Plopping - alltid aktivitet ?

Hei

Man sier jo ofte at ved stopp av plopping i gjærlåsen IKKE trenger å bety at den ikke gjærer.

Jeg snur spørmålet og spør:
Når det plopper i gjærlåsen, er det da aktivitet/gjærer den da og produserer alkohol ?
Den p

Har satt en mjød til gjæring. Den plopper ca hvert 10 sek.
OG 1,080 SG i dag 2 uker senere er 1,050

Mvh
Bjarne
 
Beklager nok et upresist svar, men ... Det kommer an på når i prosessen du er.
Er det tidlig, kan man driste seg til å si ... ja...
Er det senere, kan det godt være CO2 som sakte unnslipper vørteren / ølen....
... og er det eksempelvis etter en ColdCrash kan det være pga temperaturendring av vesken
 
En mulighet er infeksjon. Hvis det fortsetter å ploppe etter at det burde ha stoppet, er det grunn til bli litt blek og skjelven. Da kan det være tvilsomme typer på ferde med appetitt på sukkerarter som gjæren ikke spiser.

Men det er vel neppe tilfelle i mjøden din? Hvor langt ned er det meningen at den skal gå?
 
Sjå lukt og smak før du bestemmer om dette er ein infeksjon. Plopping kan vere co2 på rømmen , så det er ingen god indikasjon på noke som helst

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Når det plopper i gjærlåsen, er det da aktivitet/gjærer den da og produserer alkohol ?
Den p

Ikke nødvendigvis nei.

Satt et brygg i helgen og denne startet gjæringsforløpet raskt og er nå nede i 1.010, akkurat det samme som jeg hadde på mandag faktisk. Den plopper fortsatt men jeg er ganske sikker på at dette bare er co2 som unnslipper ølet i dunken. Den vil sikkert fortsette å plopper de neste 10 dagene også som den skal få lov å stå slik at gjæren kan rydde opp etter seg.

Så plopping i gjærlåsen kan selvsagt indikere gjæring, men den trenger absolutt ikke å gjøre det nei.

Den eneste sikre indikasjonen er å måle med refraktometer/hydrometer.
 
Tilbake
Topp