lav effektivitet på Speidel

Gammel tråd og problem dette, men vil bemerke det jeg har mistanke om.

Hviss du benytter deg av BS (muligens andre bryggeprogrammer også), oppgis utbyttet både for brygghuset og for meskingen.
Det ser ut for meg som trådstarter har vekslet mellom disse.
Uten noen utregning ser de andre tallene ut til å ligne mine resultater med speidel 20l, noe som gir ett "meske" utbytte på ca.80%

Mash efficiency er det reelle utbyttet man har av malten, og det tallet man normalt omtaler når man snakker om utbyttet.
"Brewhouse efficiency" regner også med alt svinn man har både i kokekjele og gjæringskarr, og denne er (for meg) somregel 5-10% lavere en
"Mash efficiency"
Har man foreksempel store mengder med humle i kokekjelen, vil man ende opp med en større mengde vørter som blir liggende igjen, og dermed ender man opp med ett lavere totalt utbytte av malten.
 
Jeg hadde et brygg i helgen, 1664 Blanc Clone.

2,54 kg Pilsner (2 Row) Bel (3,4 EBC) Grain 1 50,5 %
1,91 kg Wheat Malt, Bel (3,9 EBC) Grain 2 37,9 %
0,32 kg Wheat, Flaked (3,2 EBC) Grain 3 6,3 %
0,27 kg Corn Sugar (Dextrose) (0,0 EBC) Sugar 5 5,4 %

Med Total efficiency på 71%, så skulle denne endt på 20L 1.057, men endte på 18L 1.054. (gjør jeg oppskriften om til 18L, så må jeg helt ned til 63% før den stemmer med mine målte resultater.

Er det vanlig at det avviker så mye når man bruker såpass med hvetemalt, eller er det jeg som har gjort noe annet feil?
Jeg kjøpte malten knust på ølbrygging.no, og de 71% effektivitet er hentet fra de 2 forrige bryggene, så trodde det var veldig nærme virkeligheten.
 
Jeg hadde et brygg i helgen, 1664 Blanc Clone.

2,54 kg Pilsner (2 Row) Bel (3,4 EBC) Grain 1 50,5 %
1,91 kg Wheat Malt, Bel (3,9 EBC) Grain 2 37,9 %
0,32 kg Wheat, Flaked (3,2 EBC) Grain 3 6,3 %
0,27 kg Corn Sugar (Dextrose) (0,0 EBC) Sugar 5 5,4 %

Med Total efficiency på 71%, så skulle denne endt på 20L 1.057, men endte på 18L 1.054. (gjør jeg oppskriften om til 18L, så må jeg helt ned til 63% før den stemmer med mine målte resultater.

Er det vanlig at det avviker så mye når man bruker såpass med hvetemalt, eller er det jeg som har gjort noe annet feil?
Jeg kjøpte malten knust på ølbrygging.no, og de 71% effektivitet er hentet fra de 2 forrige bryggene, så trodde det var veldig nærme virkeligheten.

Hei, jeg tror ikke hveten nødvendigvis er et problem. Mulige andre årsaker, basert på egne erfaringer med BM20, kan kanskje være:

- Hvis du IKKE skyller maltrøret kan det ha overraskende negativ effekt (5-10% i min bok). Skylle ned minimum 1,5 liter er tilstrekkelig. Vet ikke hva du gjorde...

- Knusegraden fra butikk virker generelt å være ujevn, selv fra samme butikk (min erfaring stammer fra fast butikk i Oslo)

- En proteinrast kan hjelpe på *enkelte* malttyper. Dette er et punkt jeg møter en del motstand på men som jeg mener å kunne backe opp med egen statistikk.

- Et overfylt maltrør reduserer også effektiviteten, men det ser ikke ut til at det gjelder her... Faktisk ser det nesten litt lite ut. Jeg har ikke kontrollregnet på oppskriften din, men kanskje det kunne vært en mulighet også. [emoji1]



Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
 
Skylte med 8L, så tror ikke det var for lite heller.

For kjøpe maltmølle og få kontroll over den biten og...

Kjøpt malten på ølbrygging.no og de er ikke veldig positive til Speidel, kanskje de bruker en kverningsgrad som ikke matcher så bra.
 
Idag brygget vi All Day IPA Clone, og endte med 29L 1.049, av 5,7kg malt, det gav effektivitet på 79%. Synd at det skal variere så veldig...

Dette maltet er kjøpt samme dag, samme plass som innlegget mitt over her.
 
I så fall er det litt flere kilder til variasjon. Humlemengde f eks vil jo ha mye å si for tap i kjele.

Edit: Kanskje meskeeffektivitet er mer stabil for deg? Tross alt er dette målet bra egnet for å beregne maltmengde for å treffe et ønsket tetthetsmål på vørteren før kok.
 
Sist redigert:
Brewhouse efficiency varierer veldig, noe så banalt som om du tar med litt trub i gjæringskaret eller ikke påvirker tallet veldig, ville holdt meg til meskeutbytte når det gjelder å finne baseline for hva du får ut av systemet.
 
Tilbake
Topp