Jeg har et par oppfølgingsspørsmål til Vestkast sin gjærepisode! (Og andre top høstere)

Hvordan er det å bunnhøste 3787/530? Tenker å stikke om en Blonde i et 25 liters kar etter en uke, og bruke slurryen i en white IPA et større volum. Noen som har erfaring med dette?
Ja, det går helt fint. Spørs om du vil gjøra en liten vaske jobb eller som noen andre å kaste vørtern rett oppi den gamle uvaska slurryn. Begge går ann. Jeg vasker når jeg ska bunnhøste. Men gjæren ska generelt dele seg fem-seks ganger om den hadde det optimalt forje runde, så mer enn nok gjær.

- B. Romar
 
OK. Etter å ha sett videoen med topphøsting, lurer jeg på om jeg må prøve det. Hvor mye slurry/gjær kan man regne med å få ut av 25 liter? Skal pitche ca 300 mrd celler. Planlagt OG 1.055.
 
Jeg synes det har variert veldig. Nå sist fikk jeg 3 dl ut av 25 liter med pale ale på wlp022, som er kjent som en god topphøster. Det rgener jeg som bra.Den har jeg tenkt å bruke til 30 liter northern english brown ale nå.
 
@Bård Romar Det vet jeg ikke ennå:). Jeg fikk tak i den siste pakningen på Bryggselv for ikke så lenge siden, og jeg har brukt den til den pale alen jeg refererte til. Den satte jeg sist helg, så alt jeg har er lukt underveis og grønnølsmak - og det ser veldig lovende ut. Behagelig fruktighet, kunne jeg vel si - men det er jo først når ølet er ferdig karbonert at du vet hvordan det er blitt.
Grei gjæring, og som sagt; veldig fin å topphøste. WLP013 er den gjæren jeg har brukt mest, og jeg hadde tenkt at WLP022 kunne få gi den litt pes. Morsomt å variere. (Ellers bruker jeg wlp002 og 004 en del, også). Topphøstingen er dessuten en klar fordel.

Hva vil du si om den? Og hva slags erfaringer og anbefalinger har du:)?

Jeg gjæret pale alen - som er veldig lys - på 19 grader, og regner med å få litt fruktighet. Mesket den ganske høyt, også, så selv om den ikke er veldig sterk (4,4%?), skal jeg få en del smak og munnfylde. Tror du 022 har fungert i det prosjektet?

Nå har jeg akkurat tilsatt gjæren til 32 liter Northern English Brown Ale. Vørteren holdt 18 grader, og jeg har tenkt å la den stå der. Burde bli omrent butikkstyrke på denne. Relativt mye mørke smaker. En sak for 022;)?
 
Sist redigert:
Oi, en følgesvenn i wlp022 verden. Hvordan synes du den er?

- B. Romar

Hei, nå har jeg kommet så langt at jeg har fått smakt på det første wlp022-brygget mitt. Det er en veldig lys pale ale med Goldings hele veien. Jeg er veldig fornøyd; synes gjæren tar fint vare på maltsmaken, og den har gitt en type fruktighet som jeg liker bedre enn den andre engelske ale-gjær har gitt. (OK, mange faktorer virker inn, så det er litt tidlig å si noe bastant.) Klarer ikke helt å beskrive den.

Den flokkulerer ikke noe videre; ølet er uklart ennå. Men det plager meg mindre så lenge det er godt. Dette ble nok den beste pale ale'n så langt.
 
Hei, nå har jeg kommet så langt at jeg har fått smakt på det første wlp022-brygget mitt. Det er en veldig lys pale ale med Goldings hele veien. Jeg er veldig fornøyd; synes gjæren tar fint vare på maltsmaken, og den har gitt en type fruktighet som jeg liker bedre enn den andre engelske ale-gjær har gitt. (OK, mange faktorer virker inn, så det er litt tidlig å si noe bastant.) Klarer ikke helt å beskrive den.

Den flokkulerer ikke noe videre; ølet er uklart ennå. Men det plager meg mindre så lenge det er godt. Dette ble nok den beste pale ale'n så langt.
Kult. Jeg har ikke kommet til wlp022 ennå. Husker itte om jeg sa det, men jeg delte mine i to. Så wlp051 og wlp023 de første gangene. Gledwr meg til 022. Skuffa over wlp023. Burton gjæren. Litt for plomme/bringbær for min del. Så nå ska jeg kaste meg på wlp022 å! Takk for oppdatering :)

- B. Romar
 
@Bård Romar Nytt brygg med wlp022 smakt: Northern English Brown Ale. 022 har gjort jobben her også. God utgjæring, og ølet er klart og fint. Rein og god, men "britisk", smak. Stadig vekk fin maltsmak + sjokolade, men uten noe drag i søtlig retning, som dette fort kunne fått med en annen gjær.

Og 1.049, FG 1.010, ABV 5,1%, meske på 67 grader.
Malt til 34 liter ferdig øl
3,7 kg Maris Otter.
1,75 kg Lys Munich
500 gr havregryn
300 gr Pale Chocolate
200 gr Crystal 120
150 gr Crystal 30
100 gr Dark Crystal 275
100 gr Brown malt
100 gr Amber malt 125
= 6,9 kg
Humle
East Kent Golding:
30 gr. ved 60
25 gr. ved 20
10 gr. ved 2
Gjær
WLP022
 
Tilbake
Topp