Mistenker delvis defekt pumpe/impeller på Speidel 50L (2 gen)

Engen

Norbrygg-medlem
Jeg har i det siste fått dårligere endel OG enn beregnet (ca. 6-8 grader på hydrometeret).

Jeg startet feilsøkingen med å anskaffe ett refractometer (trengte en unnskyldning for å kjøpe ett)som jeg kalibrerte og målte de samme lave dataene der som på hydrometeret.

Jeg renser pumpene etter hvert brygg og tar av impelleren og spyler igjennom de også. Når jeg setter de på plass så sjekker jeg om de er magnetiske.

Ved oppstart av forrige brygg så sjekket jeg også at det boblet opp av begge hullene til pumpene ved kjøring av pumpene i manuell modus etter at jeg fyllte opp med vann. Maltet er kvernet på min egen mølle som er urørt siden oppstarten med hjemmebrygging.

Jeg har nå brygget en batch jeg kjenner godt fra før (West Coast Amber Ale) og synes den nå brukte veldig lang tid for å få vannet opp igjennom maltrøret, så jeg stoppet den og startet den igjen og synes den var noe raskere da enn på første forsøk.

Batchen har kun 5.3 kg malt + en drøy halv kilo DME, i det korte maltrøret på speidel 50 og det er såpass god plass at ristene på toppen er bare lagt løst oppå og vingemutteren bare entret på uten å presse på noe.

Denne er mesket helt etter oppskriften og etter notatene fra forrige gang denne ble brygget.

Jeg endte opp med en OG på 1.054 mot orginalens 1.060. Jeg har alltid truffet rett på denne tidligere.

Etter bryggingen sjekket jeg impellerene igjen og de er fortsatt magnetiske og jeg merker ikke noen forskjell på de.

Er det noen som har noen tips til tester jeg kan gjøre i kveld eller andre tips, da jeg har tenkt til å brygge litt i morgen ??
 
Batchen har kun 5.3 kg malt + en drøy halv kilo DME, i det korte maltrøret på speidel 50 og det er såpass god plass at ristene på toppen er bare lagt løst oppå og vingemutteren bare entret på uten å presse på noe.

Vingemutteren må pressa godt mot stanga under den slik at maltrøret sin pakning er trykt godt mot botnen - ellers vil du få lekkasje der og då pumpar den jo til ingen nytte.

Tvilar vel litt på at impellere er blitt avmagnetisert... Er det nokon som har problem med dette? Eg trudde kanskje at dette gjaldt dei gamle blå pumpene og ikkje den som har stått i speidelen dei siste par åra (Lowara/Xylem pumper).
 
Jeg ser hva du mener, og skal forske litt mer på dette. Bare litt usikker da dette ikke var noe problem på de 26 første batchene, men har vært noe som har skurret litt de siste 5-6 batchene.

Får prøve på noe i morgen. Tror jeg brygger den siste på nytt i morgen bare for å se.
 
4 av de små hullene i den ene impelleren var tett. Rensket før brygging fredag. Traff rett på estimerte tall nå
 
Sjekk at pakningen ligger mot bunnen. Jeg er på speidel nr 2 som har skjev bunn, slik at pakningen ikke klarer å tette. Slet også med dårlig sirkulasjon/ effektivitet.
Det er da en bulk som går nedover. Sett i maltrører som du pleier å skru til. Sjekk mellom pakningen og bunnen. Var ca 2-3mm glippe hos meg en plass. Fikk til å stikke en strips i mellom. Fikk ny speidel på garantien, men var samme problemet med den. Har rettet den slik at den nå er rett i bunnen, i samråd med forhandler.
Er 50L gen2 jeg også har. Jeg tror det er noen produksjonsfeiler ute å går ;)
 
Har selv hatt samme problem med at bunnen ikke er rett. Måtte få laget meg støttebraketter under kjelen. Med disse blir det tett. Men har fått meg et annet problem. Kjøpte de store pumpene til katla og med disse på full fart blåser de av pakningen på røret. Så kan foreløpig ikke kjøre fortere enn 3.
 

Vedlegg

  • 2016-03-16 16.48.03.jpg
    2016-03-16 16.48.03.jpg
    136,7 KB · Sett: 65
  • 2016-03-16 16.48.14.jpg
    2016-03-16 16.48.14.jpg
    256,2 KB · Sett: 64
Tilbake
Topp