Brown ale smak før flasking

Har en American Brown ale som står til gjæring (er egentlig ferdig) og skal flakses denne uka. Brygging gikk bra, traff bra på temp i mesk og kok. Gjæring gikk også bra. Der jeg lurer på er at denne har nå utviklet en litt brent, lakris artig smak under gjæringen.
Kan det være en infeksjon eller er dette noe som vil dabbet av på flaskelagring?
 
Håper det. Har ingen følelse av at det kan ha blitt noen infeksjon heller.
Satser på at det går seg til :)
 
Mørke øl har en tendens til å forandre seg voldsomt bare etter et par uker, blir sikkert bra skal du se :)
 
Brygget nettopp en Fuller's 1845-klone, og lurte alvorlig på om brygget var liv laga da jeg flaska det. Tenk deg det mørke i smaken av det ølet ganget opp med tre, så har du det. Ambermalten var alt jeg kunne kjenne. Men det har allerede begynt å bli godt, runder seg fint av. Jeg har tenkt det som juleøl, og har store forhåpninger til det nå.
 
Åpnet akkurat første flasken, ti dager etter flasking. Det som slo meg, bortsett fra en nydelig farge av mørkt rav og litt skuffende skum (kan det være en bi-effekt av klaremiddelet?), var den utpregede ettersmaken av lakris. Ikke ubehagelig, men litt forstyrrende. Spent på hvordan den vil utvikle seg i løpet av noen uker.
 
Nå har denna fått stått litt og den blir bare bedre og bedre. Hadde samme problem med litt lite skum, men den fikk mye bedre skum etter litt tid. Denne blir bare bedre og bedre:)
 
Ja, da er det bare å vente og se ;) Har blitt i overkant mange brygg på den nye Speidelen, så det er muligheter nok til å la de forskjellige sortene få utvikle seg.
 
Tilbake
Topp