Gusher! Infeksjon?

Finn Berger

Moderator
Jeg har et røykøl som jeg satte i høst, og som jeg har regmet som tapt til infeksjon. Det er en gusher, men om jeg skjenker kvikt, kan jeg redde det opp i et glass, og om jeg lar det stå en stund så noe av kullsyra får gasset av, sitter jeg faltisk med et temmelig godt røykøl. En anelse syrlig, kanskje, men klart drikkelig.
Jeg hadde litt dårlig utgjæring (53 => 14, wlp029).

Kan en infeksjon resultere i et drikkelig øl? Det er jo ikke blitt direkte surøl, heller - men altså litt syrlig.
 
Amelbye fortalte for ett eller to år siden at han hadde glemt noen flasker et sted, som hadde blitt infiserte med noe moro. Type ett år gamle flasker, eller noe. Og det ble visst en veldig bra øl. Så ja, er du heldig så blir det bra.
 
Det er infeksjonar som har drive bryggekulturen framover. Utan desse hadde me ikkje hatt alle gjærtypane me har i dag, og langt i frå dei gode øla. Ein infeksjon tilseier berre at noko uventa har teke kontroll i brygget, ikkje noko om smakskvalitetar e.l.
 
Lagrer du så ta høyde for at trykket fortsatt kan øke. Dette selv om du lagrer ved kjøleskaptemperatur.
Jeg har fått øl infisert som smakte minst like godt med infeksjon som uten. Men så liker jeg også litt syrlig smak.
 
Takk for tipset. Jeg drikker en flaske sånn dann og vann, og det virker rimelig stabilt nå, men jeg bør nok holde den under oppsikt, ja.
Jeg kan godt se for meg at noen vil like syrligheten. Den er ikke veldig sterk; det er langt igjen til geuze-nivå, men det er nok til å merkes. Jeg ville nok helst unngått den; det der var et av de mest vellykkede ølene mine - jeg likte det faktisk bedre enn original Schlenkerla. Men jeg er lykkelig for at det tross alt overlever:).
 
Gir denne et løft opp med spørsmålet;
hvor høy bør abv være før man er noenlunde sikker på at alkoholen ikke tillater videre gjæring?
Spør fordi jeg testet en raritet med abv rundt 14% som jeg mistenker ikke er helt ærlig lengre.
Tror den ble brygget i april 2015 og har stort sett stått i kjelleren med temp rundt 10-18C.
Kunne ikke registrere dette sist jul.
 
Tilbake
Topp