Kalkulator vann/vørter kombinasjon av forskjellig temperatur?

Hvis jeg har 10 liter vørter på 30 grader celcius som tilsettes 10 liter vann til 8 grader, hva slags slutttemp får jeg da ?
 
med forbehold for feil ser det ut til å bli 19c. litt usikker på enheter i den kalkulatoren.
men logisk sett så skal en vel havne midt imellom 8 og 30 grader, altså 8 + (30-8)/2 = 19
 
Vørter vil etter min forståelse ha litt annerledes varmekapasitet enn vann samt at den spesifikke varmekapasiteten til en sukkerløsning som vørter er avhengig av temperaturen til løsningen. Videre er massetettheten til vørter høyere enn for vann slik at 10 liter vørter ikke er lik 10 kg. For en (overdrevet) nøyaktig ølbrygger vil det ikke være så enkelt som å summere produktene av volum og temperatur og dele på det endelige volumet.

Fra feks the engineering toolbox har vi:

Kode:
tf = (m1 cp1 t1 + m2 cp2 t2 + .... + mn cpn tn) / (m1 cp1 + m2 cp2 + .... + mn cpn)
hvor:
tf; endelig temperatur i ºC
m1, m2 ... mn; massene (kg)
cp1, cp2 ... cpn; varmekapasiteten (J/kg ºC)
t1, t2, ... tn; temperaturene (ºC)

Hvis varmekapasiteten er lik for alle løsningene (cp1 = cp2, cp3, .... cpn) reduseres disse leddene og vi får formelen som @loebrygg benyttet:
Kode:
 tf = (m1 t1 + m2 t2 + .... + mn tn) / (m1 + m2 + .... + mn)
 tf = (10kg * 30 ºC + 10kg * 8 ºC) / (10kg + 10kg) = 300+80 / 20 = 19 ºC

Vanns varmekapasitet er 4181 J / kg °C. Det vi trenger i tillegg er vørterens SG (slik at vi kan regne ut massen til feks 10 liter vørter) og en anslag for vørterens varmekapasitet.

Nå har jeg ikke tid akkurat nå, men fikk lyst til å se på hvor mange % dette utgjør for vanlige verdier av SG og vørtertemperatur, og legge dette til som en av mine kalkulatorer.
 
Vørter vil etter min forståelse ha litt annerledes varmekapasitet enn vann samt at den spesifikke varmekapasiteten til en sukkerløsning som vørter er avhengig av temperaturen til løsningen. Videre er massetettheten til vørter høyere enn for vann slik at 10 liter vørter ikke er lik 10 kg. For en (overdrevet) nøyaktig ølbrygger vil det ikke være så enkelt som å summere produktene av volum og temperatur og dele på det endelige volumet.

Fra feks the engineering toolbox har vi:

Kode:
tf = (m1 cp1 t1 + m2 cp2 t2 + .... + mn cpn tn) / (m1 cp1 + m2 cp2 + .... + mn cpn)
hvor:
tf; endelig temperatur i ºC
m1, m2 ... mn; massene (kg)
cp1, cp2 ... cpn; varmekapasiteten (J/kg ºC)
t1, t2, ... tn; temperaturene (ºC)

Hvis varmekapasiteten er lik for alle løsningene (cp1 = cp2, cp3, .... cpn) reduseres disse leddene og vi får formelen som @loebrygg benyttet:
Kode:
tf = (m1 t1 + m2 t2 + .... + mn tn) / (m1 + m2 + .... + mn)
tf = (10kg * 30 ºC + 10kg * 8 ºC) / (10kg + 10kg) = 300+80 / 20 = 19 ºC

Vanns varmekapasitet er 4181 J / kg °C. Det vi trenger i tillegg er vørterens SG (slik at vi kan regne ut massen til feks 10 liter vørter) og en anslag for vørterens varmekapasitet.

Nå har jeg ikke tid akkurat nå, men fikk lyst til å se på hvor mange % dette utgjør for vanlige verdier av SG og vørtertemperatur, og legge dette til som en av mine kalkulatorer.

Utfordring :

Om jeg har 10 liter vørter med 16 grader (SG 1,04), 5 liter vørter 80 grader SG 1,08 og vann , 7 liter vann 8 grader og kombinerer disse- hva slags temperatur får jeg da?; )
 
Sist redigert:
For å komplisere det ytterligere så har jo varmekapasiteten og temperaturen til karet der disse væskene skal blandes også noe å si. :)
 
Heldigvis er ikke den så stor i gjæringskar av plast
og dessuten holder den vel samme temp som blandingen av disse to væske (forutsatt at TS treffer rett temperatur)
så den kan vi se bortifra
 
Tilbake
Topp