Alfasyreinnhold

Jeg har altså en oppskrift som jeg ønsker å Benytte, men finner ikke humle med tilsvarende alfasyre% Er ganske fersk i gamet så har aldri brukt programmer eller beregnet :)
 
Der må du få skikk på. Du velger humle etter smak og aroma, alfasyren spiller egentlig mindre rolle.

Du skal styre etter hvor mange IBU du vil ha. Finn det tallet i oppskriften. Så finner du deg en online IBU-calc og finner ut hvor mye humle du trenger for å treffe IBU sånn cirka.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
En grei måte å justere en oppskrift på er å bruke samme vekt av humle på alle tilsettingene bortsett fra bitterhumlen. Så justerer du bitterhumlen for å matche IBU i oppskriften. Bruk et bryggeprogram, kalkulator eller gjør beregningene selv.
 
Tusen takk for tips. Sett litt på brewerfriend.com IBU calculator. Det ser forsåvidt ganske greit ut. Jeg har satt en batch lucky jack sett fra bryggselv, men vil prøve å kopiere denne ved siden av for lærdommens skyld :) Skal forresten tørrhummlen legges med i beregningene? Denne er jo for aroma og ikke bitterhet.
 
Men sånn veldig enkelt...når det gjelder alfasyre så er det jo bitterhumle det er snakk om. Si at det i oppskriften står at du skal bruke 10 gran med en humle som har alfasyre på 12%. 10 x12 = 120. Om du har en humle med alfasyre på 6%, må du bruke 20 gram for å få samme tall, 120. Har du en på 8%, deler du 120 på 8 og får 15, altså skal du bruke 15 gram. Slik får man gjerne en bedre forståelse for hva man driver med, i stedet for å bare plotte inn verdier i et program...
 
Tilbake
Topp