målt opp meskevannet og fylt det over i BBen.
Framover så kommer jeg til å fylle opp til 30cm når jeg trenger 21 Liter vann.

Når jeg brygger så må jeg nesten bare belage meg på at jeg har regnet riktig etter skylling. Men det har jeg full kontroll på så lenge jeg skal brygge 25L batcher.

Husk at vannet utvider seg ved høy temp, så 21 liter vann er mer enn 30cm ved 80-90 grader.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Blir målt med kaldt vann.
 
Det er vel sagt at det er rundt 1,41 cm pr liter. Det jeg pleier å gjøre er å måle opp mengde meskevann i en beholder med kjent størrelse. Så har jeg en pinne som er merket med antall liter som jeg sjekker volumet med.
Fremgangsmåte for å lage mål:
Fylte opp 30 liter i kjelen, målte av med pinne og tommestokk.
Tappet av 10 liter, gjentok trinn 1. Gjentok dette til det var tomt.
Målte uttømt vann, som ga loss til trub/ under kran.
Målte antall cm svinn pr 10 liter, for å finne avstander pr liter strek.

Dette har funket som fy. Hvis jeg ikke husker helt feil fikk jeg 1.43 cm pr liter. Dette er på en BB30 v3.

Når det gjelder vannets utvidelse ved varme har jeg ikke tatt hensyn til dette på pinnen, da dette blir tatt høyde for i beersmith. Ved bruk av de målene jeg har med kaldt vann har det stemt veldig bra til nå.
 
Tilbake
Topp