Pilsner Gahr edition gjæring

Da har jeg for 4 dager siden satt min første pilsner, og gjæringsmessig ser det ikke bra ut.

Jeg bruker motstrømskjøler og blichmann thrumometer som ikke måler lavere temp enn 14c. Jeg brukte ikke noe annet temperaturmålerutstyr og vet ikke annet enn at vørteren ihvertfall holdt 14c eller mindre ved tapping til gjæringskar.

Jeg laget starter av mexican lager yeast WLP940 som jeg pitchet med en gang. Gjæringskaret ble satt i gjæringsskap med temperatursensor festet utenpå (tror den gir et ganske riktig bilde av temp på innholdet i kar) som også kobler ut og inn kjøleskapet for å regulere temperatur. temperaturen var satt til 10c, men under stormgjæring (som startet etter få timer) viste temperaturmåleren 17c. Altså har vørten kanskje holdt 13c da jeg tappet av, 3c over ønsket temperatur.

Temperaturen har nå sunket til ca. 10c noe som neppe kan være gunstig under gjæring. Samtidig har jeg hatt en utgæring fra 1047 til 1020 på 4 dager og jeg frykter jeg ender opp med en lagerale med usmaker.

Noen synspunkter? Takk! :)
 
Slapp av.. Sitter med en pils, som egentlig ikke var planlagt drikkbar.. Vi planlegger en bock, og jeg laga starter med å lage et øl. Satte det på 8 grader, pitch og temp i gjæringskap. Hadde ikke starta etter 2 dager. Satte temp opp til 10, og reiste offshore..
Så blei dunken med 15 liter starter satt ut av veien, kaldt, tenkte å tømme den ut. Målte den likevel, utgjæra! Spanderte et fat på prosjektet, kullsyra den opp, og sitter nå med den beste pils jeg har smakt....... ca 6 uker fra pitch til tapping.
 
Har starter så høyt som 18 grader med WPL830 i 18 timer før den ble senket til 9 grader(over 12 timer) i kjøleskap og den ble Knall god...
Normalt starter vi på 15 grader og lar den stå på 15 til dagen etter og kjører den ned til 9 grader,funker fint...Gjærer fint ut hver gang..
 
Tro det eller ei, men WL anbefaler å pitche lager med samme pitch rate som ale og ved ale temperatur. Det viktige er å senke temp når man ser tegn til gjæring.
Men det er heller ikke noe i veien for å pitche kaldt, man må da pitche mer.
10C er relativt vanlig gjæringstemp for lager, tror du kan ta det helt med ro :)


Kilde varmpitching:
http://www.whitelabs.com/beer/guidelines-white-labs-pitchable-yeast-cultures
 
Sist redigert:
Da har jeg for 4 dager siden satt min første pilsner, og gjæringsmessig ser det ikke bra ut.

Jeg bruker motstrømskjøler og blichmann thrumometer som ikke måler lavere temp enn 14c. Jeg brukte ikke noe annet temperaturmålerutstyr og vet ikke annet enn at vørteren ihvertfall holdt 14c eller mindre ved tapping til gjæringskar.

Jeg laget starter av mexican lager yeast WLP940 som jeg pitchet med en gang. Gjæringskaret ble satt i gjæringsskap med temperatursensor festet utenpå (tror den gir et ganske riktig bilde av temp på innholdet i kar) som også kobler ut og inn kjøleskapet for å regulere temperatur. temperaturen var satt til 10c, men under stormgjæring (som startet etter få timer) viste temperaturmåleren 17c. Altså har vørten kanskje holdt 13c da jeg tappet av, 3c over ønsket temperatur.

Temperaturen har nå sunket til ca. 10c noe som neppe kan være gunstig under gjæring. Samtidig har jeg hatt en utgæring fra 1047 til 1020 på 4 dager og jeg frykter jeg ender opp med en lagerale med usmaker.

Noen synspunkter? Takk! :)

Kjøp denne http://m.aliexpress.com/item/323733...stype=600&tracelog=wwwdetail2mobilesitedetail
Og lim den på baksiden av thrumometeren så treffer du riktig neste gang.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tro det eller ei, men WL anbefaler å pitche lager med samme pitch rate som ale og ved ale temperatur. Det viktige er å senke temp når man ser tegn til gjæring.
Men det er heller ikke noe i veien for å pitche kaldt, man må da pitche mer.
10C er relativt vanlig gjæringstemp for lager, tror du kan ta det helt med ro :)


Kilde varmpitching:
http://www.whitelabs.com/beer/guidelines-white-labs-pitchable-yeast-cultures


Da bør det ikke være noe problem :D Jeg trodde det var krise å senke temperaturen mens gjæring pågår. Så du starter altså varmt, senker etter et par dager tempen for deretter å øke til romtemp for diacetylrest og en evt. cold crash?
 
Tilbake
Topp