Den store maltetråden

Jeg fikk malt fra en kornbonde jeg kjenner, og det er IKKE beiset.
Han hadde vært et dårlig bekjentskap hvis han hadde gitt deg beiset såkorn til malting!;)

Bare for å klargjøre et punkt som virker litt uklart hos noen i denne tråden: Såkorn er et produkt bøndene kjøper for å så med. Dette kornet er behandlet for å ha større motstandskraft mot sopp og skadedyr, vanligvis med beising, men en del er bare pasteurisert og kan dermed brukes til malting. Får du derimot tørket korn fra bonden etter skuronna, slipper du helt å bekymre deg for giftstoffer.
 
Jeg tror ikke du behøver å endre meskeregime på bakgrunn av om du benytter to eller seksrads. Ulike egenskaper ved ulike typer og forsåvidt også årsvariasjoner overstiger ofte de generelle forskjellene mellom to og seksrads. Generelt vil som sagt seksrads ofte ha mindre korn og dermed relativt sett mer skall. Dette kan påvirke utbyttet i negativ retning, men mang påstår at det fører til et fyldigere øl. Du vil trolig få høyere tanninekstaksjon og bedre filteringsegenskaper i mesken. Mange påstår at det er enzymrikt, men kan være undermodifisert slik at stegmesking eller dekorasjon kan være lurt. Spørs på hvilken type seksrads du skal bruke også. Et kommersielt tilgjengelig malt fra et ok malthus vil nok levere fullt ut modifisert malt.
 
A ha ;)
Basert på denne oppskriften så kan kanskje kornet være noe undermodifisert? Grotiden virker veldig kort. Jeg synes ikke rotlengde er er godt mål på når det er ferdig. Det er bedre å åpne noen korn og se på hvor langt kimen har kommet. Denne skal ha kommet godt over halvveis gjennom og helst nesten helt gjennom. Rota vil være minst dobbelt så lang på dette stadiet. For at ikke kimen skal sprette fram for fort er det en fordel å gro i mørke, men det er en fordel å vente så lenge før du tørker at de aller første har begynt å sprette ut. Jeg gror mellom 4 og 5 dager på 14-20 grader.
 
A ha ;)
Basert på denne oppskriften så kan kanskje kornet være noe undermodifisert? Grotiden virker veldig kort. Jeg synes ikke rotlengde er er godt mål på når det er ferdig. Det er bedre å åpne noen korn og se på hvor langt kimen har kommet. Denne skal ha kommet godt over halvveis gjennom og helst nesten helt gjennom. Rota vil være minst dobbelt så lang på dette stadiet. For at ikke kimen skal sprette fram for fort er det en fordel å gro i mørke, men det er en fordel å vente så lenge før du tørker at de aller første har begynt å sprette ut. Jeg gror mellom 4 og 5 dager på 14-20 grader.
Pakker du det hele inn i plast? Jeg lot det stå udekket, og det kom eddiklukt etter to dager.
 
Jeg pakker aldri inn det i plast nei. Da vil du nok ganske sikkert få muggdannnelse etter kort tid. Viktig at det ikke er for varmt og fuktig der det skal gro. Jeg lar det stå åpent og luftig liggende på perforerte aluminiumsplater. Tradisjonelt bruker malterne her omkring å la det ligge på trebord. Det lukter litt under groinga, men eddiklukt har jeg aldri kjent. Du må snu det ofte slik at du tilstreber å utsette hvert korn for samme temperatursum. Dett er spesielt viktig i den perioden kornet utvikler mest varme i groinga.
 
På oppfordring fra flere starter jeg igang en tråd om malting. Noe som ikke er spesielt kostnadsbesparende eller nødvendig, men det er ikke brygging heller.

Her er oppskriften fra Einar Michelsen:
"Jeg gjorde omtrent som følger: (seksraders norsk bygg)

Anbefaler ikke å lage mer enn 5 kg om gangen, dersom du ikke har annet enn kjøkkenkomfyren å tørke i.

Skyll alt kornet godt og fjern rusk og rask.

Fyll ca 5 kg korn i et gjæringskar. Tre kar med til sammen ca 15 kg korn.

Fyll opp med kaldt vann, en tomme over kornet.
La stå i 8 timer.

Hell av vannet, og la stå uten vann i 8 timer.

Fyll opp med kaldt vann for andre gang, en tomme over kornet.
La stå i 8 timer.

Hell av vannet for andre gang, og la stå uten vann i 8 timer.

Legg ut flere store håndklær i badekaret. Fordel kornet jevn ut over håndklærne. La det ligge der å spire. Kan evt. sprute litt vann over hvis det blir for tørt.

Etter at spirene er ca. like lange som kornet (eller 3/4 av kornet)(tar ca 24 t?) tørkes det spirende kornet i stekeovn på ca. 50 grader. Snu kornet hver halvtime mens dette pågår. Dette gir palemalt.

Deler av det grønne kornet tørkes i stekeovn på ca. 100 grader i ca. en time. Snu kornet mens dette pågår. Dette gir krystallmalt. Skal være gyllent brunt.

"Etterstek" deler av det ferdige palemaltet på 175 grader i 10 min for Münich/litt mørkere malt.

Fjern spirer før lagring. La maltet ligge noen uker/måneder før bruk.

Planlegger brygging med maltet om ca. 14 dager, så jeg vet ikke hvordan dette har gått.
https://forum.norbrygg.no/index.php?posts/341666/


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvordan fjerner du spirene?
 
Dere som har brygget med hjemmeprodusert/egenprodusert malt: Behandlet dere den som undermodifisert? Dvs mesket med proteinsteg?
 
Dere som har brygget med hjemmeprodusert/egenprodusert malt: Behandlet dere den som undermodifisert? Dvs mesket med proteinsteg?
Norsk Malt anbefalte det i begynnelsen, men ikke nå lenger. De har nok utviklet prosessen sin de siste årene. Tror heller ikke Bonsak anbefaler det, men det vet nok andre bedre enn meg. Malt fra småprodusenter og privatpersoner bør vel antagelig gjennom et proteinsteg, tipper jeg.
 
Tilbake
Topp