Store prisdifferanser på humle (og sikkert annet)

Uffda, har kjøpt 2014 humle fra Bryggselv som kanskje har ligget 1år på lager i romstemperatur...bare ca halvparten av alfasyren igjen!!! Dersom dette stemmer må det alvorlig skjerping til mht til lagringsrutiner!
 
Uffda, har kjøpt 2014 humle fra Bryggselv som kanskje har ligget 1år på lager i romstemperatur...bare ca halvparten av alfasyren igjen!!! Dersom dette stemmer må det alvorlig skjerping til mht til lagringsrutiner!
Temmelig sikker på at alle Bryggselv-butikkene oppbevarer humlen i kjølerom/-skap. Jeg vet at det er tilfelle på Hasle, og siden de oppgir på hjemmesiden sin at all humle oppbevares kjølig, ville det overraske meg om noen av filialene oppbevarer den i romtemperatur.
 
Fin liste trådstartar. Det er ei stund sidan eg slutta å handle på Bryggselv nettopp pga pris. Byrjar også å verte nokre år sidan eg sist bestilte hjå Petit.
 
Eg les for tida i "For the love of hops" og der står det:

Meisteparten av alfasyra til pellets blir helde på i 5 år ved -3°C og 2-3 år ved 4.4°C. Aroma endringar vil føregå kjappare ved 4.4°C men holda seg relativt stabilt ved -3°C.
Gjennomsnittleg alfasyre tap i løpet av eit år på pellets i 20°C er 10%-20%.

Men ifølge kalkulatoren som Finn Berger linka til så vil f.eks. Admiral på 14.3%AA synka til 3.8%AA i løpet av to år. Er det noko eg har misforstått her?
 
Det er veldig stor forskjell på hvor god holdbarhet de forskjellige humletypene har og man kan ikke bare bruke omtrentlige formler. Man er nødt til å vite hvor god holdbarhet humletypen har, hvordan den har vært oppbevart siden høsting og alfasyren. Det er derfor jeg foretrekker å kjøpe humle rett etter høsting i store kvanta og deretter dele det opp i 250 grams forpakninger som jeg vakumpakker, merker og fryser. Da har jeg ganske god kontroll på hvor mye alfasyre som er igjen etter f.eks. 3, 6 eller 12 måneder fordi jeg vet akkurat hvordan humlen har vært oppbevart omtrent siden den var høstet.

For å regne ut alfasyre tap foretrekker jeg å bruke kalkulatoren på brewerslair's sider. Men først sjekker jeg holdbarheten på humla jeg skal bruke... la oss ta Magnum som eksempel. I følge beerlegends har den en ganske god holdbarhet og mister kun c.a. 15-20% av alfasyren om den er oppbevart vakuumpakket i 20 C.

oKWhv3o.jpg



Jeg oppbevarer min humle vakuumpakket i fryser som holder ganske jevn temperatur på -20 C så om vi sier at Magnum taper c.a. 17.5% av alfasyren ved oppbevaring i 20 C hva vil den da tape om den er oppbevart under optimale forhold?

Da taster jeg bare inn infoen jeg har i brewer's lair kalkulatoren og får som resultat at den taper c.a. 0.23% av alfasyren på c.a. 6 måneder om oppbevart vakuumpakket i en fryser som holder -20 C.

51eUmgd.jpg


Dette er selvfølgelig ikke en eksakt måling av det reelle alfasyrenivået i humla, men det er vel kanskje så nærme man kan komme som hjemmebrygger etter min mening...
 
Eg les for tida i "For the love of hops" og der står det:

Meisteparten av alfasyra til pellets blir helde på i 5 år ved -3°C og 2-3 år ved 4.4°C. Aroma endringar vil føregå kjappare ved 4.4°C men holda seg relativt stabilt ved -3°C.
Gjennomsnittleg alfasyre tap i løpet av eit år på pellets i 20°C er 10%-20%.

Men ifølge kalkulatoren som Finn Berger linka til så vil f.eks. Admiral på 14.3%AA synka til 3.8%AA i løpet av to år. Er det noko eg har misforstått her?

Den kalkulatoren i linken over ser ikke ut til å fungere spesielt bra. Admiral skal ved oppbevaring i 20 C beholde c.a.85% av alfasyren. Det er en humletype med en meget god holdbarhet.
 
Vet jeg ikke noe om. Regnearket er åpent for alle, så det er mange som redigerer. Finner du feil er det bare å endre :).
 
Tilbake
Topp