Økning av ABV ved karbonering med sukker?

Jeg leste på Stein Norem Wisteds hjemmeside, «Venstrehåndsbryggeriet», at ved å karbonere (på flaske for min del) med eksempelvis 5, 6 eller 7 gram sukker per liter, vil alkoholprosenten øke med henholdsvis 0,25%, 0,3% og 0,35%, osv.

Stemmer dette?
 
HåvardF skrev:
Jeg leste på Stein Norem Wisteds hjemmeside, «Venstrehåndsbryggeriet», at ved å karbonere (på flaske for min del) med eksempelvis 5, 6 eller 7 gram sukker per liter, vil alkoholprosenten øke med henholdsvis 0,25%, 0,3% og 0,35%, osv.

Stemmer dette?

Når du flaskekarbonerer så setter du i gang gjæringsprosessen igjen og et nydelig resultat av dette er mer alkohol.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Trodde det var 1% pr 17 gram sukker jeg, men uansett utregningen er enkel :

antall gram sukker/17 (eller 16), f.eks 5/17 = 0,29% 6/17 = 0,35%
 
Stein Norem Wisted skrev:
Trodde det var 1% pr 17 gram sukker jeg, men uansett utregningen er enkel :

antall gram sukker/17 (eller 16), f.eks 5/17 = 0,29% 6/17 = 0,35%

+1

Det er 17 g på literen for 1% jeg har brukt
 
Har i det siste brukt regnestykket etter tips fra dere: [Antall gram sukker per liter] delt på 17.
Deretter lagt dette til opprinnelig ABV, og fått ny og høyere alkoholprosent.

Det jeg lurer på nå blir naturligvis (igjen) litt pirkete, men hvordan iberegner dere f.eks. 3 dl vann i sukkerlaken? Om vi f.eks. tar utgangspunkt i 23 liter øl, 6 gram sukker per liter, og 3 dl vann i sukkerlaken. Vil det likevel bli økning av ABV?
 
6 gram sukker per liter gir økning på 0.35, mens 3 dl på 23 liter kun påvirker siste desimalet, så karboneringen vil fortsatt øke ABV med cirka 0.3%.
 
Ser at du har ca. samme spørsmål som jeg har, så jeg hiver meg på her:

Så hvis man får en FB som er for lav i forhold til hva ABV skulle ha vært.
(Si man snakker om 1% for lite.) Kan man da legge til sukker for å justere, samtidig som ikke korken spretter av og ølen får for mye kullsyre?

OG - 1.048
FG - 1.022
Alcohol By Volume: 3.41%
Skulle vært 4,5-5%
 
Hvis du tilsetter det og lar det gjære ut, så tilsetter nytt for flasking vil det funke, men for mye rent sukker i øl kan gi noen bismaker, mener jeg. Det vil også gjøre ølet tynnere og senke FG litt siden det gjærer helt ut.
 
Kanskje veldig dumt spørsmål, men: som dere sier da ved 7g sukker pr liter, flaskekabonering, øker abv ca med 0.4%. Hvis da ølen før er 5.0%, blir den da 5.4%, eller er det bare at den øker med 5% (5/100)x100.4 = 5.02% ???
 
Tilbake
Topp