Turbogjær i øl-kitten. Oops?

Kjøpte nybegjynnersettet fra europris her i uken. Ølsettet som følger med er Geordie Lager, og jeg hadde lest på nettet at gjæren man får med i slike sett er ganske kjip. Så jeg kjøpte en pakke dobbel turbogjær.

Etter at det har stått og gjæret i 3 dager så begynner jeg å lure på om turbogjær er for kraftig for vanlig øl. Bør jeg bruke gjærstopp eller noe? Hjelp?

Tl;dr: brukte dobbel turbogjær i øl-kit. Hva gjør jeg?
 
Bruker øl gjær neste gang :)
Europris har ikke ølgjær løst tror eg.. det får du fra en brygge butikk..
Tror du har laget sats og ikke øl...
 
Bruker øl gjær neste gang :)
Europris har ikke ølgjær løst tror eg.. det får du fra en brygge butikk..
Tror du har laget sats og ikke øl...
Er det mulig å drikke det (smaksmessig)? Burde jeg sette det på flasker så raskt som mulig før det blir for sterkt, eller vente?
 
Først må det gjære ut..(3 dager med samme måling med hydrometer=ferdig gjæret) flasker du nå lager du kanskje flaske bomber .
Så kan du se/smake det ann..
Hvilken temp gjærer du på?
 
Du har vel på en måte nesten byttet ut gjæren som følger med kittet med tilsvarende gjær.
 
Du har 2 alternativ.. gi det til dodraugen eller la det stå til det er ferdig,sannsynligheten for at det blir godt er liten..
Før neste brygging spør om råd her..
 
Var på Europris i dag og kjøpte balongrens,da så jeg tilfeldig turbogjære i en enorm pakke og lo godt av størrelsen på "sekken"......

La det gjære ferdigt i ca14 dager så smaker du på turboølet,smaker det ok så flask det med 6 gram sukker pr.liter turboøl :) kjøp ølgjær feks. US-05 tørrgjær og putt i kjøleskapet så har du altid litt nød gjær i huset..

Lykke til med en morsom hobby.
 
"Tilsvarende gjær". Som i like dårlig, antar jeg at du mener? Skal jeg bare fortsette som planlagt?

Jeg har aldri brukt gjær fra europris. Men ja.

Neste gang så kjøp gjær fra en bryggebutikk så er du safe på gjærfronten. Da blir neste skritt temperaturkontroll. Selv om jeg aldri har brukt europrisgjær så kan jeg garantere at resultatet blir bedre med en skikkelig gjær med mindre du gjør noe helt sinnsykt på trynet feil under gjæringen.
 
Mistenker at turbogjær er en kombinasjon av bakegjær og gjærnæring. Best egnet til å lage sats. Du får se hva det blir. Men, kast aldri øl som ikke er infisert, før det har gått i alle fall et år. Hvis det fortsatt smaker høgg etter et år bakerst i boden er det ikke mye håp.
 
Oppdatering:
Smakte på øllet på onsdag, og satte det på flasker på torsdag
Syntest ikke det var noen vond smak på øllet, det som jeg la merke til var at det smakte utvannet/svak smak. Håper det bedrer seg litt etter det har vært på flasker. Ellers har det gått bedre enn forventet :)
 
Tilbake
Topp